تاریخ انتشار : شنبه 21 دی 1398 - 17:04
کد خبر : 4427

بیانیه متخصصان هوافضای دانشگاه شریف در رابطه با سقوط هواپیما

بیانیه متخصصان هوافضای دانشگاه شریف در رابطه با سقوط هواپیما

مقصران مجازات شوند اعلام ستاد کل نیرو های مسلح مبنی بر بروز خطای انسانی در رابطه با مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراینی به صورت غیر عمد، واکنشهای داخلی و خارجی بسیاری را در پی داشت که گزارش کامل آن را میتوانید در لینک های زیر بخوانید. به گزارش اقتصاددان، در پی اطلاع از

مقصران مجازات شوند

اعلام ستاد کل نیرو های مسلح مبنی بر بروز خطای انسانی در رابطه با مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراینی به صورت غیر عمد، واکنشهای داخلی و خارجی بسیاری را در پی داشت که گزارش کامل آن را میتوانید در لینک های زیر بخوانید.

به گزارش اقتصاددان، در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

رئیس جمهور هم با انتشار بیانیه ای خطاب به ملت با اشاره به نتیجه تحقیقات دراین باره تاکید کرد: مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. حجت الاسلام روحانی همچنین در توئیتر اعلام کرد که اشتباه پدافند سپاه موجب سقوط هواپیمای اوکراینی و قربانی شدن ۱۷۶ انسان بی‌گناه شده است.

در جریان این اتفاق رئیس قوه قضاییه هم طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، ضمن اعلام تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی به بررسی ابعاد خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کرد و گفت که این موضوع باید در اولویت کار دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

همچنین دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان نظامی تهران خواستار ورود به حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین و شناسایی علل و عوامل این حادثه شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران هم خبر داد که از مجموع ۱۴۷ مسافر ایرانی جانباخته هواپیمای اوکراینی، بستگان ۱۳۰ جان باخته برای نمونه برداری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. بقیه نیز مراجعه کنند.

در نشست خبری که پیرو اعلام ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد هم سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضا سپاه، اعلام کرد : بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم. وی افزود: همه مسئولیت‌های این کار را می پذیریم و هرگونه تصمیمی مسیولان بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.

***در گفت و گو با ایسنا***

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خواستار معرفی و مجازات مقصرین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین برگزاری مراسم باشکوه برای قربانیان و اعلام عزا و تعطیلی عمومی شد.

*علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی: مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی استعفا دهند و مجازات شوند

*سیده فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: با پنهان‌کاران برخورد شود/ارائه اطلاعات غلط از هزاران بمب و موشک خطرناک‌تر است

*حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی: با مسببین شلیک به هواپیمای اوکراین برخورد شود

*احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: حقیقت در همان ابتدا باید به مردم اعلام می‌شد

*نماینده زرتشتیان: برخورد قضایی با مقصران حادثه نابخشودنی سقوط هواپیما، حداقل خواسته ایرانیان است

*ابراهیمی، عضو فراکسیون امید مجلس: «شفاف‌سازی» و «مسئولیت‌پذیری» اعتماد مردم را افزایش می‌دهد

*حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: با آسیب شناسی سقوط هواپیمای اوکراینی جلوی حوادث مشابه را بگیریم

*فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید: باید تمام مقصران در هر سطحی با برخورد قاطع مواجه شوند

در واکنش به این اتفاق علاء‌الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با تاکید بر لزوم برخورد جدی با مسئولان خاطی در سقوط هواپیمای اوکراینی گفت که باید مشخص شود که چرا اطلاع‌رسانی در مورد علت سقوط هواپیمای اوکراینی با تاخیر بوده این خطای بزرگی است که باید عاملان آن معرفی و مجازات شوند.

همچنین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سقوط هواپیمای مسافر بری یک فاجعه ملی بود، گفت: فاجعه مضاعف پس از سقوط هواپیمای مسافربری نحوه برخورد مسئولین با حادثه واطلاع رسلانی درباره آن بود.

کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با اشاره به تایید خطای انسانی در موضوع سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی ضمن تاکید بر لزوم پیگرد قضایی افراد خطاکار تاکید کرد که عجالتا فرماندهان فرد خطاکار استعفا دهند، بد نیست یک بار شاهد استعفای مسوولان باشیم.

حشمت‌الله فلاحت‌پیش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «مجلس باید فردا در جلسه علنی به بررسی جوانب حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بپردازد»، گفت: باید کسانی که این کار را انجام داده‌اند مجازات شوند. این کار از لحاظ نظامی کاملا غیر حرفه‌ای بوده است.

*فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران در مجلس: در برخورد با مقصران، پایین‌ترین رده اجرای عملیات مقصر شناخته نشود

*جعفرزاده، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس: نمی‌شد زمانی که کشور آماده‌باش ضد حمله بود فرودگاه‌ها تعطیل می‌شد؟

***واکنش توییتری مسئولان***

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پیامی توییتری با اشاره به نتایج علل سقوط هواپیمای بویینگ با ابراز تاسف عمیق، نوشت: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس درتوییتی با تاکید بر ضرورت استعفا یا برکناری فوری بالاترین رده‌های مسئول در سقوط ⁧هواپیمای اوکراینی نوشت که در جلسه علنی فردا(یکشنبه) مجلس درخواست استیضاح وزرای مسئول در این حادثه را تقدیم می‌کند.

همچنین عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در صفحه شخصی خود در توییتر با انتقاد از تکذیب سه روزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی، خطاب به مسئولان گفت: انتظار دارید حرف‌هایتان مورد قبول افکار عمومی قرار بگیرد؟

محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز با انتشار یادداشتی خواستار استعفا، برکناری و برخورد در خور با مقصران، پنهانکاران و ناصادقان با ملت شد.

همچنین حمید بعیدی نژاد، سفیر کشورمان در لندن بابت قرار دادن اطلاعات اشتباه در اختیار رسانه‌ها عذرخواهی کرد.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور هم در توییتر نوشت: تا عصر جمعه، آنچه برای رییس‌جمهور قطعیت داشت منحصر به اطلاعات فنی بود و گزارش ستاد کل نیروهای مسلح، عصر دیروز به رییس‌جمهور ارائه شد.

درهمین ارتباط اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور توییت کرد: حادثه ساقط شدن ⁧هواپیمای اوکراینی⁩ در اثر خطای انسانی پدافند هوایی فاجعه‌ای سنگین و ملی است.

*طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: مجلس موضوع هواپیمای اوکراینی را بررسی کند‏

*علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس: تاخیر در اعلام “علت سقوط هواپیمای اوکراینی” شوک بی‌اعتمادی ایجاد کرد

*حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین در مجلس: روزی را برای تشییع جان‌باختگان هواپیما تعیین کنید/ضرورت تعطیلی تهران

*محمدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: رسیدگی به‌ پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی نیازمند اقدامات حقوقی فوری است

در پی اعلام نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای بویینگ از سوی ایران، نخست‌وزیر کانادا گفت که ایران باید پاسخگو باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی روسیه هم در واکنش به این اتفاق گفت: اگر آشکارسازی جعبه‌های سیاه و تحقیق انجام شده ثابت نمی‌کند که نیروهای مسلح ایران، این کار را عمدا انجام داده‌اند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، [موضوع] این رخ‌داد باید پایان یابد.

سفیر روسیه در لبنان نیز با بیان اینکه مساله سقوط هواپیمای اوکراینی به روابط ایران و اوکراین مربوط می‌شود گفت: باید تحقیقات کامل برای کشف جزئیات در این رابطه انجام شود.

همچنین رئیس‌جمهور اوکراین با ابراز تاسف نسبت به این موضوع گفت: امروز، صبح خوبی نبود اما حقیقت را به ارمغان آورد. اوکراین خواهان پاسخگویی ایران، بازگشت اجساد جان باختگان، پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و عذرخواهی رسمی ایران است.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین هم اعلام کرد که مقر عملیاتی شواری امنیت و دفاع ملی اوکراین[NSDC] که به دستور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور ایران کشور برای تحقیق درباره سقوط هواپیمای بوئینگ خطوط بین‌المللی هوایی اوکراین در ایران تشکلیل شده شده بود، تمام اطلاعات لازم را از همان ابتدا[از ایران] دریافت می‌کرده است.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین در ادامه اعلام کرد که این کشور با فرانسه توافق کرده است که متخصصان فرانسوی به رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی سرنگون شده در ایران کمک کنند.

وزیر امور خارجه لتونی نیز در واکنش به اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، آن را اشباهی غم‌‎‌انگیز تلقی و تاکید کرد: کسانی که مسئول بوده‌اند باید پاسخگو باشند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایرنا، جمعی از متخصصان اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و دانش آموختگان مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در این بیانیه خاطر نشان کردند: برای تنویر افکار عمومی دلایل رد قاطع شلیک و اصابت موشک به هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خط هوایی اوکراین را که صبحگاه ۱۸ دیماه شش دقیقه پس از برخاستن در حوالی شهریار سقوط کرد، به استحضار می رسانیم:
۱- فیلم های گرفته شده از شهریار مشخص است که کم کم پرنده در حال آتش گرفتن است و آتش به مرور افزایش پیدا می کند و انفجار لحظه ای و متلاشی شدن در هوا در کار نبوده و پس از چند دقیقه شعله ور شدن، آرام آرام زمین می خورد که انفجار اصلی بر اثر حجم بالای سوخت در زمین های شهریار واقع می شود.
۲- هیچ موشک و گلوله ای اصلا شلیک نشده، نه صدایی و نه تصویری وجود ندارد (عکسی که لاشه موشک روسی را در آن نشان دادند مونتاژی بوده و در محل سانحه به جز قطعات هواپیما چیزی یافت نشده است. ضمنا توجه داشته باشید موشک پس از اصابت سالم نمی ماند و منهدم می شود)
۳- همه سامانه های پدافندی ( IFF (Identification Friend & Fow شناسایی دوست از دشمن دارند و اتوماتیک هواپیمای مسافربری در شبکه پدافندی دوست محسوب می شود و قبل و بعد از پرواز ۷۳۷، ده ها پرواز داخلی و خارجی عادی به فعالیت خود پرداختند.
۴- حتی زمان شلیک با بی سیم سه بار به وسیله پرنده اخطار داده می شود و منور هم شلیک می شود
۵- سامانه های پدافندی که پهپاد فوق پیشرفته رادارگریز گلوبال هاوک آمریکا را در ارتفاع ۵۲۰۰۰ پایی از هواپیمای آمریکایی ۳۰ نفره نظامی همجوارش تشخیص داده و اشتباه نکردند، چطور روی فرودگاه امام در مورد هواپیمایی که در جدول پرواز قبلا نامش داده شده، اشتباه می کنند؟
۶- همیشه وقتی هدف تهدید کننده بزرگی در ارتفاع پایین باشد، پدافند ابتدا پس از سه بار اخطار، با توپ ضد هوایی به آن شلیک می کند نه با موشک چند میلیاردی.
۷- همچنین خلبان هواپیما پس از آتش گرفتن و توسعه حریق شروع به دور زدن و برگشت به فرودگاه امام کرده و ارتفاع هم کم کرده، اگر مورد هدف قرار گرفته بود در هوا متلاشی می شد و تکه های آن کیلومترها از هم دور می افتاد؛ در حالی که در فیلم ها مشخص است که روی زمین در اثر برخورد متلاشی شده و همه تکه ها یک جا افتاده است.
۸- هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ همان گونه که در جدول ذیل مشخص است در ۱۵ سال اخیر بیشترین سانحه مرگبار را داشته (۱۰ سانحه مرگبار با بیش از ۱۱۰۰ کشته) که موجب ضرردهی و عزل مدیرعامل بوئینگ و پایین آمدن سهام آن شد. این سقوط آخر هم ضربه شدیدتری به آن شرکت می زند؛ فلذا سعی بر این کرده اند که در جنگ رسانه ای جای قاتل و مقتول را عوض کنند و توپ را به زمین طرف مقابل بیندازند. ” سازندگان پرنده قاتل اصلی هستند و ایرانیان مظلوم مقتول”
۹- همچنین پس از بررسی های انجام شده مشخص شد مهندس پرواز ایرانی سلامت پرنده را تایید نکرده و پس از دو ساعت تاخیر و چکاپ مجدد موتور و باز کردن کاولینگ موتور، با امضا و اصرار تیم پرواز اوکراینی و قبول مسوولیت توسط خلبان، هواپیما به پرواز در آمده است.
۱۰- علت دقیق سانحه پس از بررسی دقیق اطلاعات پرواز و جعبه سیاه (FDR) و سامانه ضبط صدای کابین (CVR) و بقایای لاشه هواپیما و قطعات باقیمانده، توسط تیم های دوازده گانه مشخص خواهد شد و تا اعلام نتیجه بهتر از گمانه زنی های غیر مستند خودداری شود.

این بیانیه می افزاید: با توجه به داغدار بودن خانواده هایی که نخبگان و فرهیختگان خود را از دست داده اند خواهشمند است از پخش مطالب غیرموثق که موجب تالم بیشتر آنها و جریحه دار شدن افکار عمومی می شود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۹ سرنشین که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل حادثه آتش‌سوزی سقوط کرد.

در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمدرضا کیانفر شنبه , ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵

سردار محمدحسین باقری رئیس ستاد نیروهای مسلح گفت: به خاطر خطای انسانی در شلیک موشک به هواپیمای مسافری که موجب شهادت جمعی از هموطنان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی گردید عذرخواهی می‌کنم.

آقای باقری،
عذرخواهی وظیفه شخص خطاکار می‌باشد وظیفه شما توضیح علت مخفی‌کاری سه روزه‌تان است.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،

malek جمعه , ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹

امید وارم شاهد پاسخگویی مقامات به پیشنهاد اقا محمد رضا باشیم

بهنام دوشنبه , ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰

دکتر شجاعی معزز با سلام و سپاس از نقد سازنده جنابعالی امیدوارم با اصلاحات انجام شده در صدر خبر نسبت به رفع سو تفاهم پیش امده و در جلب رضایت خاطر مخاطبان موثر باشیم ا

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....