تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 14:48
کد خبر : 154020

بودجه انبساطی برای تهران ۱۴۰۳

بودجه انبساطی برای تهران ۱۴۰۳

لایحه بودجه ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران با رشد ۱۲۳٫۶ درصدی نسبت به سال جاری، دیروز توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران به پارلمان شهری پایتخت ارایه شد. بودجه سال جاری پایتخت حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان است. بر اساس برخی پیش بینی‌های رسمی مبنی بر تورم ۴۰ درصدی اقتصاد ایران در پایان

لایحه بودجه ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران با رشد ۱۲۳٫۶ درصدی نسبت به سال جاری، دیروز توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران به پارلمان شهری پایتخت ارایه شد. بودجه سال جاری پایتخت حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان است.

بر اساس برخی پیش بینی‌های رسمی مبنی بر تورم ۴۰ درصدی اقتصاد ایران در پایان سال ۱۴۰۲، رشد واقعی (تعدیل شده با تورم) رقم بودجه پیشنهادی سال آتی تهران در قیاس با بودجه قانونی سال جاری این شهر حدود ۸۰ درصد خواهد بود که بسیار انبساطی ارزیابی می‌شود. این در حالی است که به باور رییس شورای شهر تهران، هزینه‌های این شهر به اندازه‌ای زیاد است که حتی بودجه ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی نیز کفاف نمی‌دهد. با این حال، تحقق منابع این بودجه و کیفیت تحقق آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به گونه‌ای که می‌تواند معادلات شهری پایتخت را جابه‌جا کند. یکی از نگرانی‌های عمده کارشناسان شهری، فزونی گرفتن شهر فروشی و تراکم فروشی است. مساله‌ای که در اوایل سال جاری در دعوای میان شهرداری و دولت هویدا و تا حدی نیز جنجال‌برانگیز شد.

همه‌چیز پس از انتشار لایحه برنامه هفتم توسعه در اوایل خردادماه سال جاری علنی شد؛ برنامه‌ای که پیشنهاد انتزاع دبیرخانه کمیسیون ماده پنج شهر تهران از شهرداری پایتخت و انتقال آن به وزارت راه و شهرسازی را مطرح کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  این پیشنهاد اما بلافاصله با واکنش مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران مواجه شد و او در دوم خرداد سال جاری نسبت به اجرایی شدن این پیشنهاد به دولت هشدار داد و گفت، «آنچه در برنامه هفتم پیش‌بینی شده، عملا به معنای قفل کردن همه شهرداری‌ها و انداختن مردم به جان آنها است.»

تقریبا همزمان با این تحولات، در یک گزارش مطبوعاتی با تیتر «حراج پایتخت؟» اسناد و نامه‌هایی از مبدا وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم به مقصد شهرداری تهران افشا شد که نشان داد، مدیریت جدید شهری پایتخت تنها پس از چند ماه از استقرار خود در خیابان بهشت با تذکرات پی‌درپی وزارتخانه یادشده مبنی بر هشدار نسبت به شهرفروشی مواجه بوده است. این همه در حالی است که در طی فعالیت مدیریت شهری جدید تهران، مسوولان شهرداری همواره هر گونه شهر فروشی و تخطی از قوانین بالادستی همچون طرح تفصیلی پایتخت را انکار کرده‌اند.

علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت اما در ۲۰ خرداد سال جاری، با برگزاری یک نشست خبری درباره «کمیسیون ماده ۵» تلاش کرد، بدون اشاره به این پیشینه و جدال سرد و خاموش میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در دوره حاکمیت یکپارچه اصولگرایان بر کشور، مواضع خود را نسبت به این موضوع روشن کند و به‌طور تلویحی دولت سیزدهم را به دنباله روی از سیاست‌ها و رویکردهای دولت‌های پیشین و «گران‌سازی» زندگی در تهران متهم کند.

او همچنین با اشاره به جهش‌های تورمی قیمت مسکن در دولت‌های گذشته، اظهار کرد: در دولت سیزدهم نیز ۷۰ درصد رشد قیمت داریم که علت آن ادامه مسیر گذشته و استمرار رکود در این حوزه است.

کمیسیون ماده ۵ در شهر تهران به ریاست شهردار برگزار می‌شود و با حضور نماینده‌هایی از وزارتخانه‌های مختلف، وظیفه دارد پرونده تغییرات در طرح تفصیلی را بررسی کرده و با در نظر گرفتن مصلحت شهر، قانون، نظر کارشناسان و… این پرونده‌ها را بررسی کند.

دیروز اما زاکانی از رابطه مثبت میان دولت و شهرداری سخن به میان آورد و گفت که این رابطه منجر به تحولات مثبت در شهر تهران شده است.

جزییات بودجه ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی

زاکانی دیروز در دویست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری را تقدیم چمران کرد. پیشنهاد شهرداری تهران ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان مصوب و ۶۹ هزار و ۸۳ میلیارد تومان محقق شد، گفت: دوره ششم مدیریت شهری بی‌نظیرترین تحقق را رقم زده است. در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بودجه مصوب است و تا ۲۳ دی ماه از مرز تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان عبور کردیم و ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز در حال ثبت است که به بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز کارسازی شده و تا پایان سال محقق می‌شود. ما در سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدی بودجه مصوب و ۸۶ درصد رشد عملکردی نسبت به بودجه مصوب داشته‌ایم.

وی افزود: در بودجه متمم سال ۱۴۰۲ درخواست کردیم رقم به ۱۰۷ همت برسد و این غیر از تبصره ماست. رقم تبصره بودجه امسال ۱۹ همت بوده که به ۲۱ همت می‌رسد. لذا پایه کار ما ۱۲۸ همت است. امیدواریم در اسفندماه مجدداً متمم ارایه دهیم. علت این است که بر اساس برآوردها از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۱ در سه ماهه آخر به‌طور میانگین به میزان ۴۵ درصد بودجه محقق می‌شود و بر این اساس از ۱۰۷ همت عبور خواهیم کرد و ناچار به ارایه مجدد متمم خواهیم شد.

زاکانی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۳ را بر همین مبنا تقدیم می‌کنیم، گفت: پیشنهاد ما ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است. این رقم قطعاً و یقیناً محقق خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه بودجه سال بعد به صدق عملکرد گذشته ارایه شده است، اظهار کرد: اگر ناظر به آینده باشد قطعاً اعضا خواهند گفت که نشدنی است. اتفاقاتی که در شهر تهران روی می‌دهد این است که سال ۹۹ رقم ۲۷ همت، سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷.۲ همت، سال ۱۴۰۱ رقم با وجود التهابات ۶۹ همت و امسال ۱۰۷ همت بودجه محقق شده و می‌شود. شهر در مسیر سازندگی است. وی با اعلام اینکه با یکی از پیمانکاران در ابتدا ۵ همت قرارداد داشتیم که به ۱۴۳ همت رسیده است، یادآور شد: ما قراردادهای بزرگی در شهر داریم و از صدا و سیما درخواست می‌کنیم که این اقدامات بزرگ را اطلاع‌رسانی کند.

زاکانی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد تحول در قدرالسهم هزینه‌ای به سرمایه‌ای و به مالی است، گفت: ۴۵ درصد اعتبارات هزینه‌ای و ۴۷ درصد تملک سرمایه‌ای و هشت درصد تملک دارایی بود. امروز ۳۹ درصد اعتبار هزینه‌ای و ۵۴ درصد تملک دارایی سرمایه‌ای و هفت درصد تملک دارایی مالی است.

نوسازی تهران ۵۰ سال طول می‌کشد اگر …

وی همچنین در بخشی از اظهارات خود گفت: تهران ۹۳۰ هزار قطعه دارد که سال ۹۱ تعداد ۳۱ هزار فقره پروانه صادر شده و سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه‌ها به ۶ هزار و ۴۰۰ فقره رسید و این یعنی ۱۴۵ سال طول می‌کشد تهران یک‌بار نوسازی شود. شهر را بر سر مردم خراب کردند. باید به میانگین آن یعنی سالانه ۲۰ هزار پروانه برسیم تا شهر حداقل ۵۰ سال یک بار نوسازی شود. وزارت مسکن باید سیاست خود را نسبت به تهران تغییر دهد. تعاملات خوبی برقرار شده اما گرد و غبارهایی از گذشته روی تهران باقی مانده است.

شهردار تهران با بیان اینکه پایتخت بدقواره است و باید به دنبال افزایش سرانه‌ها و شهرک‌سازی الگو برویم، گفت: صدور پروانه در بافت فرسوده ۲۵۰ درصد رشد داشته است. ۸۲ درصد فیش عوارض در سطح شهر زیر یک میلیارد تومان است. هشت هزار و ۸۰۰ پرونده آنالیز شده است.

دولت روحانی تهران را قفل کرد

وی اضافه کرد: کمیسیون ماده پنج افتخار شهر است؛ ما گزارش این کمیسیون را هفتگی ارایه می‌دهیم تا مردم ما را نقد کنند. ما قفل‌های دولت آقای روحانی که برای طرح تفصیلی شهر ایجاد کرده بود، باز می‌کنیم. چرا آقای روحانی و دوستانشان چنین سیاستی داشته‌اند؟ این افراد برخلاف قاعده مواردی را در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رساندند.

زاکانی با بیان اینکه احکامی برای محدود کردن صادر شد که تا زمان آقای حناچی اجرایی نشد، گفت: آقای حناچی نیز به صورت مکتوب اعلام کرد که بخشی از آن شدنی و بخشی دیگر نشدنی است. شهر را قفل کردند اما تلاش کردیم و مسیر در حال بازگشت است.

در دوره پنجم ریشه باغات را زدند

شهردار تهران با اعلام اینکه شورای چهارم مصوبه‌ای داد که بر اساس آن ۹ طبقه در ۳۰ درصد و الباقی باغ باشد، گفت: شورای پنجم این مصوبه را اجرایی نکرد و باغات نابود شد. درواقع با حرف درست که حفظ باغ بود ریشه باغ را زدند و کاری کردند که خطا بود.

ما به دنبال شهری موزون هستیم

زاکانی با بیان اینکه ما نه به دنبال بلندمرتبه‌سازی هستیم نه کوتاه مرتبه، تصریح کرد: ما به دنبال شهری موزون هستیم؛ جایی ممکن است بلندمرتبه نیاز داشته باشیم و جایی دیگر، کوتاه مرتبه.
وی با اشاره به وجود چهار هزار هکتار فضای سبز در گذشته، خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۶۰ هزار هکتار فضای سبز در شهر داریم که این موضوع افتخار است.

چمران: ۱۸۰ هزار میلیارد تومان  هم کم است

مهدی چمران، ریس شورای شهر اما پس از استماع گزارش شهردار تهران گفت: زمانی که در خصوص میزان تحقق بودجه سخن می‌گوییم ممکن است عده‌ای را وسوسه کند. برخی از پول شهرداری به عنوان قلک استفاده می‌کنند و هرجا بگوییم پول ما را بدهید می‌گویند شهرداری پول دارد. برای مثال وقتی می‌خواهند پول گندمکاران را بدهند از سهم شهرداری بر می‌دارند و می‌گویند شهرداری پول دارد. بله پول داریم؛ اما حساب کنید یک کیلومتر ساخت مترو چقدر است؟ در حال حاضر رقم اجرای هر کیلومتر مترو ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و قیمت هر اتوبوس در حال حاضر ۸ میلیارد تومان است در حالی که سال گذشته ۴ میلیارد تومان بود.

چمران با بیان اینکه ما با این رشد بودجه هم باز کمبود اعتبار داریم، گفت: با پول‌های سال قبل که شهر را نمی‌توان اداره کرد و به بودجه شهرداری تهران به چشم طمع نگاه نکنند، من معتقدم با این بودجه باز هم کم داریم و حتی با ۱۸۰ همت نیز نمی‌توان، شهر را به خوبی پوشش داد و امیدوارم این بودجه به حل مشکلات شهر تهران کمک کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....