تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردین 1401 - 19:50
کد خبر : 84634

برق رییسی چقدر گران‌تر از روحانی است؟

برق رییسی چقدر گران‌تر از روحانی است؟

بر اساس آنچه که در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است تعرفه برق برای پرمصرف‌ها افزایش یافته در حالی که نرخ‌ها برای کم مصرف‌ها ثابت باقی مانده است. دولت امید دارد با این اقدام فشار بر مشترکان پرمصرف افزایش یافته و آنها را به مصرف بهینه برق تشویق کند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که

بر اساس آنچه که در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است تعرفه برق برای پرمصرف‌ها افزایش یافته در حالی که نرخ‌ها برای کم مصرف‌ها ثابت باقی مانده است. دولت امید دارد با این اقدام فشار بر مشترکان پرمصرف افزایش یافته و آنها را به مصرف بهینه برق تشویق کند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرچند ممکن است که در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ خانوارها با رشد نسبتا زیاد قیمت برق مواجه شوند، اما این افزایش‌ها هزینه‌ها از خرداد به بعد که سقف الگوی مصرف افزایش می‌یابد نسبت به سال قبل چندان بیشتر نیست و احتمالا نمی‌تواند چندان نقش بازدارنده در مصرف برق داشته باشد.

اما در فروردین و اردیبهشت از آنجا که هوا با گرمای زود هنگام مواجه شده و از سوی دیگر سقف الگوی مصرف برق دوسوم ماه‌های گرم است، هزینه برق مشترکین به راحتی می‌تواند به بالای سقف الگوی مصرف رسیده و مشمول تعرفه‌های بالا شود به طوری که هزینه مشترکینی که بیش از دو برابر سقف الگو، برق مصرف می‌کنند نسبت به سال قبل دو برابر خواهد شد.

چه کسانی پرمصرف و چه مشترکانی کم مصرف محسوب می‌شوند؟

مشترکانی که بیش از سقف الگوی مصرف برق به طور ماهانه برق مصرف کنند پر مصرف و مشترکانی که کمتر از سقف الگوی مصرف از برق استفاده کنند، خوش‌ مصرف گفته می‌شوند.

 

سقف الگوی مصرف برق چقدر است؟

برای رسیدن به سقف الگوی مصرف برق باید به دو نکته توجه کرد؛ اول اینکه سقف الگوی مصرف برق در فصول گرم و سرد سال متفاوت است.

دوم اینکه شهرها و روستاهای کشور بر اساس جغرافیا، شرایط جوی و دمای هوا به پنج منطقه تقسیم شده‌اند که سقف الگوی مصرف برق در هر یک از این مناطق با هم فرق دارد.

مهمترین منطقه، منطقه عادی است که به گفته سخنگوی وزارت نیرو حدود ۸۰ درصد مشترکان در این منطقه سکونت دارند؛ قیمت برق در این منطقه بیشتر از دیگر مناطق است چرا که سقف الگوی مصرف پایین‌تر است. در این مناطق سقف الگوی مصرف در ماه‌های گرم (اول خرداد تا پایان شهریور) ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در ماه‌های سرد (اول مهر تا پایان اردیبهشت) ۲۰۰ کیلووات ساعت است. استان تهران جز مناطق عادی است.

به غیر از مناطق عادی، چهار منطقه گرمسیری نیز در نظر گرفته شده است که بیشترین سقف الگوی مصرف به منطقه گرمسیری یک تعلق دارد. در این منطقه که شامل نوار جنوبی کشور است سقف الگوی مصرف در ماه‌های گرم ۳ هزار کیلووات ساعت و در ماه‌های خنک ۲۰۰ کیلووات ساعت است. سقف الگوی مصرف در ایام گرم منطقه گرمسیر۲ بیش از ۲۰۰۰ کیلووات ساعت ، در منطقه گرمسیر۳ بیش از ۱۰۰۰ کیلووات ساعت و در منطقه گرمسیر۴ بیش از ۴۰۰ کیلووات ساعت است.

 

تعرفه برق برای کم مصرف‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  آنطور که وزارت نیرو اعلام کرده است در مناطق عادی حدود ۷۵ درصد و در مناطق گرمسیری حدود ۹۵ درصد از مشترکین کمتر از سقف الگو برق مصرف می‌کنند. در مناطق معمولی تعرفه برق برای مشترکین کم مصرف مانند جدول زیر محاسبه می‌شود. بر اساس آنچه در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است، مصرف برق برای مشترکینی که کمتر از الگو مصرف می‌کنند، بدون افزایش و در سطح سال‌ قبل باقی مانده است.

جدول ۱- تعرفه برق کم مصرف‌ها در سال ۱۴۰۱
جدول 1- تعرفه برق کم مصرف‌ها در سال 1401

 

تعرفه برق برای پرمصرف‌ها

اما تعرفه برق برای کسانی که در مناطق عادی در تابستان بیش از ۳۰۰ کیلووات ساعت و در زمستان بیش از ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند بیشتر از مشترکان کم مصرف است. دولت تلاش کرده امسال هزینه مصرف برق برای پرمصرف‌ها را بیشتر کند.آنطور که رجبی به بورسان می‌گوید، وزارت نیرو از این افزایش تعرفه‌ها به دنبال افزایش درآمد نیست، بلکه هدف کاهش و بهینه کردن مصرف برق را دنبال می‌کند. بنابراین اگر مشتکان بتوانند مصرف برق خود را کاهش دهند نه تنها با افزایش هزینه مصرف برق مواجه نخواهند شد، بلکه با کاهش قیمت در صورت حساب‌های خود مواجه خواهند شد.

در سال‌های گذشته قیمت برق در پله‌های کمتر از الگوی مصرف ۷ درصد و برای پرمصرف‌ها ۲۳ درصد افزایش می‌یافت. اما برای سال ۱۴۰۱ دولت رئیسی شیوه دیگری را در پیش گرفت.

آنطور که رجبی می‌گوید: برای مشترکین پرمصرف قیمت‌ها به صورت پلکانی و در سطوح الگو تا ۱.۵، ۱.۵ تا ۲ و بیش از ۲ برابر الگو افزایش می‌یابد. دولت هزینه برق این مشترکین را با ضریبی از هزینه تامین برق(نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی، هزینه انتقال برق و هزینه سوخت نیروگاه‌های حرارتی) محاسبه می‌کند تا به این ترتیب این خانوارها یارانه کمتری روی قیمت برق دریافت کنند. بر اساس آنچه سخنگوی وزارت نیرو اعلام کرده است، هزینه تامین برق حدود ۳۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. تعرفه برق در سال ۱۴۰۱ در جدول ۳ آمده است.

 

هزینه برق در دولت رئیسی چقدر افزایش یافت؟

هزینه برق در سال ۱۴۰۱ برای کم مصرف‌ها هیچ تغییری نکرده است، اما برای پرمصرف‌ها رشدی بیشتر از سال‌های گذشته اعمال می‌شود.

اگر خانواری در تابستان به طور ماهانه ۳۵۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند، یعنی مصرفش در پله یک تا یک و نیم برابر الگوی مصرف قرار گیرد، ماهانه حدود ۶۹ هزار تومان قبض برق دریافت می‌کند که ۹ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است. در تابستان ۱۴۰۰ برای همین مقدار مصرف ماهانه برق ۶۳ هزار تومان پرداخت می‌کرده است.

البته هرچقدر مصرف برق پرمصرف‌ها افزایش یابد، تعرفه برق برای آنها بیشتر می‌شود. اگر خانواری ۵۵۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف کند(پله یک و نیم تا ۲ برابر سقف الگوی مصرف) هزینه ماهانه مصرف برقش حدود ۲۰۹ هزار تومان خواهد بود که بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

اما برای خانوارهایی که بیش از دو برابر سقف الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند، افزایش تعرفه بیشتر از دیگر مشترکان است. البته به گفته سخنگوی صنعت برق، این مشترکان تنها ۲ درصد از کل مشترکان را تشکیل می‌دهند.

آنطور که محاسبات بورسان نشان می‌دهد، اگر مشترکی ۱۰۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند، هزینه ماهانه مصرف برقش به بیش از ۷۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه می‌رسد که حدود ۶۵ درصد بیشتر از تابستان سال گذشته بوده است. همین مشترک در تابستان سال قبل برای این میزان استفاده در ماه حدود ۴۵۱ هزار تومان پرداخت می‌کرده است.

 

جدول ۲- تعرفه مصرف برق پرمصرف‌ها در تابستان ۱۴۰۰
جدول 2- تعرفه مصرف برق پرمصرف‌ها در تابستان 1400

جدول ۳- تعرفه برق پرمصرف‌ها در تابستان ۱۴۰۱
جدول 3- تعرفه برق پرمصرف‌ها در تابستان 1401

 

جهش قبوض برق در فروردین و اردیبهشت؟

در این میان اما باید توجه داشت که سقف الگوی مصرف در مناطق عادی در زمستان و همچنین در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۰ کیلووات ساعت است. از آنجایی که امسال تابستان و گرمای هوا زودتر از موعد فرارسیده است، دستگاه‌های خنگ کننده هوا هم زودتر از سال‌های قبل راه اندازی شده‌اند. اگر خانوارها به این مسئله دقت نکنند، هزینه برقشان می‌تواند به راحتی به بالاتر از سقف الگوی(۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه) رسیده و با افزایش قبض برق مواجه شوند.

یک خانوار اگر ۲۵۰ کیلووات ساعت در فصل‌های خنک سال برق مصرف کنند، هزینه مصرف ماهانه‌اش به ۴۶ هزار تومان می‌رسد که نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. هرچه مصرف بیشتر شود تا به دو برابر سقف الگوی مصرف در ماه‌های سرد یعنی ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه برسد، هزینه‌ها نیز رشد بیشتر می‌یابد. هزینه مصرف ۳۵۰ کیلووات ساعت در ماه‌های سرد رشد ۸۴ درصدی و هزینه مصرف ۵۵۰ کیلووات ساعت رشد ۱۱۴ درصدی را تجربه می‌کند.

جدول ۴- تعرفه پرمصر‌ف‌ها در ما‌ه‌های سرد سال ۱۴۰۰
جدول 4- تعرفه پرمصر‌ف‌ها در ما‌ه‌های سرد سال 1400

جدول ۵- تعرفه برق پرمصرف‌ها در ماه‌های سرد ۱۴۰۱
جدول 5- تعرفه برق پرمصرف‌ها در ماه‌های سرد 1401

جایزه کم مصرف‌ها

اما دولت پاداش‌هایی برای کم مصرف‌ها در نظر گرفته که تا هرچه بیشتر مردم را به کاهش مصرف برق سوق دهد. اول از همه اعلام شده مشترکینی که کمتر از نصف سقف الگودر ماه‌های غیرگرم(۱۰۰ کیلووات ساعت) برق مصرف کنند، هزینه برقشان رایگان محاسبه می‌شود.

دوم اینکه هر مشترکی که بتواند مصرف برقش را نسبت به سال قبل کاهش دهد، پاداش دریافت می‌کند. رجبی در این خصوص گفته است: اگر مشترکان زیر الگوی مصرف بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه در سال قبل کاهش دهند، می‌توانند از دولت بستانکار شوند که پاداش این کاهش در قبوض بعدی آنها در نظر گرفته خواهد شد. پاداش کاهش مصرف در زمان پیک و اوج بار شبکه، می‌تواند تا ۲ برابر قیمت تأمین برق به ازای هر کیلووات ساعت برسد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....