تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 20:18
کد خبر : 147813

برترین صندوق‌های بازنشستگی جهان کدامند؟

برترین صندوق‌های بازنشستگی جهان کدامند؟

سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی، کارفرما را ملزم می‌کند در مجموعه‌ای از وجوهی که برای مزایای آینده کارگر کنار گذاشته شده است، مشارکت کند. به‌رغم نااطمینانی اقتصادی، صندوق‌های بازنشستگی در سال گذشته رشد نسبتاً خوب و قابل توجهی را تجربه کردند. ۱۰۰ صندوق بازنشستگی بزرگ جهان در مجموع بیش از ۱۷ تریلیون دلار ارزش دارند که

سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی، کارفرما را ملزم می‌کند در مجموعه‌ای از وجوهی که برای مزایای آینده کارگر کنار گذاشته شده است، مشارکت کند.

به‌رغم نااطمینانی اقتصادی، صندوق‌های بازنشستگی در سال گذشته رشد نسبتاً خوب و قابل توجهی را تجربه کردند. ۱۰۰ صندوق بازنشستگی بزرگ جهان در مجموع بیش از ۱۷ تریلیون دلار ارزش دارند که ۸٫۵ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.

نمودار زیر از داده‌های موسسه Thinking Ahead برای رتبه‌بندی بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی جهان و محل استقرار آنها استفاده می‌کند.

Worlds-100-Largest-Pension-Funds

صندوق بازنشستگی چیست؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،  صندوق بازنشستگی صندوقی است که برای تأمین درآمد بازنشستگی طراحی شده است. این رتبه‌بندی چهار نوع مختلف را پوشش می‌دهد.

۱- صندوق‌های دولتی: وجوهی که به طور مستقیم توسط دولت کنترل می‌شود. این رتبه‌بندی فقط شامل وجوه دولتی می‌شود که توسط مقامات ملی ایجاد شده است.

۲- صندوق‌های بخش عمومی: وجوهی که کارکنان بخش دولتی مانند کارمندان دولتی و معلمان را در طرح‌های حمایت شده استانی یا ایالتی پوشش می‌دهد.

۳-صندوق‌های مستقل خصوصی: صندوق‌های کنترل شده توسط سازمان‌های بخش خصوصی که مجاز به مدیریت طرح‌های بازنشستگی از کارفرمایان مختلف هستند.

۴-صندوق‌های شرکتی: وجوهی که کارگران در طرح‌های بازنشستگی تحت حمایت شرکت را پوشش می‌دهند.

در میان بزرگترین صندوق‌ها، صندوق‌های بخش عمومی رایج‌ترین هستند.

بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی

در جدول زیر ۱۰ صندوق بازنشستگی برتر، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین سازماندهی شده‌اند.

Capture

با نگاهی به بزرگ‌ترین صندوق‌های بازنشستگی، دارایی‌های ۲۰ صندوق بازنشستگی برتر در سال گذشته ۱۱٫۸ درصد کاهش یافته است که در مقایسه با رکود ۱۲٫۹ درصدی مشاهده شده در ۳۰۰ صندوق برتر به طور کلی، بهبود جزئی را نشان می‌دهد. ۲۰ صندوق برتر ۴۱٫۵ درصد از دارایی تحت مدیریت  در رتبه بندی را به خود اختصاص داده‌اند که نسبتاً بالاتر از سهم ۴۱٫۰ درصدی سال ۲۰۲۱ است.

صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) همچنان بزرگترین صندوق بازنشستگی است و با ۱٫۴ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت در صدر جدول قرار دارد. از سال ۲۰۰۲ رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در همین حال، صندوق تامین کارکنان هند تنها ورودی جدید در ۲۰ صندوق برتر برای سال ۲۰۲۲ بود.

صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی آمریکا در سال گذشته رتبه چهارم را به دست آورد. در حالی که بازنشستگان ممکن است سرمایه زیادی برای انتخاب نداشته باشند، شرکت کنندگان در طرح پس‌انداز بازنشستگان نسبت به اکثر سرمایه‌‌گذاران یک مزیت بزرگ دارند؛ کارمزد کمتر. نسبت کل هزینه، که هم هزینه‌های سرمایه‌گذاری و هم هزینه‌های اداری را پوشش می‌دهد، ۰٫۰۶۶ درصد برای وجوه این صندوق است.

سیستم بازنشستگی فدراسیون روسیه در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات ساختاری بزرگی شده است و از یک سیستم مدیریت عمومی به یک سیستم بازنشستگی چندستونی با هدف دستیابی به پوشش هدفمندتر تبدیل شده است. در حالی که پیشرفت بسیار خوبی حاصل شده، برخی از چالش‌‌ها همچنان باقی مانده است. به همین دلیل صندوق بازنشستگی روسیه در جمع ۱۰ صندوق برتر بازنشستگی قرار نگرفته است.

نروژ از زمان توسعه منابع هیدروکربنی خود در دهه ۷۰، مازاد اقتصادی را تجربه کرده است. این واقعیت، همراه با تمایل به کاهش نوسانات ناشی از قیمت نفت، انگیزه ایجاد صندوق نفت نروژ، که اکنون صندوق بازنشستگی دولتی-جهانی است، شد.

آینده صندوق‌های بازنشستگی

بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی به دلیل اندازه خود می‌توانند تأثیر زیادی در بازار داشته باشند. البته آنها وظیفه تامین درآمد بازنشستگی میلیون‌ها نفر را نیز بر عهده دارند. صندوق‌های بازنشستگی برای رسیدن به اهداف خود با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند.

۱-تضاد ژئوپلیتیک باعث ایجاد نوسانات و فقدان اطمینان می‌شود.

۲-تورم بالا و نرخ بهره پایین (نسبت به میانگین بلندمدت) پتانسیل بازده را محدود می‌کند.

۳-پیر شدن جمعیت به معنای برداشت بیشتر و کمک‌های مالی کمتر است.

برخی از صندوق‌های بازنشستگی به دنبال تنوع بیشتر و بازدهی بالاتر به دارایی‌های جایگزین مانند سهام خصوصی روی می‌آورند. البته این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند ریسک بیشتری نیز به دنبال داشته باشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....