تاریخ انتشار : دوشنبه 29 خرداد 1402 - 11:00
کد خبر : 129448

بازگشت بورس به سقف شاخص ۹۹ ؟

بازگشت بورس به سقف شاخص ۹۹ ؟

منفی روز گذشته بازار، باعث ترس بسیاری از سرمایه گذاران شده است. اما بعید نیست تا یکی دو هفته دیگر یک روند صعودی جدیدی در بازار آغاز شود. اقتصاددان: این روزها جو ترس سراسر بازار سهام را فرا گرفته است. دیروز هم وضعیت بازار خیلی بد بود و با اینکه شاخص کل تنها حدود ۲۰

منفی روز گذشته بازار، باعث ترس بسیاری از سرمایه گذاران شده است. اما بعید نیست تا یکی دو هفته دیگر یک روند صعودی جدیدی در بازار آغاز شود.

اقتصاددان: این روزها جو ترس سراسر بازار سهام را فرا گرفته است. دیروز هم وضعیت بازار خیلی بد بود و با اینکه شاخص کل تنها حدود ۲۰ هزار واحد افت کرد، اما میزان افت اکثر نمادها سنگین بود.

آنچه که دیروز در بازار میان فعالان و سرمایه گذاران مطرح می شد این بود که سایپا و ایران خودرو گزارش های بدی را منتشر می کنند که باعث ایجاد فشار فروش در بازار شده است. اما بسیاری از تحلیلگران که به تحلیل تکنیکال اعتقاد دارند، این منفی را جزئی از بازار می دانستند که باید اتفاق می افتاد.

از نظر تحلیلگران تکنیکال، حالا که ترس به جان بازار افتاده، احتمال اصلاح شاخص کل تا ۲ الی ۲٫۱ میلیون واحد که سقف سال ۹۹ این شاخص است افزایش یافته. این دسته از تحلیلگران معتقدند شاخص کل با پولبک به این سطح شکسته شده، مجددا رشد خواهد کرد.

تحلیلگران در انتظار یک حرکت رو به بالا

چنانچه تحلیل این دسته از فعالان بورس درست باشد، شاخص کل نهایتا ۱۵۰-۱۶۰ هزار واحد دیگر اصلاح خواهد کرد و پس از آن روند صعودی جدیدی آغاز می شود.

اینکه شاخص برای این میزان از اصلاح چند روز زمان نیاز دارد هنوز مشخص نیست. اما درصورتی که قرار بر اصلاح باشد، بعید است بیشتر از ۷-۸ روز کاری نیاز باشد. با این حال باید سناریو اصلاح زمانی را هم در نظر گرفت و با اطمینان نمی توان گفت که بازار خیلی زود به سقف شکسته شده سال ۹۹ بازخواهد گشت.

اما به دلیل طولانی شدن زمان اصلاح فعلی، حتی اگر بنا بر ادامه اصلاح هم باشد بعید نیست که یک حرکت رو به بالا به زودی در شاخص کل اتفاق بیفتد.

حقیقی ها خیلی امیدوار نیستند

فعلا برای کوتاه مدت می توان ادامه اصلاح بازار را مد نظر قرار داد. از نظر ارزش معاملات در حال حاضر بازار شرایط خوبی ندارد که تا زمانی که ارزش معاملات بالا نرود بعید است رشد خاصی هم در شاخص ها اتفاق بیفتد.

دیروز ارزش معاملات خرد حدود ۷۶۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به شنبه ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت. شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دیروز منفی بوده که البته فعلا فروشنده ها قدرت خیلی بیشتری نسبت به خریداران ندارند.

اما خروج ۴۵۰ میلیارد تومان پول از بازار نشان می دهد حقیقی ها فعلا امید چندانی به بالا رفتن بازار ندارند. با توجه به این موارد می توان گفت که امروز احتمالا بازار منفی خواهد بود اما شدت افت آن احتمالا کمتر از روز گذشته است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....