تاریخ انتشار : یکشنبه 6 اسفند 1402 - 19:57
کد خبر : 158813

مژگان رودساز، مشاور آموزشی

بارقه اقتصادی بهره گیری هوش مصنوعی در آموزش

بارقه اقتصادی بهره گیری هوش مصنوعی در آموزش

به گزارش اقتصاددان، خانم مژگان رودساز تحلیلگر مسائل آموزشی و مشاور آموزشی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: پتانسیل استفاده از هوش مصنوعی در آموزش برای تقویت یادگیری، کمک به معلمان و تقویت یادگیری فردی مؤثرتر هیجان انگیز است، اما کمی هم دلهره آور است. حتی برای داشتن یک مکالمه هوشمندانه در مورد هوش مصنوعی در

به گزارش اقتصاددان، خانم مژگان رودساز تحلیلگر مسائل آموزشی و مشاور آموزشی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

پتانسیل استفاده از هوش مصنوعی در آموزش برای تقویت یادگیری، کمک به معلمان و تقویت یادگیری فردی مؤثرتر هیجان انگیز است، اما کمی هم دلهره آور است. حتی برای داشتن یک مکالمه هوشمندانه در مورد هوش مصنوعی در آموزش، ابتدا باید سناریوهای علمی-تخیلی خیالی رایانه ها و ربات ها را به فرزندانمان آموزش دهیم تا جایگزین معلمان شوند و عنصر انسانی را از آنچه اساساً فعالیت دشوار انسانی است کاهش دهیم.
یکی از نویسندگان برجسته در مورد مزایای هوش مصنوعی در آموزش، متیو لینچ بر این باور است که چشم انداز هوش مصنوعی مراقب است تا مشکلات احتمالی را در کنار مزایای آن بررسی کند او نوشته است که استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش از برخی جهات ارزشمند است، اما ما باید در نظارت بر توسعه آن و نقش کلی آن در دنیای آینده بسیار هوشیار باشیم.
بررسی ملاحظات اخلاقی در خصوص هوش مصنوعی بسیار قابل تعمق است، همانطور که استفاده از هوش مصنوعی در هر محیطی وجود دارد، هوش مصنوعی فاقد یک به اصطلاح “قطب نمای اخلاقی” است. بنابراین، با نگاهی به آن، برنامه‌نویسی هوش مصنوعی به اندازه توسعه‌دهنده آن اخلاقی است و دو توصیه مهم را برای حرکت رو به جلو تجویز می‌کند:
ما باید اخلاقیات را در این ایده داشته باشیم که چرا یک تکه فناوری خاص مجهز به هوش مصنوعی در حال توسعه است.
برای درک کامل رفتار و اطمینان از اینکه آن قطب‌نمای اخلاقی هوش مصنوعی، فعالیت اصلی ما را نقض نمی‌کند، باید بر نتایج آن تکه فناوری خاص نظارت کنیم.
بحث های قوی در سراسر جامعه فناوری و فراتر از آن در مورد اخلاق در هوش مصنوعی وجود دارد و اکثر برنامه های تحصیلی دانشگاهی در حال ادغام دوره های مربوط به اخلاق هوش مصنوعی در برنامه درسی خود هستند. 
مزایای بالقوه هوش مصنوعی در آموزش
لینچ بر این باور است که در حالت ایده آل ، هوش مصنوعی از آموزش کلاس درس کم نمی کند، بلکه آن را از بسیاری جهات تقویت می کند. او پنج مزیت بالقوه جذاب ادغام هوش مصنوعی در آموزش را خلاصه می کند:
شخصی‌سازی: برای یک معلم می‌تواند بسیار دشوار باشد که چگونه نیازهای هر دانش‌آموز را در کلاس درس خود برآورده کند. سیستم‌های هوش مصنوعی به راحتی با نیازهای یادگیری هر دانش‌آموز سازگار می‌شوند و می‌توانند آموزش را بر اساس نقاط قوت و ضعف آن‌ها هدف قرار دهند.
تدریس خصوصی: سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند سبک یادگیری دانش‌آموز و دانش از قبل موجود را برای ارائه پشتیبانی و آموزش سفارشی اندازه‌گیری کنند.
درجه بندی: مطمئناً، هوش مصنوعی می تواند به امتحانات با استفاده از کلید پاسخ کمک کند. اما همچنین می‌تواند داده‌هایی را درباره نحوه عملکرد دانش‌آموزان جمع‌آوری کند و حتی به ارزیابی‌های انتزاعی‌تر مانند مقاله‌ها نمره دهد.
بازخورد در مورد کیفیت دوره: به عنوان مثال، اگر بسیاری از دانش‌آموزان به سؤالی نادرست پاسخ می‌دهند، هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات یا مفاهیم خاصی را که دانش‌آموزان از دست داده‌اند به صفر برساند، بنابراین مربیان می‌توانند پیشرفت‌های هدفمندی را در مواد و روش‌ها ارائه دهند.

بازخورد معنی دار و فوری به دانش آموزان: برخی از دانش آموزان ممکن است از ریسک کردن یا دریافت بازخورد انتقادی در کلاس خجالتی باشند، اما با هوش مصنوعی، دانش آموزان می توانند احساس راحتی کنند که اشتباهات لازم برای یادگیری را مرتکب شوند و بازخورد مورد نیاز خود را برای بهبود دریافت کنند.
بسیاری از پتانسیل های پیش بینی شده برای هوش مصنوعی در مراکز آموزشی در کاهش زمان صرف شده توسط معلمان برای کارهای خسته کننده برای آزاد کردن زمان برای کارهای معنی دار تر است.
خودکارسازی وظایف اداری نیز یکی از پنج مزیت بالقوه است
کارشناسان توضیح می‌دهند که چرا هوش مصنوعی را با اولویت آموزش بررسی می کنند و با تأکید بر این که هوش مصنوعی تهدیدی برای معلمان نیست.  و جایگزین معلمان نمی شود، اذعان دارند برای ارائه آموزش بهتر به فرزندانمان قابلیت بهره وری اقتصادی دارد. او یک مدل ترکیبی آینده را پیش بینی می کند که بهترین بهره را از سیستم های مجهز به هوش مصنوعی برای معلمان ما طراحی کرده است. 

نمونه هایی از هوش مصنوعی در آموزش
متیو لینچ با الهام از چالش یک معلم مدرسه قدیمی که فکر می‌کند هوش مصنوعی، آموزش را از بین می برد، معتقداست، طیف گسترده‌ای از موضوعات را در مقاله‌ای با عناوین زیر مشخص می کند: 

یادگیری تطبیقی: برای آموزش مهارت های پایه و پیشرفته به دانش آموزان با ارزیابی سطح مهارت فعلی آنها و ایجاد یک تجربه آموزشی هدایت شده که به آنها کمک می کند مهارت داشته باشند استفاده می شود.

فناوری کمکی: هوش مصنوعی می‌تواند به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کمک کند تا به آموزش عادلانه‌تری دسترسی پیدا کنند، به عنوان مثال با خواندن متن‌هایی برای دانش‌آموز کم بینا.

آموزش در دوران کودکی: هوش مصنوعی در حال حاضر برای تقویت بازی های تعاملی استفاده می شود که به کودکان مهارت های تحصیلی اولیه و بیشتر می آموزد.

تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری: “هوش مصنوعی در حال حاضر توسط معلمان و مدیران آموزش برای تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها استفاده می شود” و آنها را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.
برنامه ریزی: کمک به مدیران برای برنامه ریزی دوره ها و افراد برای مدیریت برنامه های روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه خود.

مدیریت تسهیلات: هوش مصنوعی در نظارت بر وضعیت برق، Wi-Fi و خدمات آب مؤثر است. هشدار دادن به کارکنان مدیریت تاسیسات در صورت بروز مشکلات.

مدیریت کلی مدرسه: هوش مصنوعی در حال حاضر برای مدیریت کل مدارس، تقویت سیستم های سوابق دانش آموزان، حمل و نقل، فناوری اطلاعات، تعمیر و نگهداری، برنامه ریزی، بودجه و غیره استفاده می شود.

نوشتن : لینچ نه تنها ادعا می کند که هوش مصنوعی در حال حاضر در حال کار است و به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت های نوشتاری خود را بهبود بخشند، او اعتراف می کند:
در حال حاضر از یک برنامه گرامر و کاربرد استفاده می کنم تا به من در نوشتن این مقاله کمک کند.

لینچ در پایان فهرست خود، به کاربردهای فعلی هوش مصنوعی در آموزش نیز اشاره می کند که عبارتند از:
کلاس درس / مدیریت رفتار
برنامه ریزی درسی
سمعی و بصری کلاس درس
ارتباط والدین و مربیان
آموزش زبان
آمادگی آزمون
ارزیابی
سیستم های مدیریت یادگیری
افزایش مشارکت دانش آموزان
برنامه ریزی کارکنان و مدیریت جایگزین
توسعه حرفه ای
حمل و نقل
نگهداری
دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
امنیت سایبری
ایمنی و امنیت
نمونه هایی از نحوه استفاده از هوش مصنوعی در حال حاضر در آموزش عالی  عبارتند از:
تشخیص سرقت ادبی
صداقت امتحان
چت ربات برای ثبت نام و حفظ
سیستم های مدیریت یادگیری
رونویسی سخنرانی های دانشکده
تابلوهای گفتگوی آنلاین پیشرفته
تجزیه و تحلیل معیارهای موفقیت دانش آموزان
تحقیقات دانشگاهی
پردیس های متصل
از نظر فناوری‌های خاص مبتنی بر هوش مصنوعی که اکنون در آموزش استفاده می‌شوند.

ح

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....