گزارش‌‌‌های آبان‌ماه شرکت‌های بورسی منتشر شد. مطابق با این گزارش‌‌‌ها، درآمد آبان‌ماه صنایع بورسی به ۲۴۵ هزار میلیارد تومان رسید که این میزان درآمد نسبت به مهرماه تغییر به‌خصوصی را تجربه نکرده است. درآمد آبان‌ماه صنایع نسبت به آبان‌ماه سال گذشته رشد ۳۷درصدی را تجربه کرده است. همچنین سطح درآمد دومین ماه از پاییز سال‌جاری، نسبت به میانگین سال‌جاری تنها ۷درصد بیشتر است. درآمد تجمعی هشت‌ماه اخیر بورس نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۷درصد افزایش یافته است. همچنین سه‌ماه متوالی است که درآمد بازار در نزدیکی سطح ۲۵۰همت است و از آن عبور نکرده است. رکورد درآمدی بازار در سال‌جاری، طی شهریورماه با ثبت درآمد ۲۵۲همتی بوده است. با این حال، درآمد فروش ۹صنعت ریالی در ماه آبان رکورد سال‌جاری را شکسته است. اما اوضاع صنایع دلاری به دلیل ثبات نرخ دلار و قیمت‌های جهانی وخیم‌‌‌تر از ماه گذشته بوده است.

 سقوط درآمدی دلاری‌‌‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  صنعت آهن و فولاد، در آبان‌ماه سال‌جاری، درآمدی معادل ۴۹هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده‌‌‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۴۸درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین سطح درآمدی آبان‌ماه نسبت به مهرماه یک‌درصد کاهش یافته است. این صنعت در میانه پاییز سال‌جاری، نسبت به میانگین درآمدی ۱۴۰۲، تغییر به‌خصوصی را تجربه نکرده است. درآمد هشت‌ماه اخیر فولادی‌‌‌ها نیز نسبت به درآمد هشت‌ماهه سال گذشته، رشد ۵۱درصدی را تجربه کرده و موفق شده است از تورم پیشی بگیرد. صنعت فلزات گرانبها نیز در آبان‌ماه با کاهش سطح درآمدی ۱۵درصدی نسبت به مهرماه، به ۱۲هزار میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد ماه مذکور در این صنعت، رشد ۳۹درصدی را نسبت به آبان‌ماه تجربه کرده است. دلیل افت درآمدی این صنعت کاهش عرضه محصولات شرکت‌های تولیدکننده شمش و روی است.

صنعت محصولات شیمیایی نیز به دلیل افت قیمت‌های جهانی و چشم‌‌‌انداز ضعیفی که از ابتدای سال تجربه کرد، عمدتا با کاهش درآمد همراه بود. برخی از شرکت‌های این صنعت به دلیل رشد قیمت نفت، رشد درآمدی موقتی را طی سال تجربه کردند. اما این صنعت در نهایت موفق نشد برآیند خوبی را در سال‌جاری به ثبت برساند؛ به طوری‌که درآمد این صنعت در آبان‌ماه حدود ۴۰هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. این درآمد نسبت به آبان‌ماه سال گذشته، ۲۵درصد افزایش یافته است. سطح درآمد آبان‌ماه این صنعت در سطوح میانگین قرار داشته و درآمد تجمعی هشت‌ماه اخیر تنها ۱۴درصد بهبود یافته است. گروه متانول، در این میان رکورد درآمدی خوبی را نسبت به ماه‌‌‌های گذشته ثبت کرده است.

صنعت سنگ‌آهن، در آبان‌ماه درآمد ۱۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی را ثبت کرده است. این میزان از درآمد نسبت به آبان سال قبل، رشد ۴۰درصدی و نسبت به میانگین سال‌جاری، کاهش درآمد ۴درصدی را ثبت کرده است. اما درآمد این صنعت در آبان‌ماه نسبت به مهرماه با کاهش ۶درصدی همراه بوده است. مجموع درآمد هشت‌ماه اخیر نیز نسبت به سال گذشته ۵۵درصد رشد کرده است.

صنعت اوره از نیمه تابستان سال‌جاری، با افزایش قیمت‌های جهانی همراه بوده است؛ به طوری که این صنعت به‌واسطه رشد قیمت نفت برنت، با افزایش درآمد فروش همراه شده و در تابستان نیز رکوردهای درآمدی را به ثبت می‌‌‌رساند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که احتمالا افت تقاضای اوره در ماه‌‌‌های آتی به رسم هرسال ادامه‌‌‌دار باشد. بنابراین چشم‌‌‌انداز مثبتی با ثبات نرخ دلار وجود نخواهد داشت. این صنعت با وجود آنکه بهتر از مهرماه و میانگین سال عمل کرده، اما در مجموع با افت ۲۲درصدی درآمد در هشت‌ماه اخیر همراه بوده است.

روانکارها نیز به دلیل عدم‌دریافت افزایش نرخ، با کاهش درآمدی همراه بودند. با این حال، درآمد این صنعت نسبت به مهرماه با افت یک‌درصدی همراه شده است. اما درآمد روانکارها همچنان بالاتر از میانگین درآمدی سال‌جاری است. اما مجموع درآمد هشت‌ماه اخیر تنها با رشد ۲۱درصدی همراه بوده است.

سطح درآمدی صنعت زغال‌سنگ با وجود آنکه بسیار پایین‌‌‌تر از میانگین بوده، رشد ۵درصدی را نسبت به مهرماه تجربه کرده و در حال جبران کاستی‌‌‌های درآمدی است. همچنین سطح درآمد هشت‌ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۲درصد افزایش یافته است. درآمد صنعت سیمان، در دومین ماه پاییز، حدود ۴هزار و ۴۰۰میلیارد تومان بوده که نسبت به مهر ماه تغییر به‌خصوصی نداشته است. اما در مجموع درآمد سیمان در آبان‌ماه رکورد درآمدی ماه‌‌‌های گذشته را شکسته و به بالاترین میزان درآمد در سال‌جاری رسیده است. درآمد تجمعی هشت‌ماهه این صنعت نیز رشد ۵۸درصدی را نسبت به سال قبل ثبت کرده است.

 ۹صنعت رکوردشکن ریالی

شرکت‌های تولیدکننده قندوشکر طی هشتمین ماه سال‌جاری با رکورد درآمدی فروش موفق شدند جزو ۹صنعت ریالی باشند که توانسته‌اند رکورد هشت‌ماهه درآمد فروش خود را طی آبان‌ماه بشکنند. طی آبان مجموع فروش این صنعت بیش از ۲هزار و ۴۵۰میلیارد تومان به ثبت رسیده که در قیاس با آبان سال قبل جهش ۱۶۲درصدی را تجربه کرده است. مجموع فروش آنها در مقایسه با مهر و متوسط امسال، به‌‌‌ترتیب رشد ۴۷ و ۱۲۲درصدی را به ثبت رسانده است. تجمیع درآمد قندوشکری‌‌‌ها طی هشت‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه رشد ۹۸درصدی را تجربه کرده است. با توجه به کشت پاییز و بهار چغندرقند همواره طی این دو فصل مقدار فروش این صنعت با افزایش همراه بوده که این موضوع به ثبت رکورد درآمد آنها منجر می‌شود. طی سال‌جاری نیز این موضوع تکرار شد و شرکت‌های تولیدکننده توانستند جهش درآمد خوبی را در مقایسه با سال‌جاری تجربه کنند.

شرکت‌های دارویی با توجه به قرار گرفتن در فصل پاییز و افزایش تقاضای محصولات، طی آبان‌ماه موفق به شکست رکورد سال‌جاری خود شدند. بر این اساس طی این ماه مجموع درآمد دارویی‌‌‌ها ۹هزار و ۶۵۰میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با آبان سال گذشته افزایش ۲۱درصدی را به ثبت رسانده‌‌‌اند. رشد درآمد آبان‌ماه نسبت به مهرماه و میانگین سال‌جاری به‌‌‌ترتیب  ۶ و ۱۲درصد به وقوع پیوسته است. تجمیع درآمد هشت‌ماهه این صنعت در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایش ۵۸درصدی را تجربه کرده است. بررسی روند تاریخی این صنعت نشان می‌دهد که همواره در دو فصل پاییز و زمستان با توجه به دریافت افزایش نرخ فروش، با رشد چشمگیر درآمدی همراه بوده‌‌‌اند. بنابراین می‌‌‌توان انتظار داشت در ماه‌‌‌های آتی این رشد درآمد تکرار شود.

صنعت نرم‌‌‌افزار طی آبان‌ماه از جمله صنایع پیشتاز در رشد درآمد بود که موفق شد رکورد بیشترین میزان درآمد سال‌جاری را به ثبت برساند. طی هشتمین ماه امسال مجموع درآمد این صنعت نزدیک به ۴هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که در قیاس با آبان سال گذشته رشد ۵۸درصدی داشته است. طی این ماه مجموع درآمد نرم‌‌‌افزاری‌‌‌ها نسبت به مهرماه و میانگین سال‌جاری به‌‌‌ترتیب افزایش ۷ و ۱۳درصدی را به ثبت رسانده است. تجمیع درآمد این صنعت طی هشت‌ماه امسال در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۳درصدی را به ارمغان آورده است.

شرکت‌های تولیدکننده تایر در ماه آبان توانستند رکورد درآمد هشت‌ماه امسال خود را بشکنند. عامل اصلی ثبت درآمد خوب این صنعت به بحث مجوز افزایش نرخ آنها در مهرماه بازمی‌گردد. در ۲۰مهرماه امسال مجوز افزایش نرخ فروش تایر رادیال صادر شد که با توجه به دریافت این مجوز پیش‌بینی می‌شد درآمد آبان تایرسازان افزایش چشمگیری داشته باشد. مجموع فروش این صنعت در ماه یادشده ۳هزار و ۳۵۰میلیارد تومان بوده که نسبت به آبان سال قبل افزایش بیش از ۷۰درصدی را تجربه کرده است. مجموع فروش این صنعت طی این ماه در مقایسه با مهرماه و میانگین امسال به‌‌‌ترتیب رشد ۲۶ و ۳۹درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین مجموع فروش هشت‌ماه امسال تایرسازان با رشد ۴۵درصدی همراه بوده است. با توجه به وجود قیمت دستوری و مواداولیه وارداتی در صورت عدم‌رشد نرخ ارز با وجود رفع موانع ارزی، می‌‌‌توان انتظار تداوم رشد درآمدی این صنعت را داشت؛ در غیراین‌صورت صنعت تایر با چالش مواجه می‌شود و نمی‌‌‌توان انتظار تداوم درآمدی این صنعت را داشت.

صنعت محصولات پاک‌‌‌کننده که شامل شوینده‌‌‌ها و محصولات آرایشی است طی آبان‌ماه موفق به شکست رکورد درآمد سال‌جاری خود شد. بر این اساس مجموع درآمد فروش این صنعت طی این ماه ۲هزار و ۳۵۰میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با آبان سال قبل افزایش ۲۱درصدی را تجربه کرده است. فروش هشتمین ماه این صنعت نسبت به مهرماه و متوسط سال‌جاری به‌‌‌ترتیب رشد ۸ و ۱۷درصدی را به ثبت رسانده است. مجموع درآمد محصولات پاک‌‌‌کننده در هشت‌ماه سال‌جاری رشد بیش از ۳۶درصد را نسبت به هشت‌ماه سال گذشته تجربه کرده است. قیمت دستوری این صنعت معضل اصلی است و همواره موجب تضعیف تولید و درآمد آنها شده است. رشد درآمد خوب این صنعت در آبان‌ماه نیز عمدتا به دلیل افزایش درآمد فروش شرکت «کیمیاتک» بوده است که بیشترین محل درآمدی آن فروش محصولات آرایشی است.

دو شرکت «مبین» و «بفجر» که جزو صنعت یوتیلیتی محسوب می‌‌‌شوند، طی آبان‌ماه امسال با ثبت مجموع درآمد ۷هزار میلیارد تومان موفق به رشد ۸۲درصدی در مقیاس نقطه به نقطه شده‌اند. این رشد درآمدی نسبت به مهرماه افزایش نزدیک به ۵۰درصد را به ثبت رسانده است. طی هشتمین ماه سال‌جاری در قیاس با میانگین امسال افزایش درآمد این صنعت ۳۶درصد به وقوع پیوسته است. شرکت «مبین» در این ماه موفق شد با فروش بالای خود رکورد درآمدی سال‌جاری را بشکند. مجموع درآمد هشت‌ماهه امسال یوتیلیتی‌‌‌ها نسبت به مدت مشابه افزایش ۶۰درصدی را تجربه کرده است.

از زیرمجموعه‌‌‌های صنعت غذایی دو گروه سایر محصولات غذایی و شیرینی‌‌‌جات توانستند در آبان‌ماه رکورد درآمد سال‌جاری خود را بشکنند.  سایر محصولات غذایی که شامل شرکت‌های تولیدکننده سس‌‌‌ورب، ماکارونی و گلوکز است طی این ماه با ثبت درآمد نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان موفق به رشد ۱۱درصدی درآمد نسبت به آبان سال قبل شد. افزایش درآمد هشتمین ماه امسال سایر محصولات غذایی در قیاس با مهرماه و متوسط سال‌جاری به‌‌‌ترتیب یک و ۱۲درصد به وقوع پیوسته است. تجمیع فروش گروه سایر محصولات غذایی در هشت‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه رشد ۴۲درصدی را تجربه کرده است. عامل اصلی رشد فروش این صنعت به کمبود گوجه‌فرنگی در پاییز بازمی‌گردد که موجب شده شرکت‌های تولیدکننده مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خود را دریافت کنند.

مجموع فروش شیرینی‌‌‌جات طی آبان امسال یک‌هزار و ۲۴۷میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقیاس نقطه به نقطه رشد ۲۴درصدی را تجربه کرده است. درآمد فروش آنها در هشتمین ماه امسال نسبت به مهر و میانگین سال‌جاری به‌‌‌ترتیب ۱۲ و ۲۶درصد به وقوع پیوسته است. مجموع فروش تولیدکنندگان محصولات شیرینی در هشت‌ماه امسال در قیاس با مدت مشابه قبل جهش ۲۴درصدی را تجربه کرده است.

 

*ارقام درآمدی به میلیون ریال است.

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

Untitled-3 copy

Untitled-4 copy

Untitled-5 copy

Untitled-6 copy

Untitled-7 copy