تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 20:20
کد خبر : 107722

ایران زمستان سرد نخواهد داشت

ایران زمستان سرد نخواهد داشت

یک نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در کنترل سوخت به خوبی عمل کرده است و زمستان سردی نخواهیم داشت، ادامه داد: اولین مسئله برای جلوگیری از هدررفت گازخانگی فرهنگ مصرف است، ما در این زمینه نیازمند یک کاری جدی در حوزه آموزشی و فرهنگ سازی هستیم. احمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی  با

یک نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در کنترل سوخت به خوبی عمل کرده است و زمستان سردی نخواهیم داشت، ادامه داد: اولین مسئله برای جلوگیری از هدررفت گازخانگی فرهنگ مصرف است، ما در این زمینه نیازمند یک کاری جدی در حوزه آموزشی و فرهنگ سازی هستیم.

احمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرما و صرفه جویی، اظهار داشت: چنین کاری را در ماه های گذشته در تابستان وزارت نیرو در بحث برق انجام داد، یعنی نظام تشویقی را برای خانوارها تعریف کرد و هر خانواری که مصرف کمتری از برق داشت و زیر الگوی مصرف از این انرژی استفاده می کرد از پرداخت هزینه ها معاف می شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما در حوزه گاز هم باید نظام تشویقی و تنبیهی یعنی همین طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی را اجرایی کنیم افزود: مردم کشور ما چون میداند که ما کشوری غنی در حوزه گاز و انرژی هستیم تمایلی ندارند که هزینه بیشتری برای انرژی پرداخت کنند.

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از تسنیم ، نماینده شهرکرد در مجلس افزود: اگر به جای پرداخت یارانه به انرژی که به این وسیله ما انرژی را خیلی رایگان در اختیار مردم قرار می دهیم، آن را بر نظام تولید و اشتغال متمرکز کنیم هم می‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند و هم خیلی از مشکلاتی که این روزها با آن مواجه هستیم مدیریت می شود.

راستینه افزود: لذا باید در موضوع فرهنگ سازی خیلی جدی کار کنیم تا مصرف مردم پایین بیاید. زیرا با کاهش هزینه ها در حوزه انرژی و با واقعی شدن قیمت انرژی دولت بر اشتغال تمرکز بیشتری پیدا خواهد کرد.

این نماینده مجلس درباره میزان بهره مندی اقشار مرفه از یارانه پنهان انرژی توضیح داد: اساساً ما بیشترین سهم مصرف یارانه پنهان را به ۳۰ درصد طبقات بالای جامعه میدهیم. طبقات مرفه معمولاً منازل بزرگتر، تعداد خودروی بیشتر و استفاده های لاکچری بیشتری از انرژی دارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه نتوانستیم یک نظام تعرفه‌گذاری صحیح، هدفمند و هوشمند را در کشور پیاده سازی کنیم تا هر خانواده‌ای بداند از محل صرفه جویی انرژی چه کمک های دیگری به آنها در سایر بخش ها شده است.وی خاطر نشان کرد: یکی از طرح های تشویقی که باعث همراهی مردم در کاهش استفاده از گازخانگی و به طور کلی انرژی می شود این است که مردم هراندازه از الگوی مصرف پایین تر استفاده کنند، در نظام بورس در حوزه انرژی سهامدار شوند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: به عنوان مثال هر خانوار ایرانی به هر میزان که از الگوی مصرف پایین تر از گاز استفاده کرد، به همان میزان در بازار انرژی و سرمایه سهامدار شود.

راستینه افزود: خانواده ها با این اقدام متوجه می‌شوند که صرفه جویی آنها چگونه به نفع آنها تمام شده است. امروز خانواده‌ها مشکلشان این است که تفاوتی بین کسانی که از گازخانگی بیشتر استفاده می کنند با کسانی که کمتر استفاده می کنند وجود ندارد. اگر این شیوه را اصلاح کنیم و نظام تشویق و تنبیه درست را در حوزه مصرف انرژی اعمال کنیم حتماً میتوانیم موفقیت‌های زیادی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت در کنترل سوخت به خوبی عمل کرده است و زمستان سردی نخواهیم داشت، ادامه داد: اولین مسئله برای جلوگیری از هدررفت گازخانگی فرهنگ مصرف است، ما در این زمینه نیازمند یک کاری جدی در حوزه آموزشی و فرهنگ سازی در الگوی مصرف هستیم. معمولاً در این حوزه در نظام آموزشی حوزه ابتدایی تا دانشگاه توجه جدی به فرهنگ سازی در مسئله استفاده از انرژی نداشته‌ایم.

راستینه در ادامه بیان کرد: موضوع دوم افزایش بهره وری تجهیزات و سیستم های گرمایشی است. معمولاً سیستم‌های گرمایشی ما نیازمند ارتقاء بهره‌وری هستند و به همین دلیل باید در تولید به سمت ایجاد و تولید وسایل گرمایشی و تجهیزاتی حرکت کنیم که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.

نماینده شهرکرد در مجلس خاطرنشان کرد: مسئله بعدی در هدر رفت گازخانگی ساخت و ساز ها است. ما معمولاً به خاطر گران بودن هزینه ساخت ساز از تجهیزات بروز و فناوری های نوین در بحث ارتقاء سیستم عایق ساختمان ها استفاده نمی کنیم، لذا بخش زیادی از گرمای منازل ما به خاطر عدم دقت در استفاده از مصالح با کیفیت هدر می رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما چند کار را برای جلوگیری از هدررفت گاز باید همزمان انجام دهیم، در حوزه فرهنگ سازی با استفاده از رسانه ها و نظام آموزشی خیلی فعالانه باید وارد میدان شویم و الگوی صحیح مصرف را نهادینه کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: مسئله بعدی وزارت صمت است که در تولید ملزومات خانگی و تجهیزات گرمایشی باید تمرکزی بر ارتقاء نظام کیفیت آنها داشته باشد. در مرحله بعد باید به سمت استفاده از مصالح ساختمانی حرکت کنیم که عایق بندی و فناوری های نوین در آن به کار رفته باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید به سمت کاهش هزینه های تولید و ساخت ساختمان حرکت می کنیم افزود: باید از محصولات با کیفیت در نظام عایق بندی ساختمانی هم بهره‌مند شویم.

راستینه با بیان اینکه مجموعه این عوامل می تواند به کاهش هزینه های سرسام آور گاز و انرژی منجرشود ادامه داد: بحث جدی برای کاهش مصرف گاز فرهنگ ‌سازی، اصلاح الگوی مصرف و شناخت خانواده ها از هزینه ای که می توانند با صرفه جویی به کشور کمک کند و در سایر مسائل هزینه شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....