تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 بهمن 1400 - 20:19
کد خبر : 76441

اقتصاد پساکووید ۱۹

اقتصاد پساکووید ۱۹

بحران کووید ۱۹ دارای ویژگی های متفاوتی از بحران های قبلی است، که با آگاهی از آنها قادر خواهیم بود پاسخ های مناسبی برای تحلیل سیاست های اقتصادی ارائه کنیم. تفاوتها این بحران با بحرانهای قبلی بسیار زیاد است: بحران با شوک عرضه آغاز شد، در حالی که بحرانهای دیگر با شوک تقاضا آغاز شدند.

بحران کووید ۱۹ دارای ویژگی های متفاوتی از بحران های قبلی است، که با آگاهی از آنها قادر خواهیم بود پاسخ های مناسبی برای تحلیل سیاست های اقتصادی ارائه کنیم. تفاوتها این بحران با بحرانهای قبلی بسیار زیاد است: بحران با شوک عرضه آغاز شد، در حالی که بحرانهای دیگر با شوک تقاضا آغاز شدند. این بحران به شدت برخی از کشورهای در حال ظهور را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد تحریف بسیار قابل توجهی در ساختار بخشی اقتصاد، در مشاغل و افزیش نابرابری ها شده است که برخی از آنها به نوعی جدید هستند و منجر به بروز سیاست های اقتصادی خشونت آمیز می شوند: کسری عمومی قابل توجه ناشی از عدم درآمدزایی، هزینه بحران (حباب قیمت دارایی ها) بسیار متفاوت از آنچه در گذشته بوده. بحران کووید ۱۹ بسیاری از مباحث را در مورد موضوعات ساختاری افزایش داده است: حاکمیت و جابجایی مجدد،آب و هوا و محیط زیست، عملکرد سرمایه داری که اثرات سیاسی و ژئوپلیتیکی بسیار دارد.
شوک کووید ۱۹ بسیار شدیدتر از بحران های پیشین در تمام جهان است که منجر به مقررات مالی سختگیرانه شدند. این بحران از منظر اقتصاد کلان (شوک عرضه، بحران در کشورهای در حال ظهور، کاهش درآمد زایی و افزایش بدهی های عمومی) و از منظر اقتصاد خرد (ساختار بخش)، ساختاری (سازماندهی تولید، حاکمیت شرکت ها) ، سیاسی و جغرافیای سیاسی دارای اثرات مهم است.
در مقایسه این بحران با بحران های قبلی، به ویژه بحران ۲۰۰۸ بسیار متفاوت و عمیق تر می باشد: انتظار می رود تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ حداقل ۷ درصد در مقابل ۴ درصد در سال ۲۰۰۹ کاهش یابد. شش تفاوت بین بحران کووید ۱۹ و بحران های قبلی وجود داردکه مربوط به ماهیت شوک، کشورهای تحت تأثیر، واکنش اقتصادها و واکنش سیاست های اقتصادی، پیامدهای مباحث اقتصادی، پیامدهای سیاسی و ژئوپلیتیکی است. هدف از این مطالعه تحلیل و بررسی تفاوت های موجود می باشد که ما آنها را در شش گروه دسته بندی می کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....