تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 21:26
کد خبر : 130002

از دعوت گروه واگنر به تمرد نظامی تا اتخاذ طرح قلعه توسط پوتین

از دعوت گروه واگنر به تمرد نظامی تا اتخاذ طرح قلعه توسط پوتین

گروه شبه نظامی واگنر ابتدای دیشب، با مطرح کردن ادعای حمله موشکی روسیه به مواضع آن‌ها، ضمن تمرد نظامی، تنش‌هایی را در روسیه ایجاد کرد.   ابتدای دیشب بود که گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد که نیرو‌های ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر گفت: حمله موشکی به مواضع

گروه شبه نظامی واگنر ابتدای دیشب، با مطرح کردن ادعای حمله موشکی روسیه به مواضع آن‌ها، ضمن تمرد نظامی، تنش‌هایی را در روسیه ایجاد کرد.

 

ابتدای دیشب بود که گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد که نیرو‌های ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر گفت: حمله موشکی به مواضع گروه واگنر  قربانیان زیادی در پی داشته است. وزارت دفاع روسیه، اما بلافاصله اتهامات پریگوژین را رد و تاکید کرد «این ادعا‌ها یک تنش‌زایی رسانه‌ای است». کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت پیرامون گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم در حال اتخاذ هستند».

از طرفی دیگر وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود ضمن رد این اتهامات ابراز داشت «نیرو‌های ارتش روسیه در حال انجام مأموریت‌های رزمی خود در خطوط تماس با نیرو‌های مسلح اوکراین هستند».

به گزارش اقتصاددان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان  ،  پریگوژین فرمانده گروه واگنر، اما به همینقدر بسنده نکرد و گفت: همه میهن‌پرستان روسیه به خیابان‌ها بروند و آنجا سلاح‌ها را خواهند یافت.

به موازات این تحولات، منابع خبری روس از جمله خبرگزاری تاس و اسپوتنیک گزارش دادند که «طرح قلعه» در مسکو اجرا شده است. طرحی که به مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق امنیتی اطلاق می‌شود که مستلزم تجمع اضطراری نیرو‌های پلیس و آمادگی برای دفع حمله خارجی  است.

در حال حاضر، شهر روستوف نیز شاهد آماده باش نظامی در برابر یک تهدید خارجی است.

واسیلی گولوبف، فرماندار روستوف در تلگرام نوشته: «وضعیت کنونی نیازمند تمرکز حداکثری تمامی نیرو‌ها بر حفظ نظم و قانون است». او گفته نیرو‌های پلیس و دیگر نهاد‌های انتظامی و نظامی در حال انجام همه اقدامات ضروری برای حفظ امنیت شهروندان و منطقه هستند.
در ادامه گولوبف از شهروندان روستوف خواسته که آرامش خود را حفظ کرده و در خانه بمانند.

در همین حال، خودرو‌های نظامی روسیه در منطقه روستوف مستقر شده‌اند و تصاویری از استقرار آن‌ها در شهر‌های این منطقه مخابره شده است. روستوف در ۱۰۰ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین واقع شده است.

شبکه بر اساس ادعای رسانه‌های غربی از جمله‌ای بی سی آمریکا، گروه واگنر کنترل ساختمان منطقه نظامی جنوب در روستوف را به دست گرفت. پریگوژین گفت که همه ما آماده مرگ هستیم، همه ۲۵۰۰۰ نفر و سپس ۲۵۰۰۰ دیگر» و ادعا کرد که آن‌ها برای مردم روسیه می‌میرند.

واگنر یک ارتش خصوصی است که وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه دارد و از طریق استخدام داوطلبین در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. رسانه‌ها ادعا کرده اند اخیرا اختلافاتی میان رئیس این گروه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه پدید آمده که موضوع آن در خصوص تحولات جنگ اوکراین است.

روسیه: اقدامات گروه واگنر فراخوان برای درگیری داخلی است

مرکز روابط عمومی سرویس امنیت فدرال روسیه امروز شنبه اعلام کرد: اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه در قلمرو فدراسیون روسیه است و خنجری به پشت سربازان روسی است که با نیرو‌های طرفدار فاشیست اوکراین می‌جنگند.

به گزارش راشاتودی، این مرکز همچنین تاکید کرد اظهارات و اخبار منتشر شده در مورد حمله وزارت دفاع روسیه به نیرو‌های واگنر صحت ندارد و همگی تحریک آمیز است.

سرویس امنیت فدرال روسیه افزود: ما از نیرو‌های واگنر می‌خواهیم مرتکب اشتباهات جبران‌ناپذیری نشوند، هرگونه اقدام زورمندانه علیه مردم روسیه را متوقف کنند، دستورات جنایتکارانه و خائنانه پریگوژین را اجرا نکنند و اقداماتی را برای بازداشت او انجام دهند.

ارتش روسیه اعلام کرده نیرو‌های مسلح این کشور به انجام ماموریت‌های رزمی در خط تماس با نیرو‌های مسلح اوکراین ادامه می‌دهند.

حمله ارتش روسیه به نیرو‌های گروه نظامی واگنر بی اساس  است

وزارت دفاع روسیه و کاخ کرملین با صدور بیانیه‌های جداگانه، ادعای حمله ارتش روسیه به نیرو‌های گروه نظامی واگنر را بی‌پایه و اساس دانستند.

در پی انتشار ویدئو‌هایی منتسب به یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر مبنی بر حمله موشکی ارتش روسیه به مقر نیرو‌های واگنر، وزارت دفاع و کاخ کرملین با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، با بی‌اساس دانستن این ادعا‌ها اعلام کردند: هیچکدام از پیام‌ها و فریم‌های ویدئویی که به‌نام یوگنی پریگوژین در شبکه‌های اجتماعی توزیع شده، با واقعیت مطابقت ندارد و یک تحریک اطلاعاتی است.

در این بیانیه آمده است: نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه به انجام ماموریت‌های رزمی در خط مقدم با نیرو‌های مسلح اوکراین در منطقه عملیات ویژه نظامی ادامه می‌دهند.

در همین حال دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در گفتگو با رسانه‌های روسی تاکید کرد: ولادیمیر پوتین از وضعیت در خصوص پریگوژین آگاهی دارد و اقدامات لازم در حال انجام است.

در حالیکه مسکو شب آرامی را پشت سر می‌گذارد، برخی رسانه‌های غربی مدعی وقوع تیراندازی در مناطقی از پایتخت شدند.

برخی منابع خبری نیز با انتشار خبر‌هایی کذب از وضعیت امنیتی پایتخت روسیه از اجرای طرح «قلعه» در مسکو خبر می‌دهند.

طرح قلعه مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق امنیتی، مستلزم تجمع اضطراری پرسنل پلیس و آمادگی برای دفع حمله خارجی است.

مشاهدات میدانی خبرنگار صداوسیما در مسکو نشان می‌دهد، وضعیت شهر مسکو عادی است و اجرای طرح امنیتی موسوم به «قلعه» صحت ندارد.

افت بازار سهام روسیه

در پی انتشار بیانیه فرمانده گروه واگنر شاخص بازار سهام روسیه تا ساعت ۲۳:۳۰ به وقت مسکو، بیش از ۳ درصد افت کرد.

کاخ سفید: اوضاع روسیه را رصد می‌کنیم، بیانیه صادر نمی‌کنیم

آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی به سی ان ان گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان آخرین اخبار روسیه در مورد یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر قرار گرفته است. وی افزود: ما وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان و شرکا در مورد این تحولات رایزنی خواهیم کرد.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است به سی ان ان گفت که اظهارات اخیر پریگوژین “چیزی بیشتر از لفاظی‌های معمول او” است، زیرا اظهارات وی معمولاً به دنبال تغییرات قابل توجه در جنگ در اوکراین است. با این حال، مقامات دیگر گفتند که کاخ سفید به احتمال زیاد هیچ بیانیه‌ای در این مورد صادر نخواهد کرد تا زمانی که درک روشن‌تری از آنچه در حال رخ دادن است نداشته باشند.

فرمانده نیرو‌های واگنر تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد

اداره تحقیقات سرویس ویژه فدرال روسیه یک پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین بر اساس بند ۲۷۹ قانون کیفری فدراسیون روسیه در مورد سازماندهی شورش مسلحانه اعلام کرد.

سازمان امنیت فدرال روسیه، اظهارات و اقدامات پریگوژین را مصداق فراخوان برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه در قلمرو فدراسیون روسیه اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت دادگستری روسیه از گشوده شدن پرونده قضایی برای یوگنی پریگوژین خبر داد و گفت: اقدامات پریگوژین مورد ارزیابی دقیق و تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

در صورت اثبات جرم پریگوژین، مجازات این جرم از ۱۲ تا ۲۰ سال حبس است.

رئیس دومای روسیه: نمایندگان از رئیس جمهور پوتین حمایت می‌کنند

رئیس دومای روسیه اعلام کرد اعضای دوما به اتحاد نیرو‌های مسلح پایبند هستند و از رئیس جمهور پوتین حمایت می‌کنند.
جنگجویان شرکت واگنر باید انتخاب درستی داشته باشند، در کنار مردم بایستند و دستورات رئیس جمهور را اجرا کنند.عدم ایستادن واگنر در کنار مردم، عدم حفظ امنیت روسیه و اجرای دستورات فرمانده معظم کل قوا، خیانت است.

انگلیس: هدف احتمالی واگنر رسیدن به مسکو است

وزارت دفاع انگلیس روز شنبه اعلام کرد که گمان می‌رود واحد‌های گروه واگنر روسیه از طریق استان ورونژ این کشور به سمت شمال حرکت کنند و هدف احتمالی آن رسیدن به مسکو است.

این وزارتخانه اعلام کرد: در ساعات آینده، وفاداری نیرو‌های امنیتی روسیه، به ویژه گارد ملی روسیه، کلید چگونگی وقوع بحران خواهد بود. این مهم‌ترین چالش برای دولت روسیه در زمان‌های اخیر است.

مکرون: فرانسه از نزدیک اوضاع روسیه را زیر نظر دارد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه گفت که پاریس از نزدیک اوضاع روسیه را زیر نظر دارد.

به گفته کاخ الیزه، فرانسه بر حمایت از اوکراین متمرکز خواهد ماند.

پریگوژین: نیرو‌های واگنر تسلیم نمی‌شود

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر روز شنبه در پیامی صوتی گفت که هیچ یک از نیروهایش به دستور کرملین یا سرویس امنیت فدرال کشور (FSB) تسلیم نمی‌شوند.
پریگوژین گفت: “ما حافظ سرزمین مادری خود هستیم و هیچ کس قصد ندارد خود را به دستور رئیس جمهور، FSB یا هر کس دیگری تسلیم کند. ”
پریگوژین متعهد شد که رهبری نظامی روسیه را سرنگون کند و تأکید کرد که همه اعضای گروه او که تعداد آن‌ها ۲۵۰۰۰ نفر است، آماده اند تا جان خود را برای مردم روسیه فدا کنند.
او مستقیماً از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به خاطر خائن خواندن او انتقاد کرد و مدعی شد که رئیس دولت در مورد خیانت به میهن “عمیقاً در اشتباه است”.

روبل روسیه در واکنش به شورش مزدوران واگنر سقوط کرد

به گزارش ریانووستی روبل روسیه روز شنبه در واکنش به شورش مزدوران واگنر کاهش شدیدی را تجربه کرد و به زیر ۱۰۰ روبل در برابر هر دلار آمریکا رسید.

روس بانک، نرخ ارز خود را به ۱۰۵ روبل برای دلار و ۱۱۵ روبل برای یورو تعدیل کرد.

زلنسکی ضعف روسیه را «آشکار» خواند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین امروز شنبه به تحولات در روسیه واکنش نشان داد و مدعی شد که «هیچ دروغی نمی‌تواند ضعفی را که روسیه در بحبوحه شورش مسلحانه واگنر در جریان دارد پنهان کند» و خاطرنشان کرد که نمی‌توان از تبلیغات برای پنهان کردن «آشوب» فعلی استفاده کرد.

زلنسکی در اظهار نظر در مورد عبور جنگنده‌های گروه واگنر از اوکراین برای مقابله با مسکو، بر ضعف آشکار روسیه اشاره کرد.

زلنسکی مدعی شد: «هر چه روسیه بیشتر نیرو‌ها و مزدوران خود را در سرزمین ما نگه دارد، بعداً هرج و مرج، درد و مشکلات بیشتری برای خود خواهد داشت.»

گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان/ اردوغان: از پوتین حمایت می‌کنیم

پوتین در تماس تلفنی با اردوغان از وضعیت این کشور در ارتباط با تلاش برای شورش مسلحانه صحبت کرد. کرملین اعلام کرد کرد که رئیس جمهور ترکیه از اقدامات رئیس جمهور روسیه حمایت کامل کرد.

کرملین اعلام کرد که اردوغان از گام‌های رئیس‌ جمهور روسیه در پی شورش مسلحانه گروه واگنر به طور کامل حمایت می کند.

پریگوژین: مقر ارتش در جنوب روسیه به تصرف واگنر درآمد

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر مدعی شده است که مقر ارتش در جنوب روسیه را بدون شلیک یک گلوله به تصرف خود درآورده است.

پسکوف: پوتین در کرملین است

کاخ کرملین به دنبال انتشار شایعاتی مبنی بر انتقال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به یک اقامتگاه دیگر در حالیکه گزارش‌هایی در مورد نزدیک شدن گروه واگنر به مسکو وجود دارد، این ادعا‌ها را رد کرد.

دیمیتری پسکوف امروز شنبه اعلام کرد که پوتین در حال کار در کاخ کرملین است.

گفتگوی تلفنی بلینکن با همتایان غربی خود در مورد تحولات روسیه

تارنمای آکسیوس گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز یک تماس تلفنی امن با وزیران خارجه چندین کشور غربی در مورد اوضاع روسیه برقرار کرده است.

این رسانه آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه نوشت که وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، کانادا و اتحادیه اروپا با بلینکن تماس تلفنی بر قرار کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توییتی در واکنش به تحولات اخیر روسیه اعلام کرد که امروز با وزرای خارجه گروه هفت و «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت جاری در روسیه گفتگو کرده است.

او افزود آمریکا در حالی که تحولات در روسیه ادامه دارد، با متحدان و شرکای خود در هماهنگی نزدیک خواهد بود.

دستور پوتین برای بازداشت نقض کنندگان شرایط فوق‌العاده

در برخی مناطق روسیه شرایط فوق‌العاده اعلام شده و رئیس جمهور روسیه می‌گوید هر کس به آن پایبند نباشد به مدت یک ماه بازداشت خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرده که بر اساس آن اگر کسی قانون شرایط فوق‌العاده در کشور را نقض کند، به مدت ۳۰ روز بازداشت خواهد شد.

بلاروس: متحد روسیه باقی خواهیم ماند

شورای امنیت بلاروس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مینسک متحد روسیه باقی خواهد ماند و اختلافات داخلی هدیه‌ای برای کشور‌های غربی است.

️ آمریکا: هیچ امیدی به موفقیت واگنر نیست

اندیشکده ارتش آمریکا اعلام کرد: نیروهای خصوصی واگنر در برابر نیروهای وفادار به دولت روسیه شانس کمی دارند.

نیروهای گارد ملی روسیه در ورودی مسکو

حمل و نقل در رودخانه مسکو، پایتخت روسیه به حالت تعلیق درآمده است. همچنین افسران پلیس و گارد ملی با جلیقه های ضدگلوله و مسلسل در نزدیکی ورودی بزرگراه اصلی که مسکو را به ورونژ و روستوف متصل می کند، دیده می شوند.

تشکیل نشست کبری در انگلیس در پی تحولات روسیه

رسانه‌ها در انگلیس اعلام کردند در پی وقایع اخیر روسیه و اقدامات گروه واگنر دولت انگلیس نشست اضطراری موسوم به کبری برگزار می‌کند. در این نشست که قرار است با حضور مقامات عالیرتبه سیاسی و نظامی این کشور برگزار شود درباره وقایع اخیر روسیه و واکنش‌ها به آن گفتگو و تبادل نظر می‌شود. قرار است دولت انگلیس پس از برگزاری این نشست با متحدان غربی و شماری از اعضای ناتو تلفنی در این باره گفتگو کند.

تاکید مدودف بر ضرورت حمایت از رئیس جمهور روسیه

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در پیامی در تلگرام نوشت: «جلوگیری از دودستگی مستلزم جمع شدن گرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.»

لتونی و استونی کنترل‌های مرزی را افزایش می‌دهند

کشورهای لتونی و استونی اعلام کردند که در پاسخ به بی ثباتی در روسیه، امنیت مرزی را تقویت خواهند کرد.

دولت‌های آن‌ها در بیانیه‌های جداگانه اما با بیانی مشابه گفتند که هیچ تهدید فوری برای نظم عمومی وجود ندارد. این دو کشور در واکنش به حمله روسیه به اوکراین صدور روادید به روسیه را متوقف کرده بودند.

هشدار وزارت خارجه روسیه به غرب در مورد تلاش برای استفاده از تحولات اخیر

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه عصر شنبه به کشورهای غربی درباره سوء استفاده از شورش گروه واگنر برای تحقق اهداف خصمانه شان درباره روسیه هشدار داد.

او همچنین افزود: «روسیه به مسیر خود در تضمین امنیت و حمایت از ارزش های خود و ایجاد نظام چند قطبی ادامه خواهد داد. اطمینان داریم که اوضاع در روسیه در آینده نزدیک حل خواهد شد.»

مسکو دوشنبه تعطیل شد

شهردار مسکو اعلام کرد که برای کاهش خطرات امنیتی روز دوشنبه را در پایتخت روسیه تعطیل اعلام می‌کند.

نشست اضطراری دولت بایدن درباره تحولات روسیه

منابع نزدیک به دولت آمریکا به شبکه سی ان ان آمریکا اعلام کردند که دولت جو بایدن در پی شورش گروه شبه‌نظامی واگنر و تنش با ارتش روسیه، جمعه شب نشستی اضطراری برای ارزیابی وقایع مسکو تشکیل داده است.

جو بایدن روز شنبه نیز از تحولات روسیه مطلع شد. «آدام هاج» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به مطلع کردن بایدن در زمینه حوادث روسیه گفت: «ما وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان و شرکا در مورد این تحولات رایزنی خواهیم کرد.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....