تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 - 12:17
کد خبر : 149204

ارز دیجیتال، ترفند نوین پولشویی

ارز دیجیتال، ترفند نوین پولشویی

  مهرداد حاجی زاده فلاح عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : برخلاف ارزهای فیات، دارایی‌های دیجیتال غیرقابل ردیابی هستند و سرنخ‌های کمی در مورد هویت شخص درگیر در یک معامله باقی نمی‌گذارند، و بر این اساس ابزار مورد علاقه مجرمان برای خرید کالاهای غیرقانونی یا تسهیل تراکنش‌های غیرقانونی محسوب می‌شوند. با

 

مهرداد حاجی زاده فلاح عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : برخلاف ارزهای فیات، دارایی‌های دیجیتال غیرقابل ردیابی هستند و سرنخ‌های کمی در مورد هویت شخص درگیر در یک معامله باقی نمی‌گذارند، و بر این اساس ابزار مورد علاقه مجرمان برای خرید کالاهای غیرقانونی یا تسهیل تراکنش‌های غیرقانونی محسوب می‌شوند. با این حال، توهم ناشناس بودن تا حد زیادی ثابت شده است که دقیقا همین است. از آنجایی که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بر روی یک بلاک چین یک پایگاه داده توزیع‌شده که یک رکورد امن دائمی را حفظ می‌کند انجام می‌شود، این تراکنش‌ها را می‌توان با داده‌های مربوطه مانند زمان و تاریخ تراکنش و آدرس کیف پول دیجیتال ثبت و تأیید کرد، و در برخی شرایط شناسایی افراد واقعی درگیر در معاملات مجازی امکان پذیر است. با این اطلاعات، تراکنش های ظاهراً غیرقابل نفوذ قابل مشاهده و قابل دسترسی شده اند.پولشویان از تکنیک‌های پیچیده‌تر استفاده می‌کنند و مجریان قانون و شرکت‌های تجزیه و تحلیل بلاک چین از روش‌های به همان اندازه پیچیده برای ردیابی آنها استفاده می‌کنند.

پرونده ها نشان می دهد که هر چه مجرمان از نظر فناوری زیرک تر شده اند، سازمان های مجری قانون و دادستان های ایالات متحده نیز در تحقیق و تعقیب جرایم ناشی از دارایی های دیجیتال، اطلاعات و استراتژی های جدید در جریان هر تعقیب قضایی به دست می آورند. این روندها در کنار تمرکز نظارتی بر تحمیل الزامات ضد پولشویی (AML) برای شرکت های صنعت دارایی های دیجیتال به منظور جلوگیری، شناسایی و گزارش پول شویی از طریق دارایی های دیجیتال رخ می دهد.

همانند ارز فیات، هدف از شستشوی دارایی های دیجیتال، «شست و شوی» وجوه یا ارزهای دیجیتالی است که به عنوان پرداخت برای کالاهای غیرقانونی و اهداف غیرقانونی به دست آمده است، به گونه ای که منبع مجرمانه اصلی غیرقابل کشف باشد. در فضای رمزنگاری، منبع مجرمانه اصلی یا فعالیت غیرقانونی مشخص شده می‌تواند از انواع جرایم، از جمله قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری، باج‌افزار، قاچاق انسان، یا پرداخت‌ها توسط یا به نهادهای تحریم‌شده ناشی شود. سپس بازیگران جنایتکار به دنبال تبدیل کریپتوی غیرقانونی به ارز «پاک» هستند، برای مثال، با انتقال سریع رمزارز از طریق کیف پول‌های متعدد قبل از نقد کردن آن. طبق یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین، آدرس‌های غیرقانونی تقریباً ۲۳٫۸ میلیارد دلار ارز رمزنگاری شده را در سال ۲۰۲۲ به صرافی‌ها ارسال کردند افزایش قابل توجهی از ۱۴٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱٫
موضوعات نظارتی و اجرایی اخیر اهمیت دانستن منبع تراکنش دارایی های دیجیتال را در تلاش برای مبارزه با پولشویی نشان می دهد. نهادهای مرتبط با رمزارز به طور فزاینده‌ای بر روی شناخت روش‌های تراکنش شما (KYT) متمرکز شده‌اند، دقیقاً مانند الزامات شناخت مشتری (KYC) در قانون رازداری بانک. همانطور که از مؤسسات مالی انتظار می رود اطلاعات معتبر و قابل تأییدی برای افراد و نهادهایی که با آنها معامله می کنند داشته باشند، شرکت های رمزنگاری نیز انتظار می رود تحلیل های مبتنی بر بلاک چین های عمومی را به کار گیرند که به آنها امکان می دهد تراکنش های در حال پردازش را بررسی کنند و الگوهای بالقوه مجرمانه را شناسایی کنند. ، درگیری با کیف پول های غیرقانونی شناخته شده و سایر نشانه های تخلف.

در مارس ۲۰۲۲، رییس جمهور آمریکا جو بایدن یک فرمان اجرایی صادر کرد که در آن یک استراتژی کل دولت برای رسیدگی به مزایا و خطرات دارایی‌های دیجیتال ترسیم شده بود. به ویژه، این فرمان به «خطرات مالی غیرقانونی قابل توجه این فناوری، از جمله پول شویی، جرایم سایبری و باج افزار» اشاره می کند و خواستار هماهنگی بین سازمانی برای تسهیل اشتراک دانش و تقویت قابلیت های اجرای قانون است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده در سپتامبر ۲۰۲۲ یک برنامه اقدام برای مقابله با خطرات تامین مالی غیرقانونی دارایی های دیجیتال منتشر کرد. این طرح توضیح می‌دهد که چگونه دارایی‌های مجازی به دلیل ناشناس بودن، دسترسی جهانی و عدم وجود مؤسسات مالی واسطه، در برابر سوء استفاده توسط بازیگران غیرقانونی آسیب‌پذیر هستند. در پاسخ، وزارت خزانه داری گفت که اجرای قانون در برابر استفاده غیرقانونی از دارایی های مجازی را در اولویت قرار می دهد، به به روز رسانی مقررات AML برای رسیدگی به خطرات دیجیتال جدید و تسریع آموزش دولت در مورد فناوری های جدید کمک می کند.در وزارت خزانه داری، شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN) بیانیه ای مشترک با دادستان کل و تنظیم کننده های ایالتی صادر کرد که اولویت های ملی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را اعلام کرد،از جمله نگرانی خاصی در مورد “جرایم مالی مبتنی بر سایبری”. ، حملات باج افزار و سوء استفاده از دارایی های مجازی که از پتانسیل های نوآورانه آنها سوء استفاده کرده و آنها را تضعیف می کند، از جمله از طریق شستشوی درآمدهای غیرقانونی.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) تحریم‌های اقتصادی و تجاری را مدیریت می‌کند که عموماً برای همه افراد ایالات متحده، از جمله همه شهروندان ایالات متحده و اتباع خارجی مقیم دائم، بدون در نظر گرفتن مکانی که در آن قرار دارند، و همه افراد و نهادهای داخل ایالات متحده اعمال می‌شود. . تحریم‌های OFAC برای مشاغل آمریکایی اعمال می‌شود که با ارزهای مجازی معامله می‌کنند یا ارز مجازی دریافت می‌کنند و آن را به دلار آمریکا تبدیل می‌کنند و یا بالعکس . نقض تحریم ها جرایم مسئولیت شدید هستند، به این معنی که یک فرد می تواند در قبال تخلف تحریمی مسئول شناخته شود، حتی اگر تخلف سهوی یا غیرعمدی باشد.

بازارها:

پیش از NCET و VAU چندین پیگرد قانونی و اقدامات اجرایی در دسته‌های زیر انجام شده است: (۱) موضوعات مربوط به مبادلات و سایر شرکت‌هایی که جرم را تسهیل می‌کنند، و (۲) موارد مربوط به شرکت‌هایی با برنامه‌های AML ناکافی یا غایب و انطباق. از دسته اول، پیگرد قانونی جاده ابریشم شاید قابل توجه ترین باشد. در سال ۲۰۱۳، دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک، جاده ابریشم را که توسط دادستان ها به عنوان “پیچیده ترین و گسترده ترین بازار جنایی در اینترنت” توصیف شده بود، ضبط و مسدود کرد و به کاربران این امکان را داد که به طور ناشناس مواد و خدمات غیرقانونی را با استفاده از بیت کوین تهیه کنند. طبق شواهد ارائه شده در محاکمه، فروشندگان مواد مخدر و سایر تجار غیرقانونی از جاده ابریشم برای توزیع «صدها کیلوگرم مواد مخدر غیرقانونی و سایر کالاها و خدمات غیرقانونی» برای بیش از ۱۰۰۰۰۰ مشتری استفاده کردند.علاوه بر این، همانطور که در دادگاه نشان داده شد، این فروشندگان غیرقانونی از جاده ابریشم برای شستشوی صدها میلیون دلار درآمد حاصل از این معاملات غیرقانونی استفاده کردند.

با بسته شدن جاده ابریشم، بازیگران جنایتکار به سمت بازار دیجیتال بعدی رفتند. در ژوئیه ۲۰۱۷، دادستان های فدرال آلفا بی، بازار آنلاین دیگری را که مانند جاده ابریشم، به کاربرانش اجازه می داد ارز مجازی را برای کالاها و خدمات مجرمانه، از جمله داروهای غیرقانونی، سلاح گرم، بدافزار و مواد شیمیایی سمی مبادله کنند، توقیف و تعطیل کردند. بیش از ۳۵۰۰۰۰ کالا را فهرست کرد، در مقایسه با جاده ابریشم که در زمان بسته شدن هر کدام ۱۴۰۰۰ مورد بود.

 

میکسر و لیوان

وزارت دادگستری علیه اپراتورهای خدمات «میکسر» یا «تامبلر» شکایت‌هایی را مطرح کرده است. این خدمات به روش های مختلفی عمل می کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند به افراد اجازه دهند تا ارزهای دیجیتال را از چندین کاربر مختلف ترکیب کنند، در نتیجه وجوه غیرقانونی و پاک را ترکیب کنند و سپس به کاربر اجازه دهند مشارکت اولیه خود را برداشته و ارز رمزنگاری شده “تمیز” ارسال کند. اگرچه طرفداران خدمات میکسر و لیوان ادعا می کنند که حریم خصوصی مالی را ارتقا می دهند، منتقدان آنها ادعا می کنند که با پنهان کردن منبع یک تراکنش دیجیتالی کار مجریان قانون را دشوارتر می کنند و با سرگردانی وجوه غیرقانونی و “پاک” برای پنهان کردن درآمدهای مجرمانه به پولشویی کمک می کنند.

در آوریل ۲۰۲۱، وزارت دادگستری آمریکا، اقدام دیگری در رابطه با یک میکسر، بیت کوین فوگ، طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال و «خدمات پولشویی برای مجرمان» را مطرح کرد.وزارت دادگستری رومن استرلینگوف را به توطئه پولشویی، اداره یک تجارت انتقال پول بدون مجوز و انجام انتقال پول بدون مجوز DC متهم کرد. گفته می شود، استرلینگوف با انتقال بیش از ۱٫۲ میلیون بیت کوین از طریق بیت کوین مه – به ارزش تقریبی ۳۳۵ میلیون دلار آمریکا دست داشته است. بیشتر این فعالیت ها از بازارهای تاریک نت انجام می شد و با مواد مخدر غیرقانونی، کلاهبرداری رایانه ای و سرقت هویت مرتبط بود.

پولشویی حاصل از جرایم سایبری

دارایی‌های دیجیتال می‌توانند راهی را برای مجرمان فراهم کنند تا درآمدهای حاصل از حملات باج‌افزار، هک و سایر جرایم سایبری را به صندوق‌های پاک تبدیل کنند. یکی از نمونه های این الگو از هک صرافی ارز دیجیتال Bitfinex در سال ۲۰۱۶ که منجر به سرقت ۱۱۹۷۵۴ بیت کوین شد، به وجود آمد. و در سال ۲۰۲۲ دستگیر شدند.

اقدامات نظارتی دولتی

تنظیم‌کننده‌های دولتی نیز فعال‌تر شده‌اند و ردپای نظارتی خود را به ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی گسترش داده‌اند. به ویژه، وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) به یک بازیگر مهم تبدیل شده است. این سیستم یک سیستم مجوز برای کسب و کارهای دارایی دیجیتال، اعطای «مجوز بیت» و اجرای مقررات، از جمله این الزام که دارنده مجوز یک برنامه موثر و سازگار AML را حفظ کند، حفظ می کند. NYDFS چندین اقدام اخیر را دنبال کرده است که نشان دهنده علاقه شدید آن به مقررات رمزنگاری و توانایی آن برای کنترل ورود به فضای تحت صلاحیت خود است.

در ژانویه ۲۰۲۳، صرافی ارزهای دیجیتال Coinbase با جریمه ۵۰ میلیون دلاری برای تسویه ادعاهای NYDFS موافقت کرد و موافقت کرد که ۵۰ میلیون دلار دیگر را در عملکرد مطابقت خود سرمایه گذاری کند.

نامگذاری های OFAC:

تا حدودی مشابه، تعیین یک نهاد در فضای دارایی دیجیتال توسط OFAC، افراد آمریکایی و هر کسی را در ایالات متحده از معامله با آن نهاد محدود می کند. در آگوست ۲۰۲۲، وزارت خزانه داری تورنادو کش، یک مخلوط کننده ارز مجازی را تحریم کرد. Tornado Cash یک لیوان منبع باز، غیرقانونی و کاملاً غیرمتمرکز است که محبوب‌ترین سرویس اختلاط سکه در بلاک چین اتریوم محسوب می‌شود. OFAC دریافت که بازیگران بد بیش از ۷ میلیارد دلار ارز دیجیتال را از طریق تورنادو کش شسته اند، از جمله تقریباً ۴۵۵ میلیون دلار وجوهی که گفته می شود توسط گروه لازاروس، یک گروه هکری تحت حمایت دولتی در کره شمالی به سرقت رفته است. تعیین تورنادو کش توسط OFAC به دنبال تعیین Blender.io در ماه مه ۲۰۲۲ ، یک میکسر ارز مجازی دیگر بود که برای پردازش بیش از ۲۰٫۵ میلیون دلار آمریکا از هک دیگری توسط Lazarus Group استفاده شد.

اگرچه نوآوری به تکامل صنعت دارایی های دیجیتال ادامه می دهد، چشم انداز نظارتی و اولویت های اجرایی گام های بلندی برای همگام شدن برداشته اند. ناشناس ماندن و دسترسی به تکنیک‌های پیچیده شویی که برخی مجرمان را تشویق می‌کند تا از دارایی‌های دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای شستشوی درآمدهای جرم و جنایت استفاده کنند، توجه مجریان قانون و نظارت‌های نظارتی را در ایالات متحده و در سطح جهان جلب کرده است. همانطور که صنعت دارایی های دیجیتال به رشد خود ادامه می دهد، می توانیم انتظار داشته باشیم که اقدامات تنظیم کننده ها و آژانس های مجری قانون در شکل دادن به نحوه عملکرد صنعت و مقابله با خطرات پولشویی مهم باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....