تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 - 12:44
کد خبر : 24970

احتمال خروج امارات از اوپک پلاس

احتمال خروج امارات از اوپک پلاس

قیمت نفت به دنبال بالا گرفتن اختلاف امارات با اعضای دیگر اوپک و به ویژه عربستان کاهش پیدا کرد. قیمت نفت که در چند روز اخیر با روند افزایشی همراه بود، و به دنبال اختلاف امارات با اعضای اوپک پلاس و احتمال خروج این کشور از اوپک، با کاهش همراه شد. این در حالی است

قیمت نفت به دنبال بالا گرفتن اختلاف امارات با اعضای دیگر اوپک و به ویژه عربستان کاهش پیدا کرد.

قیمت نفت که در چند روز اخیر با روند افزایشی همراه بود، و به دنبال اختلاف امارات با اعضای اوپک پلاس و احتمال خروج این کشور از اوپک، با کاهش همراه شد. این در حالی است که اخباری مبنی بر تمدید توافق کاهش ۷.۷ میلیون بشکه ای نفت اوپک پلاس در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، باعث شده بود تا قیمت نفت با رشد همراه شود. در کنار آن موفقیت برخی شرکت های داروسازی در ساخت واکسن کرونا و امید به رشد اقتصادی نیز در تقویت قیمت نفت موثر بوده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس ،  با این حال تنش میان امارات متحده عربی با متحدان نفتی خود در اوپک پلاس، خصوصا با عربستان سعودی افزایش پیدا کرده و مقامات رسمی امارات به‌صورت غیرعلنی یک تصمیم غافلگیرکننده را مطرح کردند: ممکن است امارات از اتحاد اوپک پلاس خارج شود.این موضوع روند افزایشی قیمت نفت را متوقف کرد. تا انجا که نفت برنت با کاهشی ۰.۴ درصدی به ۴۴ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید.نفت شاخص آمریکا نیز ۰.۸ درصد پایین آمد و ۴۱دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه قیمت خورد. براساس این گزارش،اوپک پلاس یک کارتل نفتی متشکل از مجموع کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک است که هردو گروه تولید کننده نفت بوده و در بازار جهانی نفت به ایفای نقش می‌پردازند. در حقیقت مشورت و سیاست‌گذاری مشترک میان ۱۰ کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه در کنار ۱۳ عضو اوپک، به اوپک پلاس شهرت یافته است. اوپک پلاس به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک در تنظیم بازار شکل گرفته است. این ائتلاف صرفا برای کاهش تولید نیست بلکه دقیق‌ترین عبارت شاید تعیین سیاستی مشترک در تنظیم بازار است.کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک (روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی، قزاقستان، برونئی، و عمان)، اوپک پلاس نامیده می‌شوند. اوپک پلاس با هدف همراهی دیگر تولیدکنندگان نفت با اوپک، در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها شکل گرفته است. کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو نیز به عنوان تولید کننده نفت، اوپک را تشکیل داده‌اند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....