تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دی 1402 - 18:58
کد خبر : 152706

احتمالا بودجه ۱۴۰۳ با مشکلات جدی مواجه شود

احتمالا بودجه ۱۴۰۳ با مشکلات جدی مواجه شود

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: یقین دارم عزم جدی برای برنامه‌زدایی و بودجه‌زدایی در کشور وجود دارد تا با مصلحت روز منابع تخصیص داده شود و این تفکری که می‌گوید که نیازی به برنامه و بودجه در کشور نیست با اندیشه مکتب اتریش منطبق است و با این تصور که امکان بازگشت سیاست‌های دهه

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: یقین دارم عزم جدی برای برنامه‌زدایی و بودجه‌زدایی در کشور وجود دارد تا با مصلحت روز منابع تخصیص داده شود و این تفکری که می‌گوید که نیازی به برنامه و بودجه در کشور نیست با اندیشه مکتب اتریش منطبق است و با این تصور که امکان بازگشت سیاست‌های دهه اول انقلاب وجود ندارد باید منتظر بروز فاجعه‌ در سال ۱۴۰۳ باشیم.

حسین راغفر در نشست «نگاهی به بودجه سال ۱۴۰۳ کشور» با بیان اینکه دولت‌ها ترجیح می‌دهند بدون برنامه، با دست باز و بدون پایبندی به تعهدات براساس شرایط روز عمل کنند، اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۳ حجم فروش درآمدهای حاصل از نفت ۵۸۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲، ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده‌ و در بودجه سال آینده درآمد مالیاتی ۹ درصد افزایش یافته و به ۴۵ درصد درآمد کل دولت رسیده‌ است.

وی ادامه داد: درآمد حاصل از واگذاری اوراق مالی و مشارکت ۲۵۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که یک درصد افزایش داشته است و باید در نظر داشت که در سال آینده ۲۳۳ هزار میلیارد تومان اوراق سررسید خواهد شد. درآمد گمرکی که در بودجه امسال ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که با توجه به اینکه درآمدها تا به امروز نشان داد که این رقم بیش برآورد شده در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده که این رقم در همین حدود حفظ شود. همچنین فروش اموال منقول و غیر منقول ۱۲۲ هزار تومان بوده که با توجه به عملکرد سال جاری این رقم هم بیش برآورد بود.

دولت برای منابع جدید بیندیشد

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به ناترازی‌های انرژی و مخارج دولت مربوط به هدفمندی یارانه‌ها و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به نظر می‌رسد که بودجه ۱۴۰۳ با مشکلات جدی مواجه شود و لازم است که دولت برای منابع جدید بیندیشد.

راغفر با بیان اینکه بودجه عمومی ۱۴۰۳ نسبت به بودجه ۱۴۰۲، ۱۶٫۷ درصد رشد کرده است، افزود: با توجه به نرخ ۴۵ درصدی تورم، صادرات ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۶۵ یورو، افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت و افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان بودجه ۱۴۰۳ بودجه انقباضی است.

وی با اشاره به مالیات بر حقوق و دستمزد تا سقف ۶۵ میلیون تومان و ناکارآمدی نظام مالیاتی کشور تاکید کرد: طبق بودجه ۱۴۰۳ افراد با حقوق ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات صفر درصدی، با درآمد ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی، درآمد ۱۴ تا ۲۳ میلیون تومان مشمول ۱۵ درصد، با درآمد ۲۳ تا ۳۴ میلیون تومان مشمول مالیات ۲۰ درصدی و از حقوق بالای ۳۴ میلیون تا سقف ۶۵ میلیون تومانی نرخ ۳۰ درصدی برای مالیات در نظر گرفته شده‌است. این نشان می‌دهد که نظام مالیاتی کشور ناتوان است چرا که برای افرد با درآمد بسیار بالا ۳۰ درصد تعیین شده و همچنین افرادی که درآمد روزانه چند میلیاردی دارند، مشمول این مالیات نمی‌شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....