تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 خرداد 1400 - 14:44
کد خبر : 48413

ابررایانه‌ها زیرساخت فعالیت‌های دیجیتالی هستند

ابررایانه‌ها زیرساخت فعالیت‌های دیجیتالی هستند

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تمامی فعالیت‌های دیجیتال بر اساس زیرساخت‌های ابررایانه کار می‌کنند. اقتصاددان: احمدمعتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ابررایانه سیمرغ اظهار کرد: ابررایانه‌ها زیرساخت خیلی از فعالیت‌های دیجیتال هستند. او افزود: در حال حاضر دنیای امروزه یک دنیای دیجیتال است و تعریف نسل چهارم صنعتی هم بر اساس دیجیتال پیشرفت می‌کند. معتمدی

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تمامی فعالیت‌های دیجیتال بر اساس زیرساخت‌های ابررایانه کار می‌کنند.

اقتصاددان: احمدمعتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ابررایانه سیمرغ اظهار کرد: ابررایانه‌ها زیرساخت خیلی از فعالیت‌های دیجیتال هستند.

او افزود: در حال حاضر دنیای امروزه یک دنیای دیجیتال است و تعریف نسل چهارم صنعتی هم بر اساس دیجیتال پیشرفت می‌کند.

معتمدی تصریح کرد: به عنوان مثال هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین کاربرد‌ها در ابررایانه هاست و جایی که انسان نمی‌تواند تصمیم بگیرد کمک زیادی می‌کند.

او ادامه داد: هوش مصنوعی در جمع آوری بحث دیتا‌های کلان داده و آنالیز هزاران اطلاعات، در موضوعات تصویری، انیمیشن، بازی‌های کامپیوتری، بخش‌های پزشکی، اینترنت اشیا کاربرد دارد.

معتمدی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود ۲۵ درصد ارتباطات دنیا طی چند سال آینده به سمت اینترنت اشیاء سوق پیدا می‌کند، تاکید کرد: از آن جایی که ابررایانه زیرساخت پردازش‌های سریع است بنابراین تمام موارد دیجیتالی دنیا به این موضوع ختم می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره جایگاه ابررایانه سیمرغ در سطح بین المللی گفت: جنگ ابرقدرت‌ها روی ابررایانه‌ها قابل مشاهده است، کشور چین از نظر تعداد ابررایانه از کشور آمریکا جلوتر است، در صورتی که خود آمریکا چند برابر مجموعه کشور‌های اروپایی در دنیا دارای ابررایانه است، البته از نظر ظرفیت فاصله‌هایی دیده می‌شود، اما طی یک الی دو سال آینده به نظر می‌رسد که کشور چین در این زمینه از نظر ظرفیت پردازشی هم به نسبت مابقی کشور‌های دنیا پیشرفت کند.

معتمدی بیان کرد: کشور‌ها سالی میلیارد‌ها دلار برای ابررایانه سیمرغ هزینه می‌کنند و اگر در این زمینه سودی برای آن‌ها نداشت به هیچ عنوان چنین کاری را انجام نمی‌دادند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: کشور ما با توجه به دانش فنی که در داخل کشور به دست آورده، اما یک دهم ظرفیت این ابررایانه‌ها را به ما نمی‌فروشند و اجازه خرید آن را به ایران حتی در شرایط تحریم نمی‌دهند، به صورت کلی شرکت‌های منطقه خودشان ابررایانه‌ها را طراحی کرده و آن‌ها را نگهداری می‌کنند و اجازه کار کردن آن را به ما نمی‌دهند.

استفاده از ابررایانه ها با استانداردهای بین المللی

معتمدی افزود: با استاندارد‌های بین المللی می‌توانیم از ابررایانه‌ها استفاده کنیم و کاربرد‌های بسیار گسترده‌ای در آن‌ها وجود دارد و انقلاب صنعتی بعدی دنیا یا نسل چهارم هم بر اساس توسعه دیجیتال سوق پیدا خواهد کرد.

او درباره بودجه کلی ابررایانه سیمرغ اظهار کرد: از آن جایی که دانش فنی دارای قیمت بسیار بالایی است، بنابراین شاید نتوان روی ابررایانه‌های سیمرغ سرمایه گذاری کرد، اما برای ساخت ابررایانه سیمرغ ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت خانه‌های علوم، ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر هزینه شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در بحث خدمات ابررایانه‌های سیمرغ قصد نگاه تجاری نداریم، اما دیدگاه اقتصادی در این زمینه داریم و باید گفت که شرکت‌های دانش بنیان، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سراسر کشور فعالیت‌های بسیار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف انجام داده اند، اما طبیعی است که یک شرکت کوچک برای ایجاد نه تنها ابررایانه بلکه چند سرور نیاز به بودجه ۵ الی ۶ میلیارد تومانی دارند و در این زمینه بیشتر از افراد دارای ایده و ارزش افزوده حمایت می‌شود تا بتوانند فعالیت‌های خوبی را از خود به نمایش بگذارند.

معتمدی در پایان گفت: ازصاحبان ایده باید حمایت شود تا از ارزش‌های افزوده در حوزه‌های هوش مصنوعی، بحث‌های کلان داده و پردازش‌های داده و اینترنت اشیا استفاده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....