تاریخ انتشار : یکشنبه 22 خرداد 1401 - 21:10
کد خبر : 90800

آزادسازی قیمت خودرو در ازای واردات حمایت از تولید

آزادسازی قیمت خودرو در ازای واردات حمایت از تولید

اقدامی که در ازای آزادی واردات باید انجام شود، آزادسازی قیمت خودرو و به‌مثابه حمایت از تولید داخل است، همچنین مانع از ورود آسیب به صنعت خودرو کشور و تضرر خودروسازان و قطعه‌سازان می‌شود. شرایط دشواری که بر تولید داخل حاکم است برای واردات نیز باید لحاظ شود تا تولیدکننده اعم‌از قطعه‌ساز و خودروساز از

اقدامی که در ازای آزادی واردات باید انجام شود، آزادسازی قیمت خودرو و به‌مثابه حمایت از تولید داخل است، همچنین مانع از ورود آسیب به صنعت خودرو کشور و تضرر خودروسازان و قطعه‌سازان می‌شود. شرایط دشواری که بر تولید داخل حاکم است برای واردات نیز باید لحاظ شود تا تولیدکننده اعم‌از قطعه‌ساز و خودروساز از ناحیه واردات لطمه نبینند. ضمن اینکه واردات صرفا با هدف برقراری تعادل در بازار باشد.

ازیک‌سو در حال‌حاضر خودروساز و قطعه‌ساز به‌واسطه تحریم‌ها تحت فشار قرار دارند و ازسوی دیگر نیز در جهت آزادسازی واردات اقدام می‌شود، در حالی که هیچ کشوری بازار تولیدات داخلی خود را در اختیار تولیدکنندگان خارجی به‌ویژه کشورهایی که در شرایط سخت تحریمی با خودروسازان داخلی همراهی نکردند، قرار نمی‌دهد.

فرانسه ازجمله کشورهایی است که در زمان تشدید تحریم‌ها قراردادهای خود را با خودروسازان داخلی لغو و متخصصان خود را از کشور خارج کرد. برخی کشورها نظیر کره به ازای خرید نفت ایران حاضر به ارائه کالا هستند اما این کشور نیز در دوران تحریم‌، اقدام به قطع همکاری با خودروسازان داخلی کرد.

باتوجه به اینکه حمایت‌های تعرفه‌ای یک نوع پشتیبانی از قطعه‌سازان داخلی است، درخصوص نحوه تنظیم تعرفه‌های واردات خودرو، قطعه و مواد اولیه و تناسب آنها با یکدیگر، این تعرفه‌ها باید به نحوی تنظیم شوند که قطعه‌ساز داخلی زیان نبیند. البته تعدادی از قطعه‌سازان نیز نسبت به واردات قطعات تحت عنوان ساخت داخل اقدام کردند که این کار نادرست و مردود است.

قطعات خودروهای وارداتی قیمت بالایی دارند و خریداران ممکن است با گذشت دو یا سه سال پس از واردات با فقدان این قطعات مواجه شوند. من مخالف واردات خودرو نیستم مشروط‌بر اینکه شرایط یکسانی برای تولیدکننده داخلی نیز فراهم شود، در کشوری همچون کره حداقل ۲۵سال، تمام سیاست‌های اتخاذی دولت در راستای حمایت و رشد و شکوفایی صنعت خودروی این کشور بود، در حالی که حمایت‌های شعاری در داخل کمترین اثر بر آن مترتب است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....