تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 20:23
کد خبر : 56933

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ورود رمزارز‌ها به بورس در گروی بسترسازی قانونی توسط بانک مرکزی، صعود دلار جهانی به

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ورود رمزارز‌ها به بورس در گروی بسترسازی قانونی توسط بانک مرکزی، صعود دلار جهانی به کانال جدید، داوجونز و اس‌اندپی رشد کردند، سقوط بیل گیتس در رتبه بندی ثروتمندان جهان، کاهش قیمت نفت از سر گرفته شد و خرید بلیت بزرگترین سینما‌های زنجیره‌ای جهان با رمزارز را در بر دارد.

 

دلار پس از هشت ماه دوری به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  بهای ارز در روز‌های اخیر، وارد فاز افزایشی شده است. به گونه‌ای که پس از حدود هشت ماه، نرخ دلار به کانال بیست و شش هزار تومانی در بازار آزاد وارد شده است. در این میان، نرخ دلار در صرافی‌های بانکی نیز افزایش داشته و در معاملات امروز به رقم ۲۵۷۸۰ تومان رسیده است که نسبت به شروع هفته، بیش از ۷۰۰ تومان گران‌تر شده است.

+ورود رمزارزها به بورس در گروی بستر سازی قانونی توسط بانک مرکزی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره احتمال قانونی شدن معاملات رمزارزها در بورس گفت: اکنون رمز ارزها هیچ جایگاهی در بازار سرمایه ندارند، اما اگر روزی بانک مرکزی اقدام به ایجاد محیط قانونی برای آنها کند، در آن زمان تدابیری جهت ابزارسازی رمز ارزها می‌اندیشیم. محمدعلی دهقان دهنوی در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «تا چند سال گذشته صحبت هایی از احتمال انجام معاملات رمز ارزها در بورس کالا مطرح بود، آیا اکنون امکان ورود ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها در بورس کالا فراهم است یا خیر؟»، گفت: این اقدام هیچ گاه در دستور کار سازمان بورس نبوده است. وی با اشاره به اینکه رمزارزها از تکنولوژی بلاک چین یا دیگر تکنولوژی ها استفاده می کنند، افزود: این تکنولوژی در بسیاری از دیگر بازارها قابل استفاده است و ما هیچ مانعی برای استفاده از این تکنولوژی نداریم. دهقان دهنوی با بیان اینکه به دلیل استفاده رمز ارزها از ارز در واقع به نوعی صحبت از پول به میان است، به همین دلیل باید حتما مقرراتی برای آن در کشور مشخص کرد، گفت: ظرفیت قانونی رمز ارزها در کشور فقط در مرحله استخراج است. رمز ارز نوعی کالاست که در اختیار وزارت صنعت قرار دارد و مجوز می دهد تا عده ای آن را استخراج کنند، فعالیت رمز ارز تا این قسمت قانونی است و ما مشکلی با آن نداریم.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تعیین مقررات رمز ارزی که استخراج می شود و در دست مردم قرار می گیرد بر عهده بانک مرکزی است، گفت: این بانک تاکنون هیچ دستورالعملی راجع به رمز ارزها ابلاغ نکرده و آن را به رسمیت نشناخته است. ارزی که در کشور به رسمیت شناخته نشده باشد و بانک مرکزی قواعد و دستورالعملی برای آن مشخص نکرده است، به هیچ عنوان نمی تواند جایگاهی را در بازار سرمایه پیدا کند. اگر روزی بانک مرکزی به موضوع رمز ارزها بپردازد و محیط قانونی برای آن ایجاد کند، در آن زمان تدابیری برای ابزارسازی رمز ارزها می اندیشیم؛ اما این اقدام لزوما به معنای استقبال ما از معاملات رمز ارزها در بازار سرمایه نیست.

صعود دلار جهانی به کانال جدید

شاخص دلار پس از دو هفته کانال ۹۳ واحدی را پس گرفت. به نقل از رویترز، بهبود وضعیت بازار کار و احتمال کاهش شتاب برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در روزهای اخیر به عنوان یک عامل حمایتی مهم برای دلار عمل کرده است. از سوی دیگر بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری نیز نسبت به ماه قبل افزایش محسوسی داشته که در نتیجه این اتفاق، تمایل معامله گران محتاط برای داشتن دلار بیشتر از قبل شده است. با توجه به وضعیت شاخص های کلان اقتصادی آمریکا پیش بینی می شود دلار روزهای خوبی را در کوتاه مدت پیش رو داشته باشد اما در میان مدت کار دلار سخت تر است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۰۹۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

+حال خوش بورس بازان در سالگرد یک‌سالگی قله تاریخی

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۰۵۹۵ واحدی معادل ۱.۴۴ درصد به یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۷۹۶ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از ۲۸ هزار واحدی همراه شده است. باید یادآور شد که حالا دقیقا یک سال از ثبت قله تاریخی ۲میلیون و ۷۸ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران می‌گذرد. /پرسودترین نمادهای امروز بورس

داوجونز و اس‌اندپی رشد کردند

سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب وال‌استریت (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) به دنبال تصویب لایحه سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری در زیرساخت‌های آمریکا، جهش کردند و شاخص‌های سهام رکوردهای جدیدی به ثبت رساندند. میانگین صنعتی داوجونز ۱۶۲.۸۲ واحد رشد کرد و در رکورد تاریخی ۳۵,۲۶۴.۶۷ واحد بسته شد. در بین شرکت‌های بزرگ تحت این شاخص، کاترپیلار بیش از همه رشد کرد و با جهشی ۲.۵ درصدی روبرو شد. اس‌اندپی ۵۰۰ با ۰.۱ درصد رشد به رکورد جدید ۴,۴۳۶۷۵ واحد رسید اما کامپوزیت نزدک تحت تأثیر رشد سود اوراق قرضه آمریکا که به سهام تکنولوژی فشار وارد آورد، ۰.۵ درصد افت کرد و به ۱۴,۷۸۸.۰۹ واحد رسید. در حالی که رشد اقتصادی آمریکا به دنبال بازگشایی مجدد اقتصاد این کشور در حال کندتر شدن است، با تصویب لایحه یک تریلیون دلاری سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل و پهنای باند، مجدداً سرمایه‌گذاران را به تقویت رشد اقتصادی امیدوار کرد.

۶۰۰ میلیون دلار رمزارز دزدیده شد!

در بزرگترین سرقتی که تاکنون در دنیای فاینانس غیرمتمرکز روی داده است، هکرها حدود ۶۰۰ میلیون دلار رمزارز را از پروتکلی معروف به پلی نت ورک که به کاربران اجازه می دهد توکن ها را در بلاک چینهای متعدد مبادله کنند، دزدیدند. به گزارش ایسنا، پلی نت ورک در نامه ای که در توییتر ارسال کرد، اعلام نمود، دهها هزار نفر از این سرقت متضرر شدند. حدود ۳۳ میلیون دلار رمزارز تتر که بخشی از این دزدی بود، توسط صادرکننده تتر بلوکه شده و مانع دسترسی هکرها به رمزارز مسروقه شده است. اسلومیست، محقق امنیتی اعلام کرد ایمیل، آدرس آی پی و دستگاه اثر انگشت هکر سارق را پیدا کرده است و این سرقت احتمالا یک حمله از پیش برنامه ریزی شده، سازمان یافته و تدارک دیده شده بوده است. چانگنگ ژائو، مدیرعامل باینانس در توییتر اعلام کرد صرافی های رمزارز از جمله باینانس به کمک پلی نت ورک شتافته اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، تام رابینسون، هم موسس شرکت الیتیک در ایمیلی اعلام کرد هکر سارق استفاده از صرافی های غیرمتمرکز را برای تبدیل رمزارزهای به سرقت رفته به دارایی های دیگر آغاز کرده است.

خرید بلیت بزرگترین سینماهای زنجیره‌ای جهان با رمزارز

شرکت ای‌ام‌سی انترتینمنت، دارنده بزرگترین زنجیره سینماهای جهان، اعلام کرد به زودی رمز ارز را در پرداخت بلیتهای خود در سینماهای آمریکا قبول می‌کند. این اولین سینماهای زنجیره‌ای جهان هستند که رمزارزها را در پرداخت قبول کرده‌اند. مدیرعامل ای‌ام‌سی، آدام آرون، اعلام کرد تا پایان سال جاری با به‌کارگیری سیستم‌های آی‌تی، گوگل پی و اپل پی، در تمامی ۵۹۳ سینمای خود در آمریکا اجازه خواهد داد پرداخت با رمزارز انجام شود. این اقدام در حالی انجام می‌شود که بزرگترین زنجیره سینماهای جهان به دنبال افزایش درآمد خود پس از بحران کروناست. در ماه ژانویه پس از تسهیل محدودیت‌های کرونایی و گسترش تلاش‌های برای واکسیناسیون افراد که اجازه می‌داد شهروندان بیشتری به سینما بروند، سهام ای‌ام‌سی با جهش بزرگی روبرو شد.

سقوط بیل گیتس در رتبه بندی ثروتمندان جهان

بیل گیتس، بنیان گذار مایکروسافت و میلیاردر مشهور آمریکایی، پس از جدایی از همسرش رتبه سومین فرد ثروتمند جهان را از دست داده و به رتبه پنج رفته است. بیل گیتس پس از جدایی از همسر خود- ملیندا- مجبور شد بخشی از سهام مایکروسافت را به وی انتقال کند که در نتیجه همین اتفاق وی اکنون با ۱۲۹.۶ میلیارد دلار ثروت به پنجمین فرد جهان پس از مارک زاکربرگ- بنیان گذار فیس بوک- با ۱۳۰.۳ میلیارد دلار ثروت تبدیل شده است. طبق اطلاعات به دست آمده از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، شرکت سرمایه گذاری وی با نام کانادا اینوستمنت حدود ۲.۴ میلیارد دلار سهام شرکت مایکروسافت را به ملیندا منتقل کرده است. پیش از این نیز همسر سابق بیل گیتس حدود ۳.۲ میلیارد دلار از بیل گیتس دریافت کرده بود. تصمیم بیل و ملیندا گیتس برای جدایی از یکدیگر پس از ۲۷ سال زندگی مشترک در ماه می اعلام شد اما به طور رسمی این اتفاق حدود دو هفته پیش افتاد.

در سال های اخیر بیل گیتس تا حد زیادی از کورس رقابت با دیگر ثروتمندان جهان عقب مانده و در سال جاری نیز هیچ گاه به جایگاه ثروتمندترین فرد جهان نرسیده است. پیش بینی می شود با توجه به کناره گیری وی از مایکروسافت، کماکان شاهد کاهش رتبه وی در فهرست ثروتمندان جهان باشیم. بیل و ملیندا گیتس تا پیش از جدایی، یک بنیاد خیریه تاسیس کرده بودند که بیشتر روی فقرزدایی متمرکز است. آن ها در یک مورد تنها دو میلیارد دلار از ثروت خود را برای اجرای پروژه‌های مقابله با مالاریا اهدا و همچنین ۲.۵ میلیارد دلار از ثروت خود را وقف هزینه‌های لازم تولید و تزریق واکسن به کودکان ساکن در کشورهای کمتر توسعه یافته کرده اند. مشخص نیست سرنوشت این بنیاد پس از این جدایی چه خواهد شد.

کرونای دلتا ترمز ریزش طلا را کشید

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به افزایش آمار ابتلا به کرونای دلتا که دلار قویتر و بازده بالاتر اوراق قرضه را تحت الشعاع قرار داد، افزایش یافت. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۳۲ دلار و ۴۹ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۳۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۷۳۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شده بود. استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI در این باره گفت: ادامه نگرانیها نسبت به ریسک شیوع کرونای دلتا باعث موج تقاضا برای دارایی امن در بازار طلا شده اما طلا همچنان برای بهبود از ریزشی که روز دوشنبه داشت، دست و پا می زند. واضح است که با سیگنال بانک مرکزی آمریکا در خصوص موضع موافق برای تعدیل محرکهای مالی و آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب آمریکا، بازارها از بالا رفتن قیمت طلا اندکی عصبی هستند.

کاهش قیمت نفت ازسرگرفته شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به شیوع کرونای دلتا و متاثر شدن تقاضا برای سوخت در چین، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت ۱۶ سنت کاهش یافت و به ۷۰ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه با ۲.۳ درصد افزایش، بسته شده بود. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۸ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۶۸ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه ۲.۷ درصد افزایش داشت. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار آسیا اقیانوسیه در شرکت OANDA در این باره گفت: هرچند هر دو شاخص به میانگین قیمت ۱۰۰ روزه برگشته اند، فاقد نیروی صعودی برای بهبود معنادار هستند، زیرا نگرانیها نسبت به شیوع کرونای دلتا روی جو بازار تاثیر منفی گذاشته است. نیروی صعودی کوتاه مدت در آسیا به سرعت ضعیف شده است.

کرونا هویج را گران کرد؟

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با بیان اینکه از هفته گذشته شاهد رشد قیمت هویج هستیم، افزود: دو دلیل اصلی افزایش قیمت هویج از هفته گذشته تاکنون، مربوطه به تغییر در میزان عرضه و دیگری مربوط به رشد تقاضا به دلیل بیماری کروناست. در این فصل بیشترین هویج مصرفی در کشور از جنوبو شهر دزفول تامین می‌شود که اکنون در انتهای برداشت آن هستیم و عرضه کاهش داشته است. دارایی نژاد با تاکید بر اینکه این کاهش عرضه بر افزایش قیمت موثر بوده است، افزود: البته کاهش عرضه مقطعی است و به زودی هویج تولیدی شهر‌های بروجرد و اصفهان روانه بازار می شود و پس از آن شهر‌های اطراف تهران محصول خود را به بازار عرضه می کنند. با شدت گرفتن شیوع کرونا، مصرف آب هویج و سیب تا چندین برابر افزایش یافته است، به نحوی که تنها در هویج درخواست‌ها به سه برابر رسیده است. با توجه به تولید بالای سیب در کشور در سالجاری افزایش تقاضا برای آبسیب قیمت‌ها را بالا نبرده، اما در هویج شرایط متفاوت است و در حال حاضر به اندازه رشد تقاضا محصول در بازار نیست. دارایی نژاد با بیان اینکه قیمت عمده هر کیلوگرم هویج در میادین تا ۲۰ هزار تومان هم بالا رفته بود، افزود: امروز قیمت‌ها تا حدودی تعدیل داشته و به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان رسیده است که البته تا هفته آینده قیمت این محصول تا ۱۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....