تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آذر 1400 - 20:56
کد خبر : 68783

گلچین اقتصادی روز…نوسان شاخص کل بورس

گلچین اقتصادی روز…نوسان شاخص کل بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ احتمال افزایش

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو، واردات بیشتر از صادرات شد، هراس کرونایی به کمک طلا می‌آید؟ و صدور مجوز ورود موقت ماشین آلات و خودرو‌های معدنی را در بر دارد.

+میرکاظمی: بازگشت به شرایط ده سال قبل پس از شش سال رشد اقتصادی ۸ درصدی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، سیدمسعود میرکاظمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هشت سال فعال اقتصادی با این خطای محاسباتی، دست رو دست گذاشت و با این تفکر وابسته به غرب، سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی تخت الشعاع قرار گرفت و هزاران هزار میلیارد بدهی برجای ماند. امروز ماهیانه ده و یازده هزار میلیارد تومان بازپرداخت اوراق فروخته شده در دولت قبل پرداخت می‌شود و همچنین بدهی‌هایی که به صندوق توسعه ملی که بالغ بر ۵۰ میلیارد بدهی است، بر جای گذاشته است. میرکاظمی با بیان اینکه در هشت سال گذشته بیکاری افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در هشت سال گذشته فاصله طبقاتی افزایش پیدا کرد و فقیر، فقیرتر شد و دارا، داراتر؛ بنابراین نباید این تفکر ادامه پیدا کند. معاون رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تفکر بسیجی باید حاکم شود، افزود: تفکر بسیجی معتقد است ما می‌توانیم. ایران کشوری ثروتمند است و نیروی جوان تحصیلکرده فراوان دارد و این مزیت بزرگی است. ذخایر طبیعی فراوان در منطقه سوق الجیشی قرار دارد و در بسیاری از اقلام کشاورزی ایران، رتبه اول تا دهم جهان را دارد.

میرکاظمی: بازگشت به شرایط ده سال قبل پس از ۶ سال رشد اقتصادی ۸ درصدی/ خرید دلار اتوبوسی با کارت ملی اجاره‌ای ممنوع شد/ رئیس سازمان هواپیمایی: مردم گرانفروشی بلیت هواپیما را اطلاع دهند/ پیش‌نیاز آزاد شدن قیمت‌ خودرو چیست؟

میرکاظمی اضافه کرد: شش سال در کشور نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی باشد، شرایط کشور به سال ۱۳۹۰ می رسد؛ چقدر برای کشور عقب ماندگی ایجاد شده است؟ این تفکر لیبرالیستی خانماسوز است که رنگ و لعاب روشنفکری دارد، ولی در باطل پوسیده است، منافع ملی را به خطر می اندازد. تنها راه نجات کشور، توسعه فرهنگ ایثار و بسیج است؛ توسعه فرهنگ خودباوری و اتکا به ظرفیت های کشور.

+نوسان شاخص کل بورس در دومین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۷۴۴۱ واحدی معادل ۱.۹۷ درصدی به یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۶۶۴ واحد رسید، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۲۷۰۰ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۲۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۹ درصد معادل ۲۲۵ هزار و ۲۲۰ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۵۷۷ تومان رسیده است.

میرکاظمی: بازگشت به شرایط ده سال قبل پس از ۶ سال رشد اقتصادی ۸ درصدی/ خرید دلار اتوبوسی با کارت ملی اجاره‌ای ممنوع شد/ رئیس سازمان هواپیمایی: مردم گرانفروشی بلیت هواپیما را اطلاع دهند/ پیش‌نیاز آزاد شدن قیمت‌ خودرو چیست؟

+پیش‌نیاز آزاد شدن قیمت‌ خودرو چیست؟

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، گفت: یکی از موضوعاتی که پیش از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باید مدنظر قرار گیرد، روشن شدن سازوکار تعیین قیمت تمام شده خودرو است؛ به این معنا که باید مشخص شود، در بهای تمام شده خودرو چه هزینه‌هایی اثرگذار است.

سیدجواد حسینی کیا با بیان اینکه در حال حاضر هزینه‌هایی که قیمت تمام شده خودرو را تعیین می‌کند، شفاف نیست، افزود: باید میزان تاثیرگذاری بهای قطعه، دستمزد پرسنل، هزینه‌های بالاسری و… در قیمت تمام شده مشخص شودنماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخشی از هزینه تمام شده تولید خودرو مربوط به سر بار است که خودروسازان باید هرچه سریعتر این هزینه‌ها را حذف کنند؛ نباید این هزینه‌های بالاسری تولید خودرو را از مردم دریافت کردنائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وزارت صمت باید هرچه سریعتر اصلاح ساختار خودروسازان را در دستورکار قرار دهد، ادامه داد: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو پیش از اعلام شفاف هزینه‌های تمام شده تولید منطقی نیست.

+احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ۲۳ آبان ماه اعلام کرد، با پیگیری‌های سازمان بورس و وزیر اقتصاد و در جلساتی که با حضور وزیر صمت و رئیس جمهور برگزار شد، مقرر گردید، اصلاح قیمت خودرو مجدد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود که و به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود. در همین رابطه، هرچند انتظار می‌رفت در یکم آذر ماه قیمت‌های جدید اعلام و تکلیف صنعت و بازار خودرو تعیین شود، در روزهای گذشته جلسات ستاد خروجی خاصی در مورد خودرو نداشت و فقط وزیر صمت طی دو جلسه گزارشی در مورد بازار و تولید خودرو ارائه داده است. با این حال پیگیری‌ها نشان می‌دهد، به احتمال زیاد در جلسه روز چهارشنبه هفته جاری، ستاد تنظیم بازار، موضوع قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بررسی و این ستاد نظر نهایی خود را نسبت به اصلاح قیمت‌ها اعلام خواهد کرد. همچنین اخبار به دست آمده، بیانگر این است که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت‌های قبلی بوده و به دنبال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودروست. باید توجه داشت که عدم شفاف سازی مسئولان دولتی در مورد سیاست گذاری صنعت خودرو و بلاتکلیف کردن صنعت و بازار، نه تنها منجر به ساماندهی بازار نمی‌شود بلکه بیش از پیش زمینه برای جولان دلالان و افزایش زیان‌دهی خودروسازان فراهم می‌کند. /مهر

+واردات بیشتر از صادرات شد

میراشرفی، رئیس کل گمرک کشور گفت: در هشت ماه سال جاری ۱۱۰ ممیز ۳ میلیون تن به ارزش ۱ /۶۳ میلیارد دلار کارنامه تجارت خارجی کشور است که به لحاظ وزنی ۴۳ و نیم و به لحاظ ارزشی ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. سهم صادرات از این میزان ۸۳٫۷ میلیون تن است که ارزش آن ۱/ ۳۱ میلیارد دلار و از لحاظ وزنی ۱۰ و نیم درصد و به لحاظ ارزشی ۴۲ درصد رشد داشته است. میراشرفی در خصوص کشورهای مقصد صادرات ایران هم افزود: ۵ کشور مقصد برای صادرات وجود دارد که به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان هستند. وی افزود: سهم واردات در این مدت ۲۶ و نیم میلیون تن به ارزش ۳۲ میلیارد دلار است که به لحاظ ارزشی ۳۸ درصد و از لحاظ وزنی ۲۱ درصد رشد داشته است. رئیس کل گمرک کشور در خصوص مبدا واردات از کشورهای دیگر هم اظهار کرد: پنج مبدا وارداتی هم وجود دارد که به ترتیب امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس هستند.

+خرید دلار اتوبوسی با کارت ملی اجاره‌ای ممنوع شد

جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی در ارتباط با ساماندهی بازار ارز منتشر شد. این نهاد پولی در بخشنامه‌ای که به شبکه صرافی‌های کشور ابلاغ کرده، ضمن تاکید بر تداوم روند تخصیص ارز به صورت اسکناس با مصارف خدماتی ۲۵‌گانه، از شبکه صرافی‌های کشور خواسته است درصورتی‌که متقاضیان درخواست خرید ارز برای مصارفی، به‌جز مصارف تعریف شده در فهرست مذکور دارند، به بانک مرکزی اعلام کنند. طی ماه‌های اخیر، بارها گزارش‌های مختلفی از سوءاستفاده دلالان از ارز تخصیص‌ یافته در سرفصل نامشخص خدماتی در بازار با روش‌‌هایی همچون استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد برای خرید این ارز از شبکه صرافی‌های مجاز و فروش در بازار غیررسمی به نرخ آزاد منتشر شده است. در برخی از این موارد، حتی دلالان با اتوبوس، اقدام به انتقال افراد مختلف از سایر شهرها با هدف استفاده از کارت ملی و دریافت ارز از آنها به‌ازای پرداخت مبالغ جزئی، با هدف سوداگری و فروش ارز در بازار غیررسمی به قیمت‌های بالاتر کرده بودند که همین امر، از علل ایجاد التهاب در بازار ارز با هدف سوداگری و کسب سودهای نامتعارف در این بازار بود.

+رئیس سازمان هواپیمایی: مردم گرانفروشی بلیت هواپیما را اطلاع دهند

طی روزهای گذشته برخی از ایرلاین‌ها همچنان بلیت بعضی از پروازهای خود را بالاتر از قیمت مصوب فروختند و همین سبب اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شد. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن تاکید بر الزام ایرلاین‌ها با تعدیل ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما، اعلام کرد: با لغو محدودیت کرونایی در پروازهای داخلی، تمامی ایرلاین‌ها باید ضمن تعدیل ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما، تمام خدمات گذشته را به حالت عادی بازگردانند. وی تصریح کرد: در این خصوص با شرکت‌هایی که اقدام به فروش بلیت با قیمت بالاتر از نرخ مصوب کنند، برخورد جدی خواهد شد.

محمد محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی مختلف می‌توانند بر اساس نرخ نامه اعلام شده در پروازهای داخلی قیمت بلیت هواپیما را شناور و بسته به وضعیت عرضه و تقاضا تنظیم کنند و کلاس نرخی نیز بر همین اساس تعریف شده است. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف می‌تواند تنها در سقف نرخی فروخته شود یا اینکه باید شناور باشد، افزود: اینگونه نیست که شرکت‌های هواپیمایی بلیت پروازهای خود را تنها در سقف نرخی مشخص شده عرضه کنند و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته نرخ‌ها شناور است. البته اگر چنانچه مانند روزهای گذشته شرکتی قیمت بلیت پرواز خود را پایین‌تر از حداقل نرخ تعیین شده عرضه کند نیز به او تذکر می‌دهیم چرا که باید منفعت مردم و منفعت سازمانی هر دو با هم دیده شود. اگر مردم شاهد گرانفروشی بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای پروازی داخلی بودند، می‌توانند از طرق مختلف این را به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری برسانند که از طریق بخش حقوق مسافر در سایت این سازمان و از طریق سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قابل انجام است. مسلما با این تخلفات به صورت جدی برخورد خواهیم کرد.

هراس کرونایی به کمک طلا می‌آید؟

ترس از کووید ۱۹ به بازار برگشته و سرمایه گذاران، دارایی‌های پرریسک را رها کرده و به دنبال پناهگاه‌های امنی مانند طلا هستند. فضا در بازارهای مالی جهانی اواخر روز پنج شنبه در پی انتشار خبر شناسایی واریانت جدید احتمالا خطرناکی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی تغییر کرد و سرمایه گذاران دارایی‌های پرریسک را رها کردند. به گفته کِرِگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA، دارایی‌های پرریسک اواخر هفته پس از این که واریانت جدید کووید ۱۹ هراس از محدودیتهای و قرنطینه‌های جدید را برانگیخت، ریزش کردند. نگران کننده ترین موضوع درباره واریانت جدید در حال حاضر این است که شناخت اندکی نسبت به آن وجود دارد و نشانه های اولیه از مشکل سازتر بودن آن نسبت به واریانت دلتا حکایت دارند.

قیمت اونس طلا در معاملات صبح جمعه همزمان با صعود شاخص نوسان CBOE به بالاترین حد دو ماه اخیر، به بالای ۱۸۰۰ دلار بازگشت. با این حال عمر رشد قیمت طلا کوتاه بود و هر اونس طلا در معاملات روز جمعه آخرین بار با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۷۸۵ دلار و ۵۰ سنت بسته شد و بیش از سه درصد کاهش هفتگی نشان داد. اما این فلز ارزشمند پس از این که عمده رشدی که سه هفته پیش داشت، واگذار کرد، هنوز فضای زیادی برای بهبود قیمت دارد. بعضی از اقتصاددانان و تحلیلگران بازار اظهار کرده‌اند که شیوع واریانت جدید می تواند در صورت اثرگذاری روی فعالیت اقتصادی و جهت آتی سیاست پولی، از قیمت طلا پشتیبانی کند.

+صدور مجوز ورود موقت ماشین آلات و خودروهای معدنی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک، از صدور مجوز ورود موقت ماشین آلات و خودروهای معدنی خبر داد. مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک گفت: با در نظر گرفتن جوانب حمایت از تولید داخل، مقرر شد برای ماشین آلات و خودروهای معدنی از جمله لودر با قدرت بیش از ۳۲۰ اسب بخار، بیل مکانیکی با قدرت بیش از ۳۰۰ اسب بخار و دامتراک و بولدوزر در هر قدرتی که به گمرکات وارد شدند، مجوز ورود موقت شش ماهه صادر شود.
وی افزود: مجوز ورود موقت برای ماشین آلات و خودروهای معدنی با گرفتن تضامین لازم از جمله تضمین بانکی یا سپرده نقدی برای بهره بردار و یا پیمانکارانی که طرف قرارداد بهره برداران هستند، صادر و در این باره درخواست‌های متعددی از سوی بهره برداران دارای جواز بهره برداری به گمرکات ارائه شده بود که با جمع بندی آن‌ها و در نظر گرفتن شرایط، مجوز ورود موقت به گمرکات کشور ابلاغ شد. ارونقی گفت: این ماشین آلات و خودروهای معدنی در مقاطع مختلف به گمرکات کشور وارد شده بود، اما به دلیل برخی سودجویی‌ها و به منظور حمایت از تولید داخل، گمرک اجازه ترخیص آن‌ها را صادر نکرد. وی افزود: در این باره جلسات متعددی میان کارشناسان وزارت صمت، گمرک و اتحادیه مربوط صورت گرفت که مقرر شد گمرک مهلت شش ماهه‌ای را برای ورود موقت این ماشین آلات صادر کند که در عین حال صاحبان این ماشین آلات و خودروها قادر خواهند بود در صورت تولید نشدن آن‌ها در داخل کشور، بحث ثبت سفارش و اخذ مجوزهای ورود و ترخیص قطعی این کالاها را پیگیری کنند که اگر بتوانند مجوزهای قانونی و مقرراتی لازم را از مراجع مختلف اخذ کنند گمرک هم به ترخیص قطعی این کالاها اقدام خواهد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....