تاریخ انتشار : جمعه 8 اسفند 1399 - 22:09
کد خبر : 37099

مصوبه آزادسازی واردات خودروهای دست دوم

مصوبه آزادسازی واردات خودروهای دست دوم

  دکترمهدی پازوکی در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد: مجلس انقلابی در تازه‌ترین اقدام برای تغییر لایحه بودجه اصلاحی دولت به رغم مخالفت شدید بسیاری از کارشناسان، تصویب کرد که خودروهای دست دوم موجود در مناطق آزاد با دریافت عوارض گمرکی در کشور پلاک‌گذاری شوند. مصوبه‌ای که نمایندگان برای آن بالغ بر ۱۷هزار میلیاردتومان نیز درآمد

 

دکترمهدی پازوکی در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد: مجلس انقلابی در تازه‌ترین اقدام برای تغییر لایحه بودجه اصلاحی دولت به رغم مخالفت شدید بسیاری از کارشناسان، تصویب کرد که خودروهای دست دوم موجود در مناطق آزاد با دریافت عوارض گمرکی در کشور پلاک‌گذاری شوند. مصوبه‌ای که نمایندگان برای آن بالغ بر ۱۷هزار میلیاردتومان نیز درآمد پیش‌بینی کرده‌اند.

متاسفانه، هیچ کدام از مناطق آزاد ما در استانداردهای بین‌المللی قرار ندارند. مثلا الان درآمد سرانه ملی بندر سنگاپور که کوچکتر از جزیره قشم در کشورمان بوده، بیش از سه کشور اروپایی است.من به شدت با این مصوبه مجلس برای پلاک گذاری خودروهای دست دوم موجود در مناطق آزاد به رغم پرداخت عوارض گمرکی مخالف هستم. اگر بنا براین است که خودرویی وارد شود، خب! خودروی دست اول و نو وارد شده و دولت هم عوارض گمرکی و سود بازرگانی آن را بگیرد.یک عده از قبل، تعدادی خودرو با دلار ۴۲۰۰تومانی وارد مناطق آزاد کرده‌اند و این مصوبه سبب خواهد شد تا طبقه نوکیسه به وجود آمده، روز به روز فربه‌تر شود. مسئله‌ای که به طور قطع با عدالت اجتماعی ناسازگار خواهد بود. اگر بنا باشد که اتومبیلی وارد شود، از طریق قانونی و به سرزمین اصلی وارد شود.در شرایط کنونی که اقتصاد ایران در آن به سر برده و کمبودهای ارزی به دلیل تحریم‌‍‌های ظالمانه تحمل می‌کند، ما باید آسیب‌شناسی جدی در این حوزه داشته باشیم. به عبارت دیگر، مشکل امروز ما، این نیست که پورشه در تهران کم است. اتفاقا بد نیست بدانید که امروز، تعداد پورشه‌های موجود در تهران از بسیاری از کشورهای اروپایی هم بیشتر است.ما باید سعی کنیم که تعامل خود را با جامعه جهانی در دستور کار قرار داده و منطقی عمل کنیم.

پازوکی افزود:  این مجلس انقلابی باید تلاش کند که سیاست‌های بخردانه‌ای را در چارچوب عدالت اجتماعی در دستور کار قرار دهد. این مصوبه اخیر به نفع دلالانی است که خودرو‌هایی را قبلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی یا کمتر در مناطق آزاد وارد کرده‌اند و مجوز خواهند گرفت تا آن را به قیمت‌های نجومی در بازار داخلی به فروش برسانند. این مصوبه مجلس، کاملا به سود دلالان خواهد بود. گرچه شاید این مصوبه، درآمدی را نیز برای دولت به دنبال داشته باشد اما در عین حال، توزیع درآمد را به شدت ناعادلانه خواهد کرد. این مصوبه از نظر من، کاملا به ضرر فقرا و طبقه فرودست بوده و سود آن را دلالان، واسطه‌گران و کسانی خواهد بود که با ارز ۴۲۰۰تومانی در سال‌های اخیر، خودروهایی را وارد مناطق آزاد کرده‌اند. اگر قرار بر اینچنین درآمدزایی‌هایی باشد، خب! آقایان می‌توانند این درآمدزایی را در سرزمین اصلی و با نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروسازی مطرح جهان، نظیر کیاموتورز، هیوندای، تویوتا و امثالهم دنبال کنند.رار بر این بوده که در مناطق آزاد، توسعه صادرات شکل بگیرد و این در حالی است که این مناطق، همه باعث واردات و خروج ارز از کشور شده‌اند. اکثر این مناطق به عنوان بستری برای معافیت‌های مالیاتی برای سرزمین اصلی، هزینه‌‍زا بوده‌‍‎‌‌اند.در تصویب این مصوبه، مافیای خودرو نقش بسزایی دارند. همین کسانی که به تعهد خود عمل نکرده و میلیاردها تومان از طبقه متوسط پول گرفتند، مافیای خودرو را تشکیل داده و انتفاعاتی از این دست را دنبال می‌کنند. این خودروها با ارزهای ارزان وارد کشور شده و اگر قرار بر تصویب چنین طرحی بوده، خب! آقایان کل کشور را منطقه آزاد معرفی کنند.مافیای خودرو در ایران، بسیار قدرتمند بوده و این مصوبه به نفع، همین مافیا خواهد بود. این آقایان نماینده اگر در عزم خود صادق هستند، سعی بر این داشته باشند تا فضای کسب و کار را در اقتصاد ایران مناسب کنند. آقایان باید روش‌های انقلابی را کنار گذاشته و عقلانیت را بر سیستم اقتصادی کشور حاکم سازند تا تحصیلکردگان ایرانی خارج در کشور خودشان سرمایه‌گذاری کنند.باید تلاش کنیم تا ثبات به اقتصاد ایران برگشته و زمینه تحقق سند چشم‌انداز فراهم شود. این روش‌های پوپولیستی، نظیر مصوبه اخیر مجلس انقلابی، چیزی جز کمک به دلالان و واسطه‌گران نیست.

 

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده  شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تحریریه اقتصاددان شنبه , ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

افرین بدون اصلاح فضای کسب و کار ( فسادزدایی )اقدامات دیگر فریبکاری است

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....