تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 - 11:06
کد خبر : 33293

ظهور دوباره شرکت‌های هرمی‌ با خروج سرمایه از بورس

ظهور دوباره شرکت‌های هرمی‌ با خروج سرمایه از بورس

پلیس فتا چندی پیش از افزایش چشمگیر کلاهبرداری پانزی، به ویژه در حوزه رمزارزها هشدار داد؛ برخی از مردم معتقدند نهادهای نظارتی باید شدت عمل بیشتری در این مورد داشته باشند اما گروهی دیگر، خطر بورس را بیشتر می‌دانند.    به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، چندی پیش در گزارشی با عنوان «کلاهبرداری

پلیس فتا چندی پیش از افزایش چشمگیر کلاهبرداری پانزی، به ویژه در حوزه رمزارزها هشدار داد؛ برخی از مردم معتقدند نهادهای نظارتی باید شدت عمل بیشتری در این مورد داشته باشند اما گروهی دیگر، خطر بورس را بیشتر می‌دانند.

   به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، چندی پیش در گزارشی با عنوان «کلاهبرداری رمزارزها» به نشانه‌های کلاهبرداری پانزی پرداخت. یعنی شیوه‌هایی که در آن به سرمایه‌گذاران سودهایی برگردانده می‌شود که از بهره‌های متعارف به شیوه‌ای غیرعادی بالاترند. البته این سود از پول سرمایه‌گذاران بعدی تأمین می‌شود و شرکت یا فرد دریافت‌کننده سرمایه نیازی به انجام کار اقتصادی با پول دریافتی ندارد.

با رواج خرید و فروش رمزارزها، این شیوه کلاهبرداری هم باب شده است. شیوه‌هایی که برخی از مردم آن را تجربه‌ کرده‌اند. اگرچه برخی می‌گویند بورس ایران خودش یک نمونه کامل از ترفند پانزی است.

نظرات برخی از مخاطبان را در مورد این گزارش‌ می‌خوانید.

آموزش ببینید و مراقب باشید

برخی از خوانندگان به دیگران در مورد علائم کلاهبرداری پانزی و همچنین ورود بدون آموزش به حوزه رمزارزها هشدار داده‌اند و خواهان افزایش نظارت‌ها در این حوزه شده‌اند.

– «دوستان به جای اینکه دنبال سودهای شرکت های خارجی بروند که اکثرا هم کلاه برداری هست، بهتره ابتدا از سایت های آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال آموزش های لازم را ببینند…»

– «همه طرح های هرمی و سایت های با پرداخت سودهای بالا کلاهبرداری هستند و اگر الان هم سود می دن نهایتا یک روزی اصل و سود سرمایه رو پرداخت نمی کنند و دسترسی به اون سایت قطع می شه، دوستان اگه کسی می خواد ارز دیجیتال بخره حتما دوره های آموزشی ارز دیجیتال رو شرکت کنند.»

– «وقتی هنوز کسایی که نمی دونن طرح پانزی رو کی اختراع کرده و هدفش چی بوده و کلا طرح های پانزی از پایه مشکل دارند … بهتره سرشون کلاه بره.»

– «باید قبل از وقوع حادثه بزرگ، پیشگیری کرد مثل پلیس فتا که کارش همین باید باشه. دنیا رو به دیجیتال تر شدنه و این چیزا پیش می یاد. برخی گول می خورن.»

– «چندی قبل به یکی ازاقوام نزدیک مبلغ قابل توجهی پول پرداخت کردم که ایشان مدعی بود که یک شرکت در رابطه با ارزهای دیجیتالی سود غیرمتعارف می دهد. دو ماه سود داد بعد دیگه ندادند و این آقا مدعی است که دادستان جلو این شرکت را گرفته حالا من مانده ام که چکارکنم؟»

– «باید مسولین پلیس فتا واحدی رو فقط برای ارزهای دیجیتال با استفاده از تجربه افراد خبره راه اندازی کنن، چون متاسفانه کلاهبردان از خلا این ساز و کار استفاده کردن که بازم شرم آورترین قسمت این داستان راحتی و جولان تبلیغات کلاهبرداری و پانزی در سایت های معتبر و رسمیه و نکته آخر هم اینکه سالیان سال قارچ گونه، طرح های پانزی سرمایه بخش زیادی از ملت ایران رو چپاول کردن و آه از نهاد کسی بلند نشد…»

– «تشخیصشون کار سختی نیست چون یا می خوان از آدم پادوی مجانی یا ویزیتور مجانی بسازن یا چندین درصد بیشتر از بقیه و عرف بازار بهمون پیشنهاد سود می کنن و اکثرشونم رئیساشون درخارج از کشورن و نمی شه پیداشون کرد. خلاصه از نون زیادش معلومه آبگوشته پس مواظب باشین و عاقل.»

– «صرافی های آنلاین رو مجبور کنید ثبت بشن و مثل چیزی شبیه تاسیس بانک ازشون وثیقه بگیرید. حداقل مشکلات کمتر می شه.»

بورس که بدتر است

بعضی از مخاطبان اما شرایط را در بورس ایران مشابه یا بدتر از طرح‌های پانزی می‌دانند.

– «بورس ایران چیه؟ کلاهبرداری تو روز روشن .. بدبخت کردن همه مردم رو! دیگه خواهشا نزنید به جاده فرعی!»

– «پلیس محترم فتا، شما این کلاهبردارها رو که نمی تونید دستگیر کنید، کلاهبردارای تو بورس خودمون رو چی؟ اونا که دیگه کاملا معلومه کی هستن و چه بلایی سره مردم آوردن. اینا رو دستگیر کنید.»

– «بورس هم کلاه برداریه. پلیس فتا به داد مردم برسید! ارز دیجیتالی رو بی خیال اون در مقابل بورس هیچی نیست.»

– «من اول سال ۱۰۰ میلیون تو بورس ایران گذاشتم ۱۱۰ تومنم ماینینگ دیجیتال، تا الان ۱۰۰ بورس ایرانم شده ۵۰ تومن از ماینیگم تا الان ۶۰ ملیون درآمد داشتم تازه اصل پولمم هر وقت بخام می تونم بگیرم.»

– «اگه بورس ایران را دستکاری نکنند و فساد حقوقی و دولتی نباشه, مردم ابدا دنبال یونیک فاینانس و بیت کوین و… نمیرن. هم مردم سود می برند هم تولید راه می یوفته.»

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....