تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 14:36
کد خبر : 99653

شمارش معکوس برای فروش روی آب

شمارش معکوس برای فروش روی آب

در حالی که بازار نفت هفته جاری معاملاتی خود را هم با افزایش قیمت آغاز کرده، با این حال امیدها هنوز از احیای برجام قطع نشده است. چه آنکه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مذاکرات هسته‌ای، توجهات را به ذخایر نفت قابل توجه ایران و امکان صادرات فوری آنها به مصرف‌کنندگان در صورت دستیابی به توافق نهایی،

در حالی که بازار نفت هفته جاری معاملاتی خود را هم با افزایش قیمت آغاز کرده، با این حال امیدها هنوز از احیای برجام قطع نشده است. چه آنکه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مذاکرات هسته‌ای، توجهات را به ذخایر نفت قابل توجه ایران و امکان صادرات فوری آنها به مصرف‌کنندگان در صورت دستیابی به توافق نهایی، معطوف کرده است.
هرچند قیمت نفت در اولین روز معاملات هفته جاری در بازار جهانی تحت تاثیر انتظار برای کاهش تولید اوپک، منازعه در لیبی و افزایش تقاضا در بحبوحه گرانی گاز طبیعی، افزایش پیدا کرد، اما براساس گزارش شرکت ردگیری کشتی کپلر حدود ۹۳ میلیون بشکه نفت و میعانات ایران در کشتی‌هایی در خلیج‌فارس و در سواحل سنگاپور و نزدیک به چین، نگهداری می‌شوند که خریداران بی‌صبرانه منتظر اعلام خبر توافق بین کشورهای ۱+۴ برای احیای برجام هستند.
همین انتظار بر افزایش قیمت‌ها در بازار افزوده است. به طوری که در معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا یک دلار و ۹ سنت معادل ۲/۱ درصد جهش یافت و به ۹۴ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید و به رشد ۵/۲ درصدی هفته گذشته اضافه کرد.بهای معاملات نفت برنت با ۸۹ سنت معادل ۹/۰ درصد افزایش، به ۱۰۱ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید و به افزایش ۴/۴ درصدی هفته گذشته افزود.تحلیلگران بانک ملی استرالیا در یادداشتی نوشتند: قیمت‌های نفت در بحبوحه بحران انرژی اروپا که تقاضا برای سوخت را تحت فشار قرار داده است و محدودیت‌های عرضه، قوی‌تر شده‌اند.
درگیری‌های شدید در پایتخت لیبی، در آخر هفته ۱۳ کشته بر جای گذاشت و نگرانی‌ها نسبت به کشیده شدن این کشور به یک جنگ تمام‌عیار را برانگیخت که به مختل شدن عرضه نفت این کشور منتهی می‌شود.
هر دو شاخص ابتدای معاملات روز جاری تحت تاثیر صعود ارزش دلار، در قیمت پایین‌تری معامله شده بودند. دلار تحت تاثیر اظهارات جروم پاول رییس بانک مرکزی آمریکا که اعلام کرد آمریکا همزمان با افزایش بیشتر نرخ‌های بهره، با دوره طولانی رشد اقتصادی آهسته روبه‌رو است، صعود کرده بود.

کمبود نفت در بازار

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ، تینا تِنگ تحلیلگر شرکت «سی‌ام‌سی مارکتس» در این‌باره گفت: اگر چه ارزش بالاتر دلار، مانع افزایش قیمت کالاها می‌شود اما مساله کمبود عرضه در بازارهای نفت، همچنان از روند صعودی قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند.
قیمت‌های نفت از اشاره عربستان سعودی و اعضای دیگر اوپک‌پلاس به احتمال کاهش تولید نفت به منظور متعادل کردن بازار، حمایت شده است.یک منبع آگاه روز جمعه به اوپک گفت: امارات متحده عربی با تفکر عربستان درباره سیاست تولید نفت، همسو شده است. همزمان وزارت نفت عمان اعلام کرد عمان از اقدامات اوپک‌پلاس برای حفظ ثبات بازارها، حمایت می‌کند.منابع آگاه هفته گذشته اظهار کردند: اوپک در حال بررسی کاهش تولید به منظور جبران هرگونه افزایش احتمالی تولید ایران در صورت احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های غربی است.
بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه، قیمت‌های بالاتر گاز طبیعی در اروپا، باعث شده است تولیدکنندگان برق به استفاده از دیزل و نفت کوره روی بیاورند و این امر، از افزایش قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده است.

شمارش معکوس؟

همچنین بلومبرگ هم در گزارشی نوشت: شرکت ردگیری کشتی کپلر برآورد کرد حدود ۹۳ میلیون بشکه نفت و میعانات ایران در کشتی‌هایی در خلیج‌فارس و در سواحل سنگاپور و نزدیک به چین، نگهداری می‌شوند. شرکت ورتکسا میزان نفت ذخایر شناور را ۶۰ تا ۷۰ میلیون بشکه برآورد می‌کند. همچنین نفت در حجم‌های کوچک‌تر، در مخازن ساحلی وجود دارد.جان دریسکول استراتژیست ارشد شرکت «جی تی دی پاور کامپنیز» در این‌باره گفت: ایران ذخایر شناور قابل‌توجهی دارد که می‌توانند فورا وارد بازار شوند. با این حال مشخص کردن پوشش بیمه و نقاط تحویل، اندکی زمان خواهد برد.احتمال بازگشت نفت ایران به بازار جهانی در صورت رفع تحریم‌های آمریکا، برای معامله‌گران نفت پس از موضوع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت روسیه، در درجه دوم اهمیت قرار دارد. خریداران با شمارش معکوس برای آغاز تشدید محدودیت‌های اتحادیه اروپا برای واردات نفت روسیه از دسامبر، کلنجار می‌روند. همچنین فروش نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا که توسط دولت بایدن به مدت شش ماه اجرا می‌شود، در اکتبر به پایان می‌رسد.
احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای نفت جهان، در هفته‌های اخیر باعث کاهش بهای معاملات آتی شده و سیگنال‌های مربوط به کمبود عرضه از مناطق دیگر را تا حدودی جبران کرده است.طبق برآورد شرکت ورلد واید پاور، ذخایر نفت شناور ایران با عرضه روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی قابل مقایسه است. جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در مدت شش ماه، حدود ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک این کشور برداشت کرده است.بر اساس گزارش بلومبرگ، از زمانی که دولت ترامپ رییس‌جمهور وقت آمریکا، معافیت از تحریم‌ها برای واردات نفت ایران را برای مشتریان این کشور تمدید نکرد، برآوردهای مختلفی از میزان صادرات روزانه نفت ایران وجود دارد و چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران مانده است.
به گفته جان دریسکول، ایران می‌تواند خلأ بر جای مانده از تحریم نفت روسیه در اروپا را در اسپانیا، ایتالیا، یونان و حتی ترکیه پر کند و همچنین سهم بازارش را در آسیا حتی با وجود پیشنهادهای جذابی که برای خریداران این منطقه وجود دارد، پس بگیرد.
طبق آمار کپلر، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، اروپا به ترتیب ۷۴۸ هزار بشکه و ۵۲۸ هزار بشکه نفت ایران را مصرف کرد در حالی که آسیا به ترتیب ۲/۱ میلیون و حدود یک میلیون بشکه نفت ایران را دریافت کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....