تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مرداد 1401 - 22:06
کد خبر : 97148

سیگنال نفت از مذاکرات برجامی وین

سیگنال نفت از مذاکرات برجامی وین

قیمت نفت امروز، سه‌شنبه ۱۸ مرداد کاهش یافت. برخی کارشناسان و خبرگزاری‌های خارجی افت قیمت نفت را در واکنش به پیشرفت مذاکرات احیای برجام دانستند؛ با این حال تاکید شد همچنان از نظر بازار نفت حصول توافق قطعی نیست چراکه با توجه به توان ایران برای افزایش یک تا ۱.۵ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ظرف

قیمت نفت امروز، سه‌شنبه ۱۸ مرداد کاهش یافت. برخی کارشناسان و خبرگزاری‌های خارجی افت قیمت نفت را در واکنش به پیشرفت مذاکرات احیای برجام دانستند؛ با این حال تاکید شد همچنان از نظر بازار نفت حصول توافق قطعی نیست چراکه با توجه به توان ایران برای افزایش یک تا ۱.۵ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ظرف ۶ ماه در صورت قطعی شدن توافق بازار با واکنش شدیدی مواجه خواهد شد.

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۴ به وقت تهران) حدود یک دلار کاهش یافت و به ۹۵.۶۶ دلار بر بشکه رسید. نفت‌خام آمریکا هم بیش از یک دلار افت کرد و به کانال ۸۹دلار رسید. این در حالی بود که دیروز بازار نفت رشد قیمت را تجربه کرده بود.

تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی نوشتند: «شبح توافق هسته‌ای ایران و آمریکا بر بازار سایه انداخته است.» اتحادیه اروپا اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که متن «نهایی» را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران ارائه کرده و حالا همه چیز در انتظار تایید واشنگتن و تهران است. یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا هم گفت که انتظار می‌رود تصمیم نهایی در مورد این پیشنهاد ظرف چند هفته اتخاذ شود. با این حال ایران این مسءله را که متن ارائه شده پیش‌نویس توافق نهایی است، تکذیب کرده.

ویوک دهر، تحلیلگر بانک کامان‌ولس نیز در یادداشتی نوشت: «در حالی که جزئیات مربوط به زمان از سرگیری صادرات نفت ایران حتی در صورت احیای این توافق نامشخص است، مطمئنا زمینه برای افزایش نسبتا سریع صادرات نفت ایران را ایجاد می‌کند.» او گفت که ایران می‌تواند صادرات نفت خود را به میزان یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز معادل یک تا ۱.۵ درصد از عرضه جهانی در عرض ۶ ماه افزایش دهد.

با توجه به این موضوع، احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ احتمالا منجر به کاهش شدید قیمت نفت خواهد شد بنابراین افت محدود قیمت‌ها نشان می‌دهد که هنوز بازارها باور ندارند که توافقی حاصل شود. البته در این میان خوش‌بینی به عدم افت تقاضای بازار هم مانع افت بیشتر قیمت‌ها بوده است.

کف بازار نفت با خوش‌بینی به تقاضا

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد ،  از سوی دیگر خوش‌بینی به عدم کاهش تقاضا هم مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شده است. بر اساس این گزارش داده‌های تجاری چین که در روز اخیر منتشر شد قوی‌تر از حد انتظار بود. شتاب شگفت‌انگیز رشد مشاغل آمریکا در ماه جولای را هم داشته‌ایم. بنابراین تقاضا ممکن است آن‌قدر که گمان می‌شد کاهش نیابد و این مسئله فعلا کف بازار نفت را حفظ کرده است.

بازار نفت اخیرا به دلیل ترس از رکود جهانی تحت فشار قرار گرفت و قیمت برنت در هفته گذشته بیشترین کاهش هفتگی خود را ظرف حدود چهار ماه اخیر تجربه کرد.

بر اساس داده های گمرک چین، این کشور به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، در ماه جولای ۸٫۷۹ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرد که ۹٫۵ درصد کمتر از سال گذشته است، اما نسبت به حجم واردات ژوئن بیشتر است.

معامله‌گران همچنین داده‌های هفتگی موجودی نفت ایالات متحده را رصد خواهند کرد، این آمار ابتدا توسط موسسه نفت آمریکا در روز سه شنبه و سپس توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. پنج تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز اعلام کردند که انتظار دارند ذخایر نفت خام حدود ۴۰۰ هزار بشکه و ذخایر بنزین نیز حدود ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یابد، اما موجودی‌ ذخایر گازوئیل و سوخت جت بدون تغییر باقی بمانند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....