تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 11:38
کد خبر : 98932

سراب بی پایان گردشگری در دریا

سراب بی پایان گردشگری در دریا

سالانه میلیون ها گردشگر و مسافر برای بهره مندی از جاذبه های دریا به مازندران سفر می کنند و در پایان از این سراب رویایی دست خالی بر می گردند.  به رغم وجود ۴۲۰ کیلومتر نوار ساحلی در مازندران هنوز پازل های مختلف گردشگری در دریا و ساحل مازندران تکمیل نشده است و مسافران با

سالانه میلیون ها گردشگر و مسافر برای بهره مندی از جاذبه های دریا به مازندران سفر می کنند و در پایان از این سراب رویایی دست خالی بر می گردند.

 به رغم وجود ۴۲۰ کیلومتر نوار ساحلی در مازندران هنوز پازل های مختلف گردشگری در دریا و ساحل مازندران تکمیل نشده است و مسافران با قایل های موتوری و پدالو به دریا می روند.

بازار قایق های کوچک و چند سرنشین و پدالوهای دو نفره در دریای مازندران داغ است اما همچنان این استان برای رونق گردشگری دریایی به کروز و کشتی های مسافری می اندیشد که هنوز خبری از آن نشده است.

مسافران زیادی از گوشه و کنار کشور به مازندران سفر می کنند و تفریح آن ها نشستن روی ماسه های شنی و یا آلاچیق هایی است که طعم دوسیب و نعنا می دهد و در هاله ای دود و دوم قالیان های چاق شده به مناظر دریا می نگرند، آیا رویای شیرین دریا محقق میش ود.

 

جای رستوران و اسکله های آبی خالی است

مسافری که از زاهدان ساحل فرح آباد ساری را برای گردش انتخاب کرده است، گفت: همه تفریح در ساحل استان فقط سوار شدن در قایق های غیراستاندارد موتوری و پدالوهایی است که با جان افراد بازی می کنند، است و جای کافه و رستوران دریایی و یا اسکله های آبی خالی است.

محمد افندی در گفت و گویی با بیان اینکه مسافت زیادی را برای دیدن دریا در شمال طی کردیم اما امکانات ساحلی در مازندران محدود و اندک است، افزود: جایی جز نشستن روی شن ها نیست و وضع دریا با آن چه شنیده بودیم، متفاوت است.

سراب بی پایان گردشگری در دریا| سوت کشتی شنیده نمی شود

نبود امکانات و تاسیسات دریایی در دریای مازندران نمره گردشگری دریایی را در این استان حاشیه خزر صفر کرده است و دریا به جای فرصت اقتصادی به تهدیدی فراروی استان مبدل شده است.

ایجاد اسکله های دریایی از جمله طرح هایی است که از چند ساحل پیش در دریای خزر شروع شد و با گذشت بیش از پنج سال همچنان روی کاغذ و لب آب مانده است و خبری از آن نیست.

 

۸۳ منطقه برای اسکله دریایی تائید شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، به رغم آن که بیش از ۲۰۰ نقطه برای ایجاد اسکله های دریایی مشخص شد اما در عمل چیزی از آن در نوار ساحلی دیده نمی شود. مهدی ایزدی سرپرست میراث فرهنگی مازندران با اشاره به شناسایی ۲۰۳ نقطه برای ایجاد اسکله های دریایی گفت: از این تعداد در جلسه تخصصی و کمیته های گردشگری بیش از ۱۲۰ نقطه رد و ۸۳ مطقه برای ایجاد اسکله ها تائید شد.

وی با اظهار اینکه موانعی فراروی ایجاد اسکله های ساحلی وجود دارد، تعامل دستگاه های مختلف از جمله سازمان بنادر، منابع طبیعی و آب منطقه ای را الزامی دانست و گفت: باید موانع فراروی را رفع کنیم تا ایجاد اسکله ها رنگ واقعیت به خود گیرد.

وی در عین حال با اظهار اینکه سرمایه گذرانی برای ایجاد اسکله های دریایی وجود دارد، افزود: برای صدور مجوز همچنان درگیر بروکراسی های اداری هستیم.

سرمایه گذاران و متقاضیان ایجاد طرح های گردشگری دریایی نیز دلشان از ایجاد موانع متعدد فراروی اجرای پروژه خون است و اعتقاد دارند همه مجوزها به تهران و پایتخت برمی گردد و سازمان های استانی نقشی ندارند و گره های زیادی از جمله منابع طبیعی وجود دارد.

سرمایه گذاران و متقاضیان ایجاد طرح های گردشگری دریایی نیز دلشان از ایجاد موانع متعدد فراروی اجرای پروژه خون است و اعتقاد دارند همه مجوزها به تهران و پایتخت برمی گردد و سازمان های استانی نقشی ندارند و گره های زیادی از جمله منابع طبیعی وجود دارد

به باور آنان تعاریف سازمان ها از ساحل و گردشگری دریایی متفاوت و گاه متناقض است و به هیچ وجه نمی توان آن را با گردشگری دریایی ساز کرد و برای دریافت مجوزها باید فعالیت های مختلفی را انجام دهند.

اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری با تاکید براین که بیشتر طرح های ارائه شده گردشگری دریایی دارای نقش های جدی است، افزود: یکی از از شرط ها داشتن پسکرانه است و این مسئله سبب می شود که بسیاری از درخواست ها رد شود.

سراب بی پایان گردشگری در دریا| سوت کشتی شنیده نمی شود

وی اظهار این که در صورت تامین پسکرانه و زیرساخت های مورد نیاز مانعی از سوی این سزمان وجود ندارد، گفت: تامین پسکرانه و رفع نواقص طرح ها مستلزم همکاری دستگاه های مختلف است.

در دولت جدید مقرر شد در هر شهرستان یک اسکله ایجاد شود و همه امیدها به اقدام و برنامه دولت برای تامین زیرساخت ها برمی گرد چرا که گردشگران زیادی تشنه بهره گیری از ساحل و تاسیسات دریایی هستند تا پایشان را از ساحل به داخل آب دریا گذارند و خاطرات شمال را رویایی رقم زنند.

 

یک کشتی برای گردشگری دریایی نداریم

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با بیان اینکه برای فعال کردن اقتصاد دریا حتی یک کشتی گردشگری دریایی نداریم، این را برای استان عیب دانست و گفت: رونق کسب وکار با گردشگری دریایی ایجاد خواهد شد و این در اولویت است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزار گردشگر خارجی به مازندران داریم؛ افزود: شمار زیادی از این گردشگران در حوزه مذهبی هستند که با فعال کردن اقامت‌های بوم گردی در روستاها زمینه حضور گردشگران خارجی را نیز فراهم کرد.

آزادسازی حریم قانونی دریا درپی دستور رئیس جمهور، ساحل مازندران را بیش از هر زمانی تشنه رونق اقتصاد دریاپایه و گردشگری دریایی کرده است تا این ظرفیت مغفول و رهاشده، سفره حاشیه نشینان خزر را رنگین کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....