تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 فروردین 1402 - 10:47
کد خبر : 120562

رقابت بومی ها و فرنگی ها برای قبضه بازار آناناس

رقابت بومی ها و فرنگی ها برای قبضه بازار آناناس

حجم زیادی از واردات میوه به کشورمان به واردات کمپوت و میوه آناناس اختصاص دارد این درحالی است که آناناس بومی در حال تکثیر و کاشت است تا جایگزین این نوبرانه فرنگی شود.  در اسفند ماه سال ۹۴ بود که طرح بررسی سازگاری آناناس در سیستان و بلوچستان کلید خورد و برای اولین بار در

حجم زیادی از واردات میوه به کشورمان به واردات کمپوت و میوه آناناس اختصاص دارد این درحالی است که آناناس بومی در حال تکثیر و کاشت است تا جایگزین این نوبرانه فرنگی شود.

 در اسفند ماه سال ۹۴ بود که طرح بررسی سازگاری آناناس در سیستان و بلوچستان کلید خورد و برای اولین بار در کشور تعداد ۵ هزار اصله نهال کشت بافتی آناناس از هندوستان وارد سیستان و بلوچستان شد.

از این تعداد ۸۰۰ اصله نهال در ایستگاه تحقیقاتی چابهار و ۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال در ایستگاه تحقیقات باهوکلات به منظور تولید پاچوش و میوه آناناس انتقال یافت و مابقی نیز به پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات ارسال شد.

سپس مقرر شد تا آناناس به صورت آزمایشی در منطقه باهوکلات چابهار کشت شود تا در صورت انطباق با شرایط آب و هوایی استان، به شکل وسیع در جنوب استان کشت شود. دو سال بعد و در زمانیکه آناناس مراحل کشت آزمایشی را با موفقیت سپری کرده بود اولین میوه آناناس کشور در ایستگاه تحقیقات کشاورزی چابهار برداشت شد.

 

شرایط حساس کشت آناناس

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، سینا تاجیک، کارشناس گل و گیاه ، اظهار داشت: آناناس به عنوان یکی از مهمترین میوه های تجاری در دنیا شبیه میوه درخت کاج است.

وی با اشاره به اینکه کاشت آناناس شرایط ویژه ای را می طلبد، افزود: آناناس به حرارت خیلی حساس است و تحمل حرارت خیلی بالا در تابستان یا خیلی پایین در زمستان را ندارد، اگر دمای هوا خیلی گرم و یا سرد باشد به ترتیب خیلی شیرین و یا ترش می شود.

وی بیان کرد: کار برداشت آناناس از مزارع وسیع در کشورهای تولید کننده از هشت تا ۱۹ ماه طول می کشد و این کار در گلخانه ها سریعتر انجام می شود.

کارشناس گل و گیاه، گفت: برداشت این محصول به دلیل وزنی که آناناس دارد توسط کارگران با سختی بسیار زیادی همراه است زیرا هر آناناس از یک تا ۲.۵ کیلو وزن دارد.

 

نکته جالب در تهیه کمپوت آناناس تولید هزاران تن زباله است این زباله ها از برگ پوست ساقه و مایعات شستشو در حین فرآوری بدست می آید

تاجیک با اشاره به اینکه، محصول آناناس به دو صورت میوه و کمپوت وارد بازار می شود، افزود: آناناس های برداشت شده به دو گروه تقسیم می شوند، محصول رسیده و بی عیب و نقص به صورت میوه عرضه می شوند و آناناس هایی که از لحاظ ظاهری نقص دارند، تبدیل به کمپوت می شوند.

وی تصریح کرد: نکته جالب در تهیه کمپوت آناناس تولید هزاران تن زباله است، این زباله ها از برگ، پوست، ساقه به دست می آید.

 

خرید و فروش آناناس نیاز به ترفند دارد

مهدی برفی فعال بازار میوه و تره بار آنلاین، اظهار داشت: از آنجایی که آناناس در همه شهرهای کشور وجود ندارد بخشی از فروشم را به صورت اینترنتی انجام می دهم.

وی گفت: آناناس های موجود وارداتی است و قیمت هر عدد آناناس با وزن ۱.۵ کیلوگرم ۱۹۲ هزار تومان است.

وی با تاکید بر اینکه، وزن هر آناناس تا دو کیلو گرم می رسد، افزود: خرید و فروش میوه آناناس، ترفندهای خاص خودش را دارد به عبارتی اگر آناناس مرغوب را از نامرغوب تشخیص ندهید و میوه نارس بخرید طعم و مزه واقعی آناناس را نخواهید فهمید و ممکن است میوه ‌ای فاسد را بخرید که مزه نامطلوبی داشته و خواص اولیه خود را از دست داده است.

وی بیان کرد: حجم زیادی از واردات کشورمان به واردات کمپوت و میوه آناناس اختصاص دارد و تاجران ایرانی همواره به دنبال تامین بازار داخلی از این میوه پرطرفدار هستند.

 

کشت آناناس در سیستان و بلوچستان به کجا رسید؟

اردشیر شهرکی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ، اظهار داشت: پس از کشت موفق آناناس در ایستگاه تحقیقاتی چابهار اولین میوه‌های آناناس تولیدی کشور در سال ۹۸ و در این شهر ساحلی برداشت شد.

وی گفت: آناناس از طریق قطعاتی مانند پاجوش ها، فرحی، اسلیپ، هاپس و تاج تکثیر می شود.

 

برای نخستین بار ۶ هزار اصله نهال آناناس رایگان بین کشاورزان شهرستان‌های زرآباد و چابهار توزیع شده است

وی افزود: این سازمان به منظور توسعه باغات آناناس در مناطق جنوبی استان اقدام به تهیه نهال کشت بافت این محصول کرده است و نتیجه کاشت در ۱۸ ماه آینده بعد از برداشت نخستین محصولات نمایان خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این راستا برای نخستین بار ۶ هزار اصله نهال آناناس رایگان بین کشاورزان شهرستان‌های زرآباد و چابهار توزیع شده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، گفت: یکی از مهمترین میوه های گرمسیری آناناس است و پس از موز و انبه مهمترین میوه گرمسیری محسوب می شود.

شهرکی گفت: در حال حاضر کاشت آناناس علاوه بر سیستان و بلوچستان در دیگر استانها نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که محصول آناناس جزو میوه های گرانقیمت محسوب می شود کشت و پرورش آن از ارزش اقتصادی خوبی برخوردار است.

سیستان و بلوچستان به سبب همسایگی با دریای عمان و اقیانوس هند، جهانی دیگر از شرایط اقلیمی و جغرافیایی را به نمایش می گذارد که در سراسر ایران بی نظیر است بنابراین امکان تولید انبوه آناناس و در نتیجه جلوگیری از واردات این میوه در استان وجود دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....