تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 فروردین 1400 - 22:03
کد خبر : 40387

انگیزه آمریکا از تحریم ایران

انگیزه  آمریکا از تحریم ایران

از سال ۱۳۹۱ کشور آمریکا تحریم های سختی بر علیه کشور ایران اعمال کرده است. برای برداشتن تحریم ها شناسایی انگیزه ها ی آمریکا از تحریم ها ضرورت دارد. در این نوشتار انگیزه های اقتصادی آمریکا از تحریم ها بررسی می شود. بطور کلی کشورهای غربی هر کاری انجام می دهند، انگیزه های مادی بسیاری

از سال ۱۳۹۱ کشور آمریکا تحریم های سختی بر علیه کشور ایران اعمال کرده است. برای برداشتن تحریم ها شناسایی انگیزه ها ی آمریکا از تحریم ها ضرورت دارد. در این نوشتار انگیزه های اقتصادی آمریکا از تحریم ها بررسی می شود.
بطور کلی کشورهای غربی هر کاری انجام می دهند، انگیزه های مادی بسیاری در پشت سر آن وجود دارد. شناسایی آن و خنثی سازی آن برای کشور ایران ضرورت دارد
در سال ۱۳۵۶ صادرات و فروش نفت ایران حدود ۶ میلیون بشکه نفت بوده است. ولی در حال حاضر این مقدار نزدیک به صفر است. از طرف دیگر کشور عربستان سعودی در سال ۱۳۵۶ حدودا ۸ میلیون بشکه نفت صادر می کرد ولی در حال حاضر ۱۲ میلیون بشکه نفت صادر می کند. به عبارت دیگر کاهش صادرات نفت ایران به نفع صادرات بیشتر کشور عربستان سعودی بوده است. سایر کشورها مانند بحرین ، امارات عربی متحده هم مقدار فروش نفت خود را در این سالها افزایش داده اند.
حالا سوال اصلی این است که جابجایی سهمیه فروش نفت ایران به نفع عربستان سعودی چه سودی به حال آمریکا داشته است.؟
جواب این سؤال بسیار ساده است.
این مطلب از سخنان مسئولین آمریکایی بویژه ترامپ مشخص است. عربستان فروش اضافی خود را به مسئولین آمریکایی تقدیم می کند. اینکه ترامپ می گوید یک تلفن زدیم و عربستان ۴ میلیارد دلار به حساب ما واریز کرد. دلیلی بر این مدعا است.
از طرف دیگر ساختار تصمیم گیری آمریکا است. در کشور آمریکا تصمیم ها در مجلس سنا و مجلس نمایندگان انجام می گیرد. در این دو مجلس به ندرت نمایندگان مجلس به یک طرحی بصورت اجماعی رأی می دهند. مثلاً عده ای معترض یه مجلس نمایندگان آمریکا حمله کردند. وقتی نمایندگان مجلس سنا در این مورد رأی گیری کردند. رآی لازم برای استیضاح ترامپ حاصل نشد. به عبارت دیگر به ندرت می توان نمایندگان مجلس سنا را پیرامون یک موضوع بسیج کرد.
ولی زمانی که برجام تصویب شد. مجلس سنا آمریکا به تصویب برجام توسط وزارت خارجه این کشور اعتراض کرد. این اعتراض بگونه ای بود که مجلس سنای آمریکا دوباره رآی به تحریم و ادامه تحریم ها داد. خوب است بدانیم نتایج رأی گیری چه بوده است. در مجلس سنا از ۱۰۰ نماینده ۹۹ نفر از آنها به برگشت تحریم ها بر علیه ایران رأی دادند. فقط یک نفر بنام برنی سندرز رإی منفی یا ممتنع داد.
یعنی نمایندگان مجلس سنا که معمولا حزبی هستند. و بطور طبیعی باید نمایندگان دمکرات که دولت در اختیار آنها بود، نسبت به این طرح جور دیگری عمل کردند. ولی مشاهده کردیم که همگی یک سان رأی دادند.
چرا؟
جوابش معلوم است . چون کشور عربستان پولهای زیادی بین این نمایندگان پخش کردند و آنها هم جمعاً یکسان رأی دادند.
با این حقیقت ایران راهی جز پس گرفتن سهمیه فروش نفت خود به اندازه سال ۱۳۵۷ یا ۱۹۷۹ ندارد.
اگر ایران می خواهد تحریم ها لغو شود. چاره ای ندارد جز اینکه با کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس مذاکره و یا هر راهی را برای پس گرفتن سهمیه خود انجام دهد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....