تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 - 22:52
کد خبر : 91384

پیش بینی بورس فردا ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفت و با کاهش  ۰.۶۲ درصدی در ارتفاع ۱.۵۶۴ میلیون واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن شرایط به نسبت بهتری را دنبال کرد و بازدهی منفی ۰.۲۳ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات همچون روزهای قبل خود عدد قابل توجهی نبود و به

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفت و با کاهش  ۰.۶۲ درصدی در ارتفاع ۱.۵۶۴ میلیون واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن شرایط به نسبت بهتری را دنبال کرد و بازدهی منفی ۰.۲۳ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات همچون روزهای قبل خود عدد قابل توجهی نبود و به عدد ۳۵۰۰ میلیارد تومان بسنده کرد. خروج پول کدهای حقیقی نیز ادامه داشت و شاهد خروج ۳۴۵ میلیارد تومان از چرخه معاملات بازار سهام بودیم.

برای پیش بینی بورس فردا و هفته آینده باید ببینیم در هفته گذشته چه اتفاقاتی در بورس رخ داد و چه عواملی بر بورس در این هفته تاثیرگذار است. بازار سرمایه در هفته گذشته به طور کلی به دلیل شرایط و خبرهای موجود همچون ثبات نسبی دلار نیما در کنار رشد دلار بازار آزاد (هرچند که در روزهای منتهی به آخر هفته شاهد کاهش دلار بازار آزاد و رشد آرام دلار نیما بودیم)، مسائل مرتبط با وضعیت توافق هسته‌ای و نگرانی بابت تصمیمات فدرال رزرو درباره مقدار افزایش نرخ بهره، هفته‌ای کم‌رمق را پشت سر گذاشت و به جز روز دوشنبه روز پرقدرتی دیده نشد.

در هفته آینده می‌توان گفت که وضعیت آرام‌تر شده است و همین موضوع می‌تواند به تصمیم‌گیری فعالان بازار کمک کند تا شاهد شرایط و معاملات بهتری در کلیت بازار سرمایه باشیم.

عطش دلار فروکش کرد؟

دلار بازار آزاد طی روزهای اخیر با افزایش قابل توجهی توانست سقف تاریخی خود را رد و کند و به رکورد تازه‌ای در قیمت برسد. در این میان اما مشکل بازار سرمایه کنترل و عدم تغییر قیمت دلار نیما بود که تاثیر مستقیمی بر سودآوری شرکت‌های بورسی دارد. در روزهای پایانی هفته اما کمی شرایط تغییر کرد و دلار بازار آزاد با اقدامات بانک مرکزی حدود ۱۲۰۰ تومان کاهش یافت و دلار نیما نیز با افزایش همراه شد تا امیدها به شروع یک افزایش سودآوری برای شرکت‌ها و همچنین روند صعودی بازار سرمایه بیشتر شود.

با اقدامات صورت گرفته می‌توان انتظار داشت که بانک مرکزی قدم مهمی در جهت به رسمیت شناختن قیمت دلار بازار آزاد برداشته است و این موضوع می‌تواند به برطرف شدن چند نرخی بودن ارز کمک بزرگی کند اما این موضوع که قیمت دلار ثبات پیدا می‌کند یا به روند صعودی خود ادامه می‌دهد به مسائل مهمی گره خورده است. بحث مذاکرات و توافق هسته‌ای کاملا با چالش مواجه شده و اقدامات اخیر کشورهای غربی همچون صدور قطنامه شورای حکام و همچنین وضع تحریم‌های جدید در شب گذشته این موضوع را جدی‌تر کرده است. بنابراین تا برطرف نشدن مسائل سیاسی و اقتصادی مهمی از این دست، کاهش قیمت دلار می‌تواند موقت باشد و در روزهای آینده دوباره موتور رشد قیمت دلار روشن شود.

تیر خلاص فدرال رزرو به بازارهای جهانی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  در هفته گذشته گمانه‌زنی‌ها بابت تصمیم فدرال رزرو برای افرایش نرخ بهره بسیار بالا گرفته بود و انتظارات حول افزایش ۰.۵ درصدی این نرخ می‌چرخیدند. در این میان اما برخی از کارشناسان نیز به دلیل نرخ بالای تورم ایجاد شده از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره سخن می‌گفتند که می‌توانست بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها را با چالش بسیار مهمی همراه کند که همین فرضیات و نگرانی‌ها نیز طی یک هفته گذشته تاثیر قدرتمند خود را بر بازارهای جهانی گذاشته بودند.

اواخر روز چهارشنبه بالاخره نشست فدرال رزرو برگزار شد و افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره به تصویب رسید. با وجود اینکه در همان روز واکنش بازارها به این موضوع منفی نبود، بازگشایی بورس‌های جهانی در روز بعدی نشان از افزایش شدت نگرانی‌ها داشت و قیمت کامودیتی‌ها نیز روند نزولی به خود گرفتند. به همین دلیل انتظار می‌رود که تاثیر این موضوع به مرور خود را در بازارها نشان دهد و به قطع بورس تهران نیز به این موضوع واکنش نشان خواهد داد. هرچند که قیمت‌ کامودیتی‌ها هنوز در محدوده‌های بالایی قرار دارد و به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی دنیا انتظار برای کاهش قیمت شدید وجود ندارد اما این افزایش سنگین نرخ بهره باعث می‌شود که فعالان بازار سرمایه کار خود را با احتیاط دنبال کنند.

کدام صنایع مورد توجه خواهند بود؟

به نظر می‌رسد این روزها برخی صنایع حال و روز بهتری را دنبال می‌کنند و برخی نیز در حاشیه قرار گرفته‌اند. این موضوع می‌تواند در هفته آینده نیز به دلیل خبرها و اتفاقات پیش آمده ادامه داشته باشد.

صنعت سیمان یکی از صنایعی بود که به دلیل ورود به فصل گرما و کمبود انرژی برق با مشکل تولید مواجه شده بودند و خاطرات سال قبل مبنی بر افزایش نرخ سیمان باعث شده بود که نظر معامله‌گران را به خود جلب کند و اغلب سهام این صنعت بازدهی‌های مثبتی را به ثبت رساندند. در اواخر هفته قبل اما خبری منتشر شد که برق صنایع فولادی و سیمانی از این پس در ساعات شبانه بدون قطعی خواهد بود و شرکت‌ها می‌توانند به تولیدات خود بپردازند. این موضوع می‌تواند با افزایش تولید و عرضه، باعث تعدیل قیمت‌های بالای سیمان در بورس کالا شود اما برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که کوره‌های شرکت‌های سیمانی امکان خاموش و روشن شدن مداوم را ندارند و این موضوع نمی‌تواند بر وضعیت تولید این شرکت‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین روند معاملاتی این صنعت در روز آینده می‌تواند قابل توجه باشد.

صنعت پالایشی نیز احتمالا از فردا متفاوت دنبال شوند. از زمانی که صورت مالی سالانه برخی از این شرکت‌ها منتشر شد، بسیاری ناامیدانه به وضعیت سودآوری پالایشی‌ها نگاه می‌کردند اما همان همان نیز صحبت از احتمال افزایش این سودآوری در صورت‌های مالی حسابرسی شده وجود داشت. شب گذشته پتروشیمی بندرعباس با نماد شبندر اصلاحیه‌ای بر صورت‌های مالی خود منتشر کرد و سود خود را به ۱۵۳ تومان افزایش داد و به احتمال افزایش دوباره آن به ۱۸۰ تومان اشاره کرد. این موضوع که به احتمال زیاد برای دیگر شرکت‌های این صنعت نیز اتفاق خواهد افتاد، می‌تواند معاملات خوبی را از فردا برای نمادهای این گروه رقم بزند.

صنعت پتروشیمی نیز شب گذشته دوباره مورد حمله تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و اسم شرکت‌های پتروشیمی خارک، فن‌آوران و مارون در این لیست به چشم می‌خورد. هرچند که بیشتر مراودات تجاری این شرکت‌ها با کشور چین است و این کشور نیز بهای زیادی به تحریم‌های آمریکا نمی‌دهد و به نظر نمی‌رسد که تاثیر زیادی بر وضعیت فروش و سودآوری این شرکت‌ها داشته باشد اما این خبر از لحاظ روانی می‌تواند بر رفتار معامله‌گران تاثیر بگذارد و روند معاملاتی این گروه را تحت تاثیر خود بگذارد اما به طور کلی خطر مهمی شرکت‌های پتروشیمی را تهدید نمی‌کند.

همانطور که در صحبت‌های بالا اشاره شد، پیش بینی می‌شود که فردا معاملات متفاوتی را در گروه‌ها و صنایع مختلف ببینیم اما می‌توان انتظار داشت که روند بورس فردا شرایط بهتری را نسبت به روز چهارشنبه دنبال کند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....