تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آذر 1400 - 22:57
کد خبر : 68474

اینماد سد راه نوآوری در اکو سیستم استارت‌آپی

اینماد سد راه نوآوری در اکو سیستم استارت‌آپی

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل بانکی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت ؛ اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک نشانه‌ایست که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب‌وکارهای مجازی ارائه می‌شود. در اصل باعث اعتماد بیشتر کاربران در استفاده از سایت می‌شود. یکی از عوامل مهم تجارت الکترونیک، ایجاد اعتماد بین کاربران می‌باشد. با دریافت

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل بانکی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت ؛
اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک نشانه‌ایست که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب‌وکارهای مجازی ارائه می‌شود. در اصل باعث اعتماد بیشتر کاربران در استفاده از سایت می‌شود. یکی از عوامل مهم تجارت الکترونیک، ایجاد اعتماد بین کاربران می‌باشد. با دریافت نماد اعتماد هویت صاحب سایت و محل کسب‌وکار احراز می‌شود و کاربران با اعتماد بیشتری وارد سایت می¬شوند. در حال حاضر نماد یک ستاره و دو ستاره اعطا می‌گردد نماد اعتماد دو ستاره بالاترین درجه اعتماد خرید اینترنتی برای کسب‌وکارهای آنلاین می‌باشد. تعداد ستاره‌های بالاتر نشان دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وب‌سایت است. نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره در حال حاضر بالاترین درجه قابل اعطا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایران است.
برای تهیه نماد اعتماد دوستاره چک لیستی از سمت اینماد ارائه می‌شود که باید تکمیل گردد، که لازمه آن داشتن گواهینامه SSL امنیتی می¬باشد و می توان گفت تنها تفاوت نماد تک ستاره و دو ستاره داشتن این گواهینامه است. نماد الکترونیکی دو ستاره یعنی نه تنها وب‌سایت شما معتبر است، بلکه از لحاظ امنیتی هم در سطح بسیار بالایی است.
در روزهای اخیر شاپرک (متولی شبکه پرداخت کشور) با ارسال پیامی به تمام شرکت‌های پرداخت‌یار به آنها اعلام کرده است که از ۳ آذر ماه، اخذ ای‌نماد برای پذیرندگان پشتیبانی شده الزامی خواهد شد. این موضوع در حالیست که کشورمان سال به سال در حال از دست دادن جایگاه مناسب خود در زمینه رشد اقتصاد دیجیتال میباشد و توجه به گزارش‌های اقتصادی دال بر تاثیر بالای رشد اقتصاد دیجیتال در رشد اقتصاد هر کشور اهمیت این موضوع را دو چندان می‌کند از سوی دیگر حوزه‌های نوین فناور محور بسیار متغیر و نوآورانه هستند و نگه داشتن ساختارهای ارزیابی سنتی و مجوز محور برای این حوزه مناسب نیست.
اجباری کردن اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، مساویست با کاهش سرعت تطابق با تکنولوژی‌های روز و عدم توسعه حوزه اقتصاد دیجیتال در شرایط خاص کشور و از پیامدهای چنین تصمیمی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• دلسردی صاحبان ایده‌ها و فناوری‌های جدید و آسیب اشتغالِ رو به رشد در اکوسیستم استارتاپی کشور
• زیرزمینی شدن فعالیت‌های نوآورانه و گسترش فرار مالیاتی در اکوسیستم استارتاپی
• تشویق استفاده از روشهای جایگزین برای دریافت هزینه خدمات اینترنتی از کاربران
• سوق دادن کارآفرینان صاحب ایده‌های جدید و نوآورانه برای ارائه خدمت به کاربران ایرانی به راه اندازی کسب و کار در
سایر کشورها و هدایت سرمایه‌های خطرپذیر از کشور به خارج از ایران

در حالی که سیاست‌های کلان کشور بر رفع موانع تولید و افزایش رتبه سهولت کسب و کارها متمرکز میباشد و، اجباری کردن اینماد به معنای ایجاد یک اقتصاد دیجتال کشور بدون توجه به روشهای نوین تنظیم‌گری، امری آسیب‌زا و نگران کننده به نظر می‌رسد. لذا مراجع ذیصلاح می¬بایست اجباری نمودن نماد اعتماد الکترونیکی برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را مورد باز بینی قرار داده و از رویکردهای دال بر مدیریت ریسک با مشارکت بخش خصوصی برای تنظیم گری استفاده نمایند.
شایان ذکر است براساس ابلاغیه مشترک بانک مرکزی و شاپرک و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (متولی تجارت الکترونیکی) در مرداد ماه ۱۴۰۰، کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های مالی جدید مانند صرافی‌های رمز ارز با تایید بانک مرکزی می‌توانند درگاه پرداخت دریافت نمایند. پس از آن صرافی‌های رمز ارز می‌توانستند با ثبت‌نام در سامانه اینماد و با احراز اطلاعات و بدون اعطای اینماد و تایید بانک مرکزی نسبت به دریافت درگاه پرداخت اقدام نمایند.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ب شنبه , ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱:۵۵

لطفا پیامک بزنیدیا تمااس بگیرید ۰۹۱۲۳۰۰۲۶۵۴

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....