تاریخ انتشار : شنبه 5 بهمن 1398 - 22:56
کد خبر : 5036

همتی: آمار متغیرهای پولی و بانکی منتشر می‌شود

همتی: آمار متغیرهای پولی و بانکی منتشر می‌شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس، معمولا دولت‌ها در برخی مواقع مانع از انتشار آمارهای اقتصادی می‌شوند و این بانک مرکزی است که داعیه ضرورت استمرار انتشار آمار را دارد. در همین راستا دولت بانک مرکزی را از انتشار گزارش نماگرهای اقتصادی، گزارش مالی و بودجه، انتشار آمار بهای تولیدکننده و بهای مصرف کننده

به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس، معمولا دولت‌ها در برخی مواقع مانع از انتشار آمارهای اقتصادی می‌شوند و این بانک مرکزی است که داعیه ضرورت استمرار انتشار آمار را دارد.

در همین راستا دولت بانک مرکزی را از انتشار گزارش نماگرهای اقتصادی، گزارش مالی و بودجه، انتشار آمار بهای تولیدکننده و بهای مصرف کننده منع کرد.

اما پیگیری‌ها از بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک مرکزی هیچ منعی از ناحیه دولت برای انتشار آمار متغیرهای پولی و بانکی ندارد و می‌تواند آمار نقدینگی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک‌ها و ترکیب سپرده‌های بانکی به تفکیک بانک‌های دولتی و خصوصی منتشر کند.

دسترسی به آمار امکان تحلیل، نقد و پیشنهاد به سیاست‌گذار پولی را فراهم می‌کند و با عدم انتشار آمارها، هیچ ابزاری برای نقد و تحلیل باقی نمی‌ماند. معلوم نیست دولت از بانک مرکزی استقراض کرده است، معلوم نیست وضعیت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چگونه است و معلوم نیست حجم نقدینگی در چه سطحی قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....