تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 - 18:42
کد خبر : 151747

دلایل عقب‌ماندگی دیجیتال مارکتینگ در ایران

دلایل عقب‌ماندگی دیجیتال مارکتینگ در ایران

اختصاص ۶۵ درصد از هزینه تبلیغات به دیجیتال مارکتینگ در دنیا دیجیتال مارکتینگ در شرایطی که تبلیغات و بازاریابی وارد فازهایی جدید و نوآورانه شده است در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به گونه‌ای که مدیرعامل یکتانت گفته است در جهان بیش از ۶۵ درصد از هزینه‌های تبلیغات به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دارد اما در ایران

اختصاص ۶۵ درصد از هزینه تبلیغات به دیجیتال مارکتینگ در دنیا

دیجیتال مارکتینگ در شرایطی که تبلیغات و بازاریابی وارد فازهایی جدید و نوآورانه شده است در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به گونه‌ای که مدیرعامل یکتانت گفته است در جهان بیش از ۶۵ درصد از هزینه‌های تبلیغات به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دارد اما در ایران شرایط هنوز تا حدود زیادی متفاوت است و این رقم نهایتا به حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد می‌رسد.

در نشست خبری گروه یکتانت که به مناسبت آغاز فعالیت رسمی بازوی سرمایه‌گذاری این مجموعه، «یکتاونچرز» برگزار شد، مدیران این شرکت به تشریح دلایل ورود به بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) پراختند.

این نشست صبح روز دوشنبه (چهارم دی) با حضور مهدی فروغی؛ مدیرعامل گروه یکتانت، محمدرضا علمی‌فرد؛ مدیرعامل یکتا ونچرز و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

فاصله عمیق ایران و جهان در حوزه تبلیغات دیجیتال

به گزارش اقتصاددان به نقل از  تجارت نیوز ،  فروغی مدیرعامل یکتانت،  در جهان بیش از ۶۵ درصد از هزینه‌های تبلیغات به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دارد اما این رقم در ایران حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

او در مورد دلایل این فاصله‌ توضیح داد: مشکل نخست بحث بحث آموزش بازاریابی دیجیتال و فرهنگ‌سازی در کشور است که ضعف جدی در این زمینه وجود دارد.

فروغی ادامه داد: مشکل بعدی این است که یک بازاریاب دیجیتال در ایران نمی‌تواند مانند بازاریابی که خارج از ایران مشغول فعالیت است از ابزارهای متفاوت مانند سوشال مدیا استفاده کند و دلیل آن واضح است. محدودیت‌هایی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌ها وجود دارد یکی از بزرگترین موانع در گسترده شدن این حوزه است. پس باید به دنبال توسعه دیگر ابزارها باشیم.

فروغی همچنین بیان کرد: به لحاظ داشتن دسترسی کسب‌وکارها به مخاطب آنلاین در ایران با وجود فیلترینگی که وجود دارد می‌توان گفت که مخاطب آنلاین در ایران هنوز هم در دسترس است.

او افزود: گزارش اخیری که یکتانت در حوزه دیجیتال مارکتینگ منتشر کرد نشان‌دهنده این بود که مخاطبان ایرانی حتی با وجود فیلترینگ به شبکه‌های اجتماعی دسترسی و رفتار آنلاینی دارند. بنابراین دلیل فاصله ما از مقیاس‌های جهانی بیشتر از اینکه به دلیل نبود مخاطب باشد به دلیل ضعف کسب‌و‌کارها برای جذب مخاطب است.

نگران کوچک شدن بازار به دلیل محدودیت‌ها هستیم

مدیرعامل یکتانت در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ و محدودیت‌های ایجاد شده توانسته تاثیرات منفی مالی و عملکردی بر روی این شرکت بگذارد، گفت: ما بیشتر از اینکه نگران اعداد و ارقام خود شرکت باشیم بیشتر به فکر جلوگیری از کوچکتر شدن بازار دیجیتال مارکتینگ هستیم. زیرا هر چقدر این بازار کوچکتر شود کل اکوسیستم متضرر می‌شود.

به گفته او یکی از مهمترین مسائلی که در یک سال گذشته آسیب دیده، بحث امیدواری است و این مسائل به تدریج ریسک‌پذیری را در اکوسیستم کاهش می‌دهد.

photo_2023-12-26_17-02-27

ورود یکتانت به سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی

فروغی در مورد فعالیت جدید یکتانت نیز توضیح داد: ما تلاش می‌کنیم برای بهره‌مندی از فرصت‌های موجود در زمینه دیجیتال مارکتینگ، فعالیت‌های مختلفی را انجام دهیم؛ از جمله تشکیل زیرمجموعه‌های مختلف و سرمایه‌گذاری در تیم‌های خارج از مجموعه.

به گفته او، بر همین اساس بخش سرمایه‌گذاری یکتانت تفکیک شده است تا تمرکز ویژه‌ای روی این نوع فعالیت‌ها داشته باشد. اکنون شرح وظیفه یکتانت و یکتا ونچرز متفاوت است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − شانزده =