تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مرداد 1400 - 20:01
کد خبر : 57024

۳۰ نکته کلیدی برای رییس جمهور محترم(قسمت اول)

۳۰ نکته کلیدی برای رییس جمهور محترم(قسمت اول)

چکیده:
انتخاب همکاران هر رییس جمهوری شامل معاونان، وزرا و روسای سازمان های ملّی فارغ از نوع و نظر و نگاه سایرین، حق مسلم ایشان است اما تخصص گرایی و نظام سلسله مراتبی اداری دو رکن اصلی تربیت و معرفی مدیران در همه دستگاه های اداری دولتی، خصوصی و تعاونی در سرتاسر جهان است و هیچ استثنایی هم ندارد.
راهِ رفته ی جهانِ مدیریت بر مبنایِ دانش و تجربه را هر شخص یا حکومتی بخواهد امتحان کند قطعا زمان و قافیه را باخته است ما هم بهتر است با جهان ساز خودمان را کوک کنیم و مسیر خلاف رودخانه را شنا نکنیم که این کار نابخردانه آخرش بریدن در مسیر رودخانه ی خروشان جز بازی باخت- باخت و شکست و آبروریزی دستاوردی برایمان ندارد!!!

🗓️🗒️📖📚📙✏️🖋️

به نام خداوند لوح و قلم
حقیقت نگار وجود و عدم
خدایی که داننده رازهاست
نخستین سرآغاز آغازهاست

۳۰ نکته کلیدی برای رییس جمهور محترم
قسمت اول:

20200504 000429 اقتصاددان نوشته

دکتر سید یعقوب موسوی
عضو شورای سیاستگذاری اقتصاددان

چکیده:
انتخاب همکاران هر رییس جمهوری شامل معاونان، وزرا و روسای سازمان های ملّی فارغ از نوع و نظر و نگاه سایرین، حق مسلم ایشان است اما تخصص گرایی و نظام سلسله مراتبی اداری دو رکن اصلی تربیت و معرفی مدیران در همه دستگاه های اداری دولتی، خصوصی و تعاونی در سرتاسر جهان است و هیچ استثنایی هم ندارد.
راهِ رفته ی جهانِ مدیریت بر مبنایِ دانش و تجربه را هر شخص یا حکومتی بخواهد امتحان کند قطعا زمان و قافیه را باخته است ما هم بهتر است با جهان ساز خودمان را کوک کنیم و مسیر خلاف رودخانه را شنا نکنیم که سرانجام این کار نکوهیده، جز بریدن در مسیر رودخانه ی خروشان و ورود به بازی باخت- باخت و شکست دستاوردی برایمان ندارد!!!

دکتر سیدیعقوب موسوی عضو شورای سیاستگذاری اقتصاددان و متخصص بیوانرژی و فیزیولوژیست گیاهان زراعی در اقتصاددان نوشت:
روزگاری اشخاصی را علامه می نامیدیم چون کل دانش بشری را در آن زمان می شد در خورجینی که بر استر و الاغ بود، بار گذاشت اکنون حافظه های ابررایانه های ساخت بشری هم توان ذخیره دانش امروزی را ندارند چه رسد به حافظه و مغز کوچک انسان ها که حتی در یک رشته هم نمی توانند ادعا کنند کاملا بر همه جوانب آن مسلط هستند چرا که دانش سیال و پویا و با سرعتی برق آسا رو به جلو در حال حرکت است و هر لحظه به حجم آن افزوده می شود.
گستردگی و پیچیدگی و تنوع رشته های موجود در دولت داری و حکومت نیز بر آن مقدمه تأکید دارد که اولاً نخست در خود هیات دولت باید تخصص گرایی کرده سپس در ارکان مربوطه به هر معاونت ریاست جمهوری یا وزارت یا سازمان ملی تحت امر قوه مجریه در مرحله دوم نیز با عنایت به زیرشاخه های تخصصی آن پرداخته و از صاحبنظران و مدیران کارکشته و دانشمند و صاحب تجربه ی عملی، استمداد طلبید.
درمرحله اول رییس جمهور به اعتقاد من خودش به خودش نمره محرومیت از همه امکانات و سرمایه های خود و کشور داد و از حیث آنچه من در فضای نخبگانی و حتی فضای عمومی جامعه می بینم در این زمینه ی خاص فعلاً تجدید شده اند و بسیار برایم عجیب است که چرا چنین بلایی را سر خودشان آورده است و با تجربه ها حدس می زنند چنانچه با همین کابینه به آب بزند چون تعدادی از آنان ملوان نیستند گمان قوی رود تا در نبرد با امواج سهمگین دریا رفوزه شوند و جان سالم از امواج تورم و تحریم و کرونا و بی تجربگی خود به در نبرند!!!

براین مبنا به ایشان که سیدی جلیل القدر هستند سی پیشنهاد دارم:

۱-آقای رییس جمهور شما کاملاً مختار هستید از تمام ظرفیت های فکری موجود در جامعه برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از همه کسانی که توان و شرایط همراهی با شما را دارند دعوت به کار نمایید و به نظر می رسد احتمالاً اطرافیان شما برای چینش این کابینه یا تجربه کافی را درشناخت متخصصان و مدیران برجسته کشور نداشته اند یا با شما صادق نبوده و مصلحت جنابعالی یا کشور را در نظر نگرفته اند. بنابراین تیم مشورتی خود را تغییر داده و تقویت نمایید.

۲- اگر با علم به این که خود می دانستید و می دانید که از این افراد معرفی شده افراد بسیار بسیار شایسته تری وجود دارند (که البته هم چنین است) سه حالت دارد:

الف- اختیار لازم را برای معرفی کابینه ندارید که البته بعید می دانم چنین باشد.
ب-تسلیم خواسته خود افراد مربوطه یا سفارش کنندگان آن ها شده اید.
ج- اصلا برایتان مهم نیست و فرقی بین کیفیت مدیران را در کابینه احساس نمی کنید.

در صورت شرط اول صادقانه با مردم سخن بگویید در صورت بند ب مقاومت کنید و تسلیم نشوید بگذارید چند نفر از شما دلخور شوند و این بهتر از آن است که ۸۴ میلیون ایرانی بی پناه و بی گناه و تحریم زده و گرفتار کرونا و بی آبی و تورم و بی تدبیری مسئولان شما را شماتت کنند!!!
در صورت بند ج تفاوت دولت هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی و حتی دو دولت اول و دوم روحانی را به دقت بررسی کنید و فرق بین حسن قاضی زاده هاشمی و نمکی، حجتی و خاوازی؛ و طیب نیا با کرباسیان و دژپسند را با چشمان خودتان ببینید!!!!

۳- وضعیت خودتان را برای خودتان مرور کنید چند درصد جامعه به شما رای داده و چند درصد جامعه به شما رأی نداده اند شما با این کابینه حتی همان چند درصد رأی دهنده به خود را هم راضی نکرده اید بقیه اش بماند!!!!

دولتی هم که شما تحویل گرفتید به هزار و یک دلیل در برخی امور و بخش ها موفق نبوده است و این وضعیت کار شما را سخت تر خواهد کرد بنابراین شما مجبور هستید علاوه بر ساماندهی وضعیت امروز، پس از خلاص شدن از بحران به فکر برنامه ریزی عادی برای دولت خود باشید.
پس تجدید نظرکنید.

۴-چرا تاکید دارید از بیرون از مجموعه ها آدم به درون آن تحمیل کنید؟!! کدام کشور و دولت موفق در دنیا این تجربه را داشته است؟!!

۵-آیا در وزارتخانه های تخصصی و پایه مانند نیرو، صنعت و معدن و تجارت، آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حتی یک نفر آدم متوسطی در درون بخش بهتر از این آقایان نیافتید که حداقل شرایط شما برای راهیابی به کابینه داشته باشند؟!!!
حالا وزارت خودمان را ننوشتم که کاندیدای فعلی از آن هایی که درون وزارتخانه در ستاد شما مطرح شدند به نظر خودم ارجح است ولی نه شما و نه اطرافیانتان هیچ کدام از مدیران سوپرالیت وزارتخانه را ندیده اید و هرگز دیگر هم نخواهید دید چون آنان این قدر مناعت طبع و اصالت خانوادگی داشتند که هرگز به خودشان اجازه خودنمایی و حتی معرفی توسط دیگران هم ندادند اما شما باید باهوش می بودید و از این بازار بتوانید طلا و الماس و جواهر بخرید!!!!
چشمانتان را باز کنید!!!!

۶- اگر صلاح دانستید به فضای مجازی بیایید، اگر مصلحت ندیدید با شماره ناشناس یا شخص دیگری به فصای کلاب هاوس بیایید و با گوش خود بشنوید ملت بابت این کابینه چه نثارتان می کند!!!!

۷- آقای رییس جمهور سخن معلمان را بشنوید به دغدغه هایشان گوش دهید، من کاری ندارم حرف هایی که در مورد این جوان می زنند صحت دارد یا خیر و اصولاً آیا با شما یا همسرتان نسبت فامیلی دارد یا خیر که اگر هم داشته باشد هیچ منعی ندارد و نباید چنانچه شایسته باشد از همه حقوق خود به واسطه فامیلی با شما منع گردند و از خدمت محروم شوند که این عین ظلم است؛ ولی جامعه معلمان ایران بزرگترین جامعه اداری هستند و انتظار دارند شخصیتی بسیار بزرگ و فرهیخته و کارآزموده و دنیا دیده را در رأس این وزارتخانه ببینند.
معلمان با این گزینه پیشنهادی به شدت مخالف هستند و من شاهد واکنش بسیار شدید آنان در فضای عمومی جامعه هستم.

۸-آقای رییس جمهور در فضای مجازی می گویند این وزیر نیرو عمداً از آن استان انتخاب شده تا آب خوزستان را سربالا ببرد من اصلا اعتقادی ندارم که وزیر حتماً باید از یک منطقه خاص باشد ولی وقتی یک سوم آب های جاری ایران راهی خوزستان می شود و این استان مرکز نفت و گاز و پتروشیمی های ایران و مرکز بنادر و صنعت و تجارت و قطب کشاورزی و اقتصاد و درآمد کشور است انتظار مردم این استان حداقل سه وزیر از این کابینه بود هر چند من اگر جای شما بودم شخصیت جهانی و به تعبیر سردار دلها سردار سلیمانی؛ شهید زنده؛ علی رضا رزم حسینی شایسته و بلند قامت را در دولت سیزدهم در سمت وزیر صمت ابقاء می کردم و برای وزارت نیرو با مشورت دوستان شما مناسب ترین فرد را از درون خود وزارت نیرو برمی گزیدم.

۹-آقای رییس جمهور چرا به سلسله مراتب اداری در انتخاب وزرا توجهی نکردید؟!! چرا از الان یقه تان را دست منتقدان داده اید؟!!

۱۰- آقای رییس جمهور یک آسیب شناسی و نظر سنجی راجع به وزیر ورزش و جوانان در دولت قبل کنید و من با صحت و سقم ادعاهای مطرح شده کاری ندارم. جامعه به طرفداری هر شخص از یک تیم خاص حساسیتی ندارد ولی اگر در ذهن جامعه ثبت شود که یک مدیر دولتی عملاً مسئول دو تیم کاملاً رقیب است و یک تیم مرتباً مشکلات مالی اش حل می شود و آن تیم دیگر مرتباً با شکایت طلبکاران مواجه شده و بازیکنانش تیم را ترک می کنند و پنجره نقل و انتقالش بسته می شود و قبل از بازی فینال جام حذفی با کادر مربیگری مشکل پیدا می کنند و قهرمانی را از دست می دهند و … کم کم آن شک ها به یقین تبدیل می شود که مبادا این حدس و گمان ها درست از آب درآید. البته من هیچ قضاوتی در این زمینه نمی کنم و این برآمده از نقل جامعه است و طرفداران هر دو تیم محبوب هم نظرشان برایم قابل احترام است بنابراین انتخاب وزیری کاملا ورزشی و آشنا به ورزش که بتواند عدالت را در ورزش حاکم کند و با فساد مبارزه نماید و آرامش را به ورزش بازگرداند یک ضرورت در این میدان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....