تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 14:21
کد خبر : 148717

۱۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع کشور دود می شود

۱۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع کشور دود می شود

موضوع کمبود بنزین و نیاز به واردات بنزین در ایران چالش مهمی است تا جایی که در بودجه ۱۴۰۳ بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۲٫۶ میلیارد دلار) منابع برای واردات بنزین در سال جاری در نظر گرفته شده است. توسعه و تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور و ایجاد سوخت‌های جایگزین و جایگزینی

موضوع کمبود بنزین و نیاز به واردات بنزین در ایران چالش مهمی است تا جایی که در بودجه ۱۴۰۳ بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۲٫۶ میلیارد دلار) منابع برای واردات بنزین در سال جاری در نظر گرفته شده است.
توسعه و تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور و ایجاد سوخت‌های جایگزین و جایگزینی خودروهای موجود با خودروهای دوگانه سوز  یا خودروهایی با موتورهای بهینه‌سازی شده برای مصرف بنزین راهکارهای مهم جایگزین این امر است که به کاهش مصرف بنزین، کاهش وابستگی به بنزین و در نتیجه کاهش نیاز به واردات بنزین کمک می‌کند.  صنعت خودروسازی کشور در این موضوع نقش بسزایی دارد و خودروهای سواری مورد استفاده در حمل و نقل سهم بسزایی در مصرف بنزین دارند.
محمدرضا کارگذار، کارشناس حوزه انرژی در رابطه با واردات بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی بنزین در سال ۱۴۰۳ به خبرنگار «تعادل» گفت: یکی از چالش‌های مهم حاکمیت اقتصادی ایران، موضوع کمبود بنزین و به تبع آن نیاز به واردات بنزین است. این وضعیت که خطرات امنیتی و اقتصادی قابل توجهی را برای کشور به همراه دارد، راه‌حلی سریع و موثر می‌طلبد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،   وی تصریح کرد: تولید ثابت بنزین، قیمت پایین بنزین و همچنین پایان همه‌گیری کووید-۱۹ منجر به افزایش مصرف بنزین شده است که منجر به نرخ رشد سالانه حداقل ۶ درصدی شده است. این موضوع به ویژه در صنعت خودروسازی کشور به ویژه خودروهای سواری مورد استفاده در حمل و نقل که بیشترین مصرف بنزین را به خود اختصاص داده‌اند بسیار حاد است. این مساله به حدی به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد که در بودجه ۱۴۰۳ بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۲٫۶ میلیارد دلار) منابع برای واردات بنزین در سال جاری در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی کشور سهم بسزایی در مصرف بالای انرژی در ایران دارد، گفت: به ویژه خودروهای سواری فعال در حوزه حمل و نقل بیشترین مصرف بنزین را دارند. به این ترتیب، پرداختن به چالش‌های مرتبط با صنعت خودرو برای حل مشکل مصرف بالای بنزین بسیار مهم است.
وی عنوان کرد: یک راه‌حل بالقوه برای مساله کمبود بنزین، توسعه سوخت‌های جایگزین است. استفاده از خودروهای دوگانه سوز، خودروهای هیبریدی یا خودروهای سوزاننده گاز طبیعی فشرده (CNG) می‌تواند مصرف بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کارگذار گفت: این امر نه تنها وابستگی به بنزین را کاهش می‌دهد بلکه نیاز به واردات بنزین را نیز کاهش می‌دهد. یک گام مهم دیگر در مدیریت مصرف بنزین، اسقاط خودروهای فرسوده است. با حذف این خودروها از جاده می‌توان مصرف کلی سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اجرای سیاست‌ها و مشوق‌ها برای تشویق به بازنشستگی خودروهای قدیمی به تسریع این روند کمک می‌کند. دولت‌ها می‌توانند مشوق‌های مالی یا معافیت‌های مالیاتی برای افرادی که تصمیم به اسقاط خودروهای فرسوده خود و جایگزینی آنها با جایگزین‌های کم‌مصرف‌تر دارند، در نظر بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از رویکردهای موثر، ترویج خودروهای دوگانه سوز است. این خودروها می‌توانند با سوخت‌های معمولی مانند بنزین یا گازوئیل و سوخت‌های جایگزین مانند گاز طبیعی یا گاز مایع (LPG) کار کنند. با تشویق به استفاده از خودروهای دوگانه سوز، دولت‌ها می‌توانند سبد سوخت را متنوع کرده و وابستگی کلی به بنزین را کاهش دهند. مشابه خودروهای برقی، مشوق‌ها و یارانه‌ها را می‌توان برای حمایت از خرید و استفاده از خودروهای دوگانه سوز ارایه کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....