تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 تیر 1401 - 15:19
کد خبر : 92835

یک کارشناس سیاست‌گذاری هوافضا: چین هوشمندانه به فضا می رود

یک کارشناس سیاست‌گذاری هوافضا: چین هوشمندانه به فضا می رود

عباس خاراباف با بیان اینکه چین سیستم بیدو را راه اندازی کرده است، اظهار کرد: این کشور هم اکنون با کشورهای مختلف همکاری می کند و قراردادهای بزرگ می بندد تا بزرگترین و قوی ترین ناوگان راهبری جهانی از طریق سیستم بیدو را در اختیار داشته باشد. او با تاکید بر اینکه چین با این

عباس خاراباف با بیان اینکه چین سیستم بیدو را راه اندازی کرده است، اظهار کرد: این کشور هم اکنون با کشورهای مختلف همکاری می کند و قراردادهای بزرگ می بندد تا بزرگترین و قوی ترین ناوگان راهبری جهانی از طریق سیستم بیدو را در اختیار داشته باشد.
او با تاکید بر اینکه چین با این سرعت و برنامه ریزی در حوزه هوافضا، قطعا به جایگاه اول خواهد رسید، خاطرنشان کرد: برنامه های چین برای ایستگاه فضایی، بلند مدت است و تاکید دارد تا سال ۲۰۵۰، اکتشافات و ایستگاه فضایی خود را به جایگاه نخست برساند و برجسته ترین ایستگاه فضایی را داشته باشد.
این کارشناس سیاست‌گذاری هوافضا با اشاره به اینکه هدف از ایجاد ایستگاه فضایی بحث اقتدار و رقابت است، اعلام کرد: امروز مهمترین هدف، اکتشافات فضایی است و زندگی بشر در فضا مهمترین دغدغه های جهانی است و چین می خواهد در بحث ایستگاه های فضایی پیش رو باشد.
خارباف با بیان اینکه فناوری فضایی مدت هاست از انحصار کشورهای ابر قدرت مثل آمریکا و سازمان های برجسته مثل ناسا خارج شده است، عنوان کرد: اکنون نمی توان گفت ناسا انحصاری روی فناوری فضایی دارد چرا که کشورهای مختلفی از اروپا و خاورمیانه و به طور کل از سراسر جهان در فناوری فضایی فعال هستند و هر کشوری برنامه های خاصی برای فناوری فضایی دارد.
او با اشاره به اینکه فناوری فضایی در بعضی حوزه ها با تکنولوژی بالا هنوز در اختیار سازمان هایی مانند ناسا است، خاطرنشان کرد: اما در موارد کاربردی تر و عمومی تر اکثر کشورها حضور دارند حتی کشورهای خاورمیانه همانند ترکیه، امارات و ایران و در اروپا بسیاری از کشورها همانند روسیه و چین در این حوزه فعالیت دارند و پرتاب های فضایی و استفاده کاربردی از فضا در حوزه های مختلف را دارند.
این کارشناس سیاست‌گذاری هوافضا با تاکید بر اینکه ناسا یک سازمان هوافضایی دولتی در آمریکا است که میان تمام هوافضایی دولتی در جهان، بیشترین بودجه و امکانات را دارد، تصریح کرد: ناسا از قدیمی ترین سازمان هوافضای دولتی البته بعد از هوافضایی روسیه است که از ناسا قدمت بیشتری با وجود تغییرات دارد. مابقی کشورها با ناسا در این حوزه وارد رقابت شدند حتی بخش خصوصی هم وارد رقابت و همکاری شده است.
خارباف با بیان اینکه نباید ناسا را بزرگ، عجیب و غیر قابل دسترس دید، ادامه داد: اکثر کشورها سازمان فضایی فعال دارند اما ناسا در یکی از حوزه ها تکنولوژی بالا فناوری فضایی، دست پیش دارد که مربوط به اکتشافات دور دست است و در این زمینه فعلا جلوتر از بقیه کشورها است.
او با اشاره به اینکه بقیه سازمان ها تلاش می کنند در اتحادیه کشورهای اروپایی ورود بسیار قوی داشته باشند تا ناسا تنها سازمان فعال در این حوزه نباشد، اظهار کرد: اکثر کشورها همانند چین که در حوزه های دیگر مانند ناوبری فضایی سیستم بیدو را راه اندازی کرده است و روسیه نیز چند سیستم با نام گلوناس را راه انداخته است و اروپا هم سیستم ناوبری مخصوص به خود را دارد.
این کارشناس سیاست‌گذاری هوافضا اضافه کرد: حتی کشورهای خاورمیانه نیز می توانند در این حوزه فعالیت کنند و سیستم خودشان را راه اندازی کنند. سیستم سنجش از راه دور در اکثر کشورها فعال است و ۱۰ یا ۱۱ کشور در حوزه ماهواره های دولتی در حوزه پرتاب وجود دارد.
خارباف با بیان اینکه روسیه در حوزه هوافضا تنها رقیب آمریکا نیست چرا که در حال حاضر چین قدم های بزرگی در این راستا برداشته است، عنوان کرد: کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه آمریکا هستند نیز در این زمینه فعالیت می کنند و فرانسه، ایتالیا، آلمان و چند کشور دیگه اروپایی هم فعالیت های خود را دارند.
او تاکید کرد: نکته ای که وجود دارد این است که به غیر از دولت ها بخش خصوصی نیز در حوزه هوافضا فعالیت می کنند. در واقع بیشتر برندهای روز دنیا همانند سامسونگ وارد این حوزه شده اند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....