تاریخ انتشار : جمعه 5 فروردین 1401 - 21:06
کد خبر : 82275

گلچین اقنصادی روز…واحد مسکونی جدید

گلچین اقنصادی روز…واحد مسکونی جدید

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون پوتین: معامله با دلار و یورو بی معناست، نگرانی اوپک از پیشنهاد ممنوعیت نفت روسیه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پوتین: معامله با دلار و یورو بی معناست، نگرانی اوپک از پیشنهاد ممنوعیت نفت روسیه در اروپا، پولپاشی مشکلی را حل نمی‌کند، چرا مرغ در تهران گران شد؟ و ساخت مدل ارزان قیمت آیفون با آلومینیوم پاک را در بر دارد.

+وزیر راه و شهرسازی: نیاز به ۱۰ میلیون واحد مسکونی جدید داریم

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۰ میلیون مسکن جدید در کشور نیاز داریم، گفت: بیش از ۸ میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و نداشتن مسکن مجرد ماندند. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه فارغ التحصیلی هر ساله دانشجویان و امکان ازدواج ان‌ها در کشور به بیش از ۱۰ میلیون نفر مسکن جدید نیاز داریم و تاکنون ۵ میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام نموده‌اند. وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با برنامه قرن نواقتصاد نو گفت: بیش از ۵ میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کردند که عمده این افراد، یا مستأجر هستند یا در پشت بام‌ها زندگی می‌کنند که قطعاً تعداد افراد بدون مسکن بیش از این‌ها است. وی در خصوص خانه‌های خالی افزود: آمارها نشان می‌دهد که حدود دو و نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که سازمان امور مالیاتی برای وضع مالیات اقدامات لازم را انجام داده است. ما در راستای جهش تولید برای ساخت یک میلیون مسکن در سال برنامه ریزی کردیم که بیش از دو سوم آن یعنی ۸۶۰ هزار واحد در دست اجراست و در سال جدید نیز اقدام به واگذاری واحدها خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مسکن از نیازهای اصلی مردم است، گفت: براساس برآورد اولیه، نزدیک ۱۰ میلیون واحد مسکونی جدید در کشور نیاز داریم. رستم قاسمی افزود: نیازهای مسکن در ثبت نام طرح‌های مسکن خودش را نشان داده است، اما در بخش صنعتی و فناوری همچنان در مقایسه با پیشرفت سایر کشورها همچنان عقب هستیم و با داشتن مهندسان مجرب و نیروی انسانی باید به سمت فناوری نوین در ساخت و ساز و ایمنی در زلزله و…. گام برداریم. وزیر راه و شهرسازی به مشکلات کمبود زمین در استان‌های کشور برای ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این مشکل را رفع کنیم و برای تحقق آن اقدام جدی و کار جهادی صورت بگیرد. قاسمی بزرگ‌ترین چالش مسکن سازی را محدودیت زمین اشاره کرد و افزود: طی برنامه ریزی‌ها، ظرف ۴ سال اقدام به ساخت ۴ میلیون واحد خواهیم کرد و با توجه به شعار سال از فناوری دانش بنیان در قطعات و مصالح و نوع ساخت بهره خواهیم برد.

پوتین: معامله با دلار و یورو بی معناست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت به بانک مرکزی و کابینه دستور داده‌ام تا ظرف یک هفته رویه معاملات با اروپا را از دلار و یورو به روبل روسیه تغییر بدهند. پوتین در سخنانی با اشاره به توقیف ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی و طلای روسیه این اقدام را نشانه شکست این کشورها در عمل به تعهدات خود در برابر روسیه دانست و اظهار داشت: شماری از کشورهای غربی طی هفته های گذشته در اقدامی غیرقانونی، اموال روسیه را توقیف کردند. این کشورها در واقع باعث بی‌اعتمادی به پول رایج کشور خود شدند. وی ادامه داد، بنابراین، عرضه کالاهای ما به آمریکا و اتحادیه اروپا و دریافت پول به دلار و یورو و ارزهای رایج آن کشورها برای ما معنی ندارد. امروز همه از آن چیزی مطمئن هستند که پیشتر حدس و گمان دانسته می‌شد؛ یعنی محقق نشدن تعهدات بر مبنای دلار و یورو. در همین حال، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: داده ها نشان می دهد که پس از اظهارات پوتین، قیمت دلار در بورس مسکو برای اولین بار از ۳ مارس به زیر ۱۰۰ روبل سقوط کرد.

افزایش ارزش روبل پس از دستور گازی پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از یک طرح جدید برای صادرات گاز این کشور پرده برداشت. وی گفت از این پس کشورهای غیر دوست روسیه برای خرید گاز باید پول آن را به روبل بپردازند. پس از این اقدام ارزش روبل بلافاصله رشد کرده و به بالاترین میزان در سه هفته گذشته رسید. برابری روبل با دلار تا ۹۵ روبل در برابر دلار تقویت شد و ارزش روبل در برابر یورو هم سه و نیم درصد بالا رفت و به ۱۱۰.۵ روبل به ازای هر یورو رسید. طی روزهای گذشته و پس از آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین، به خاطر تحریم‌های غرب، روبل روسیه سقوط سنگینی را تجربه کرده و حتی تا ۱۳۲ روبل در برابر دلار پایین آمده بود. در اواسط ماه فوریه، ارزش روبل حدود ۷۵ روبل در برابر دلار و ۸۵ روبل در برابر یورو بود. روسیه تصمیم گرفته تا تمام ارزهایی که از نظرش در معرض خطر هستند را در معاملات گازی خود کنار بگذارند. پوتین گفته که تصمیمات غیر قانونی کشور های غربی در مسدود کردن دارایی‌های روسیه باعث شده تا اعتماد به ارزهای آنها به طور کامل از بین برود. به همین خاطر کشورهای غیر دوست روسیه باید از این به بعد پول گاز وارداتی را به روبل بپردازند. پوتین به بانک مرکزی و کابینه این کشور دستور داده تا طی یک هفته بستر عملیاتی برای خرید روبیل توسط مشتریان گازی را در بازار داخلی این کشور فراهم کنند. پوتین گفته روسیه همچنان به مشتریان بر اساس قرارداد‌های بسته شده گاز صادر خواهد کرد و فقط ارز مبنای پرداخت پول این قراردادها تغییر می‌کند.

نگرانی اوپک از پیشنهاد ممنوعیت نفت روسیه در اروپا

مقامات اوپک بر این باورند که ممنوعیت نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا به مصرف کنندگان آسیب می زند و نگرانی های خود را به بروکسل ابراز کرده اند. به گزارش ایسنا، اعضای بزرگ اوپک شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش کرده اند موضع خنثی بین غرب و مسکو اختیار کنند و همزمان گروه اوپک پلاس که روسیه هم در آن حضور دارد، در دیدارهای سیاستگذاری خود از پرداختن به بحران اوکراین خودداری کرده است. اتحادیه اروپا که وابستگی سنگینی به نفت روسیه دارد، تحریم های شدیدی علیه روسیه اعمال کرده که شامل مسدود کردن دارایی های بانک مرکزی این کشور بوده است. این بلوک اکنون سرگرم بحث درباره تحریم صنعت انرژی روسیه است.

کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در توییتر اعلام کرد مقامات اوپک از جمله محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک ۱۶ مارس با سیمسون دیدار کردند تا درباره شرایط فوق العاده برای بازار انرژی گفت و گو کنند. یکی از منابع آگاه در اوپک به رویترز گفت: این گروه نگرانی هایش را برای اتحادیه اروپا روشن کرده است و آنها مطلع شده اند.

یک مقام اتحادیه اروپا درباره دیدار ۱۶ مارس گفت: اوپک تحلیل خود از وضعیت بازار نفت را ارائه کرد و ما را در جریان برنامه هایش در خصوص تولید نفت گذاشت. همان طور که مکررا اعلام کرده ایم، در خصوص تحریم های آینده، هیچ گزینه ای از روی میز کنار گذاشته نشده است. قیمت های نفت از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین و نگرانی ها نسبت به مختل شدن عرضه، به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ صعود و قیمت سوخت برای مصرف کنندگان را گرانتر کرده است. روسیه متحد اوپک است و ریاست اوپک پلاس را به طور مشترک با عربستان سعودی در دست دارد. بر اساس گزارش رویترز، در حالی که آمریکا و انگلیس واردات نفت روسیه را ممنوع کرده اند، هنوز میان اعضای اتحادیه اروپا درباره اقدام مشابه اختلاف نظر وجود دارد. وزیران خارجه این بلوک روز دوشنبه درباره اعمال و چگونگی اعمال تحریمها علیه انرژی روسیه به توافق نرسیدند.

پیش بینی بازرگانان بزرگ از قیمت نفت؛ ۲۰۰ دلار تا پایان امسال

بعضی از بزرگ ترین شرکت های بازرگانی نفت جهان انتظار دارند قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۲۲ از مرز ۲۰۰ دلار در هر بشکه عبور کند. پی یر آندرواند، بازرگان فرانسوی و مدیر یک صندوق هِج در کنفرانس کالای جهانی فایننشیال تایمز گفت: ما در چند ماه آینده به شرایط کسب و کار عادی برنمی گردیم. تصور می کنم عرضه نفت روسیه در اروپا را برای همیشه از دست می دهیم. وی اوایل ماه جاری با اشاره به این که اعضای آفریقایی اوپک پلاس و نفت شیل آمریکا برای جبران از دست رفتن نفت روسیه به زحمت خواهند افتاد، برای نخستین بار پیش بینی کرده بود قیمت هر بشکه نفت به ۲۰۰ دلار صعود خواهد کرد.آندوراند تنها کسی نیست که به صعود نفت به مرز ۲۰۰ دلار خوش بین بود. دوگ کینگ، رئیس هیات مدیره گروه RCMA به فایننشیال تایمز گفت: نفت خام می تواند به بیش از ۲۰۰ دلار صعود کند و تا پایان سال میلادی جاری به مرز ۲۵۰ دلار برسد. این اتفاق موقتی نیست و یک شوک عرضه نفت خواهد بود.

اوایل ماه میلادی جاری پیش بینی هایی از صعود نفت برنت به ۲۰۰ دلار تا آوریل مطرح شد اما به نظر می رسد که این پیش بینی ها واکنشی به ممنوعیت واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه به آمریکا بود. در حال حاضر شوک اولیه تخفیف پیدا کرده است و قیمتها از اوجی که پس از اعلام این ممنوعیت به آن صعود کرده بودند عقب نشینی کرده اند. با این حال، پتانسیل صعود نفت به این قیمت قابل ملاحظه است، زیرا تحلیلگران انتظار دارند سه میلیون بشکه در روز صادرات نفت روسیه از بازار حذف شود. بر اساس گزارش اویل پرایس، صنعت تجارت نفت خام می گوید مشکل اینجاست که بشکه های مذکور به راحتی قابل جایگزینی نیست. قیمت های نفت روز پنجشنبه پس از این که اتحادیه اروپا در خصوص برنامه ای برای بایکوت نفت روسیه به توافق نرسید، حدود دو درصد ریزش کردند. نفت برنت آخرین بار ۱۱۹ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت ۱۱۲ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه معامله شد.

+پولپاشی مشکلی را حل نمی‌کند

علی صالح آبادی با اشاره به سخنان و تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت اجتناب از پولپاشی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، پولپاشی مشکلی را حل نمی‌کند و این نکته کاملاً صحیح است. برای مثال اگر تولیدی بدون توجیه اقتصادی باشد، هر میزان پول به آن واحد تعلق گیرد، همچنان خروجی آن بهینه نخواهد بود. لذا تولیدی که بازده و صرفه اقتصادی نداشته باشد و از فناوری مناسب و دانش بنیان لازم بهره‌مند نباشد، طبیعتاً هرچه پول‌پاشی برایش صورت گیرد در نهایت به هدف لازم نخواهد رسید. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عوامل بسیاری در تولید نقش ایفا می کنند، تصریح کرد: این نگاه که مشکل تولید تنها با پول‌پاشی و تزریق پول برطرف می‌شود، صحیح نیست و فرمایش مقام معظم رهبری در راستای تبیین این مسأله است که فقط با تزریق پول نمی‌توان تولید را به حرکت درآورد. از این روی، ضروری است به توجیه اقتصادی تولید نیز توجه لازم را داشت.

+افزایش ۲۳ درصدی مصرف بنزین کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میانگین توزیع بنزین کشور در فاصله روزهای ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۱، ۱۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده است. کرامت ویس کرمی اعلام کرد: میانگین مصرف بنزین در فاصله روزهای مشابه پارسال (۲۵ اسفندماه سال ۹۹ تا سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۰)، ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بوده که این عدد حاکی از افزایش ۲۳ درصدی مصرف بنزین کشور در تعطیلات پیش‌رو تا روز سوم فروردین‌ماه است. وی تاکید کرد: در روز سوم فرودین‌ماه سال ۱۴۰۱، ۱۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است؛ بنابراین، مصرف بنزین کشور در دومین روز فروردین ماه ۱۴۰۱، ۱۱۳ میلیون لیتر و در روز یکم فروردین‌ماه، ۸۹ میلیون لیتر بوده است؛ مصرف بنزین کشور همچنین در روز ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰ با ثبت رکوردی تازه، به ۱۳۱ میلیون لیتر رسید.

طلا سربلند شد

طلا امروز، جمعه سومین افزایش هفتگی در چهار هفته اخیر را با تشدید مناقشه روسیه و اوکراین تجربه کرد، در حالی که افزایش قیمت نفت در هفته جاری باعث افزایش تقاضا برای شمش به عنوان یک دارایی امن و محافظ تورم شد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۶.۴ درصدی به ۱۹۶۳ دلار و ۳۰ سنت رسید و در روز گذشته با کاهش ۴.۷۰ درصدی با ۱۹۳۹ دلار و ۳۰ سنت معامله شد. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۳۳ درصدی به ۱۹۶۴ دلار و ۳۰ سنت رسید و روز گذشته با کاهش ۰.۲۴ درصدی به ۱۹۴۰ دلار و ۳۰ سنت رسید. این به‌روزرسانی قیمت طلا در ساعت ۷ و ۵۵ دقیقه صبح به وقت شرقی است.

به گزارش رویترز، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت: شواهد نشان می‌دهد روسیه با استفاده از ذخایر طلای خود تلاش می کند تحریم‌ها را دور بزند. فدرال رزرو آمریکا در ۱۶ مارس هزینه‌های استقراض را ۲۵ واحد افزایش داد و از آن زمان سیاست‌گذاران ارشد بانک مرکزی ایالات‌متحده از رویکرد تهاجمی‌تر برای تشدید سیاست پولی در سال جاری برای مبارزه با تورم فزاینده خبر دادند. به گفته تحلیلگران، نرخ‌های بهره بالاتر جذابیت شمش‌های غیر بازده را کاهش می‌دهد اما به گفته تحلیلگران، عدم اطمینان در مورد بحران اوکراین و افزایش قیمت نفت بر فشار تورمی موجود بر قیمت طلا افزوده است. هر اونس نقره با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۵.۶۴ دلار رسید، در حالی که پلاتین با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۰۲۶.۹۰ دلار و پالادیوم ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۵۲۷.۶۹ دلار رسید.

ساخت مدل ارزان قیمت آیفون با آلومینیوم پاک

اپل در راستای کاهش رد پای کربن در محصولاتش، نخستین محموله آلومینیوم عاری از کربن را برای استفاده در تولید بدنه مدل ارزان قیمت آیفون SE خریداری کرد. سازنده آیفون برای کاهش استفاده از موادی که در فرآیند تولید آنها مقادیر زیادی گازهای گلخانه ای منتشر می شود و نارضایتی مصرف کنندگان، کنشگران محیط زیست و سرمایه گذاران را نسبت به تاثیر محیط زیستی این محصولات به همراه داشته، اقداماتی انجام داده است. اپل در ابتدا محموله کوچکی از آلومینیوم ساخت شرکت Elysis را در سال ۲۰۱۹ خریداری و از این فلز در ساخت مک بوک پرو ۱۶ اینچی استفاده کرده بود. بر اساس گزارش رویترز، شرکت Elysis که جوینت ونچر میان شرکتهای آلکوا و ریوتینتو است، تجاری سازی فناوری خود تا سال ۲۰۲۴ را هدف گذاری کرده است. این فناوری از آند سرامیکی برای تولید آلومینیوم استفاده می کند و در فرآیند مذکور تنها اکسیژن منتشر می شود.

+چرا مرغ در تهران گران شد؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ضمن اعلام دلایل گرانی گوشت مرغ در تهران گفت: عدم نظارت و افزایش تقاضا از جمله مهم ترین دلایل این امر است. حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه قیمت مرغ زنده در سطح کشور بین ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان است، گفت: افزایش هزینه مولفه های تولید قیمت تمام شده را بالا برده و بسیاری از تولیدکنندگان یا قادر به خرید نهاده های دامی مورد نیاز خود نبوده یا خریده اند و هنوز بارگیری انجام نشده است. وی اضافه کرد: قیمت مولفه های تولید از جمله واکسن و دارو و جوجه یک روزه گوشتی و حمل و نقل در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته و هم اکنون قیمت تمام شده تولید مرغ برای تولیدکنندگان بیش از ۲۱ هزار تومان است. اسدالله نژاد تصریح کرد: به دلیل اینکه تولیدکنندگان مرغ را با قیمت ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان عرضه می کنند قیمت برای مصرف کننده نهایی نیز باید حدود ۳۱ هزار تومان باشد. وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در تهران تا حدود ۴۰ هزار تومان گفت: عدم نظارت و افزایش تقاضا از جمله مهم ترین دلایل این مساله است ضمن اینکه در ایام تعطیلات قرار داریم و در این ایام معمولا حمل و نقل با مشکلاتی مواجه می شود. اسدالله نژاد ادامه داد: با توجه به جوجه ریزی انجام شده روزانه حدود ۸۱۰۰ تن مرغ در کشور تولید می شود که این رقم جوابگوی نیاز کشور است اما عدم نظارت از کشتارگاه تا واحد صنفی نیز می تواند یکی از دلایل گرانی مرغ در تهران باشد، چون در استان های دیگر چندان مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم به راحتی می توانند این کالا را با نرخ مصوب تهیه کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....