تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1400 - 20:49
کد خبر : 53729

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در آخرین روز هفته چه روندی داشت؟ نبود محدودیت برای عرضه سهام

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در آخرین روز هفته چه روندی داشت؟ نبود محدودیت برای عرضه سهام شرکت‌ها در بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سهام آسیایی نوسان کردند، امارات توافق با عربستان در اوپک پلاس را تکذیب کرد، دلار در بازار جهانی عقب رفت و صعود بیتکوین را در بر دارد.

+شاخص کل بورس در آخرین روز هفته چه روندی داشت؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۰۲ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۹۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۴۲ واحدی به ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحد رسید.

+نبود محدودیت برای عرضه سهام شرکت‌ها در بورس

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت‌هایی که شرایط پذیرش داشته باشند، می‌توانند سهام خود را در بورس عرضه کنند و هیچ محدودیتی از سوی بورس برایشان وجود ندارد. شرکت‌ها در استانداردهای حسابداری و گزارش‌گری مالی باید همه موارد را رعایت کنند و هرچه شفاف‌تر باشند، می‌توانند در بورس سهام خود را عرضه کنند. صحرایی با تاکید بر حضور آگاهانه سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاران برای حضور در بورس باید دانش کافی داشته باشند و با مطالعه، مشاوره و تحقیق وارد شوند. در غیر این صورت، بهتر است از طریق صندوق‌ها و بازارگردان‌ها و غیرمستقیم وارد بازار شوند. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: در بورس، ۳۷۶ شرکت در ۴۰ صنعت حضور دارند که همه این‌ها تابع اقتصاد کلان و صنعت کشور هستند و از این‌روی لازم است تحلیل‌های بنیادی در این زمینه صورت گیرد. وی با اشاره به حضور گسترده حدود ۵۰ میلیون سرمایه‌گذار در بورس تهران که در سال گذشته صورت گرفت، گفت: عملیات بازار گردانی باید با توجه بیشتری انجام شود و از این روی باید ابزارهای اطمینان‌بخش بیشتری در اختیار سهامداران قرار دهیم.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۳۵۲ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی سه شنبه ۰.۱ درصد معادل ۱۳ هزار و ۵۱۱ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۸۱۱ تومان رسیده است.

 

سهام آسیایی نوسان کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، پنج‌شنبه، به دنبال انتشار گزارش رشد اقتصادی چین نوسان کردند. داده‌های رسمی نشان داد که رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم امسال قدرتمند بوده اما از آن‌چه انتظار می‌رفت پایین‌تر است. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۵۶ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۱.۱۷ درصد سقوط کرد. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۴۵ درصد به ارزش خود افزود و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۱۳ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۲۱ درصد افت کرد اما کوسپی کره‌جنوبی با رشد ۰.۵۰ درصدی روبرو شد.

قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه، تحت تأثیر خبر رفع اختلافات اوپک پلاس و احتمال افزایش تولید این گروه سقوط کرد. از سوی دیگر انتشار گزارشی که نشان می‌داد، ذخایر سوخت آمریکا افزایش یافته است نگرانی‌هایی در مورد چشم‌انداز تقاضای بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان ایجاد کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، در ادامه افت دیشب خود تا ساعت ۹:۳۰ به وقت تهران ۱.۲ درصد سقوط کرد و به ۷۳.۸۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۱.۳ درصد سقوط کرد و به ۷۲.۲۱ دلار بازگشت. هر دو شاخص نفت دیشب به دنبال گزارش رویترز که اعلام کرد، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اختلافات بین خود را حل کرده‌اند و راه برای توافق اوپک پلاس باز شده است، بیش از ۲ درصد سقوط کردند.

امارات توافق با عربستان در اوپک پلاس را تکذیب کرد

وزارت انرژی و زیرساخت‌های امارات در بیانیه‌ای که خبرگزاری این کشور (وام) منتشر کرد، اخبار درباره توافق نفتی ابوظبی با ریاض در اوپک‌پلاس را تکذیب کرد. تکذیب امارات ساعاتی پس از آن منتشر شد که رویترز گزارش کرده بود که امارات و عربستان درباره اختلاف بر سر سهم ابوظبی برای تولید نفت تا سال ۲۰۲۲ به توافق میانه رسیده‌اند. در چند روز اخیر اختلاف ریاض و ابوظبی درباره سهم اعضای اوپک‌پلاس برای افزایش تدریجی تولید روزانه به سرتیتر خبرها تبدیل شده بود. وزارت انرژی امارات عربی متحده در این بیانیه گفت:  مذاکرات سازنده هنوز بین طرف‌های مسئول در جریان است و تاکنون توافق با سازمان [اوپک پلاس] نشده است.

اواخر وقت چهارشنبه (دیروز) خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در ائتلاف اوپک پلاس از توافق امارات و عربستان خبر داده بود. طبق آن خبر امارات سهم تولید روزانه خود برای آوریل ۲۰۲۲ را تا ۳.۶۵ میلیون بشکه در روز افزایش داده بود. آن منبع گفته بود توافق جدید ریاض و ابوظبی به معنای ادامه یافتن توافق کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۲ است. چهارم جولای جاری وزارت انرژی امارات اعلام کرده بود که ابوظبی خواستار تعویق تصمیم تمدید تصمیم سال گذشته اوپک و متحدانش برای کاهش تولید نفت شده است. این امر با مخالفت ریاض روبه‌رو شد و اختلاف دو کشور به سرتیتر اخبار چند روز گذشته تبدیل شد.

+جهانگیری: فکر نمی‌کردیم حتی هند از ایران نفت نخرد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسمی با عنوان «تجلیل از یاوران اشتغال محرومین» که در بانک مرکزی برگزار شد، با بیان اینکه «با تمام وجود دعا می‌کنم خداوند به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و تیم وی در دولت کمک کند تا کشور را از این شرایط سخت عبور دهند»، اظهار کرد: دولت جدید به‌زودی کار را بر عهده می‌گیرد که می‌تواند با نیروهای جدید، تازه‌نفس و ابتکارات نو و انگیزه بالا وارد شود و امور کشور را به پیش ببرد.

جهانگیری افزود: ‌فکر نمی‌کردیم حتی هند نیز از ایران نفت نخرد و مابه‌ازایی ندهد و حتی روسیه و برخی کشورهای همسایه که برای استقلال کشور آنها از خون فرزندان خود گذشتیم نیز چنین اقداماتی انجام دادند و ما در این جنگ اقتصادی تنها بودیم و مقابله به مثل نیز نکردیم و تنها می توانستیم تحریم ها را دور بزنیم، کالاها را جابجا کنیم و با اتخاذ سیاست هایی پس از تحریم بانکی، پول خرید کالاها را وارد کشور کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه بارها به بزرگان کشور گفته ام که هیچ کس مانند من تولید در کشور را به خوبی نمی شناسد، ادامه داد: من برای سال های متمادی، مسئول تولید بودم اما الان چه اتفاقی برای تولید کننده افتاده که تنها می تواند یک میلیون دلار مواد اولیه وارد کند؟ وقتی در سال ۹۶ برای طرف خارجی ال سی باز می کردیم در حدود ده تا ۱۵ درصد این یک میلیون دلار پرداخت می شد و کالا به بندر ایران تحویل داده می شد که با نرخ ارز ۴۰۰۰ تومانی دلار در آن سال ۴۰۰ میلیون پرداخت می شد تا کالا وارد کشور شود؛ اما امروز همان تولید کننده برای ورود یک میلیون دلار مواد اولیه باید صددرصد و با نرخ ارز ۲۴ هزار تومانی و با ریسک بالا پرداخت کند که حتی گاهی نیز این نرخ صددرصدی تا ۴۰ درصد نیز به دلیل اینکه صرافی ها به دنبال اخذ ضمانتنامه هستند، افزایش می یابد. /ایسنا

+علامت دوم به بازار دلار و افت بیشتر شاخص

دنیای‌اقتصاد نوشت: “بازار ارز، سیگنال برجامی تازه‌ای را دریافت کرد تا قیمت دلار با سرعت بیشتری در مسیر نزولی حرکت کند. روز چهارشنبه،‌ اسکناس آمریکایی ۲۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید. این در حالی بود که دلار روز سه‌شنبه، افت ۱۶۰ تومانی را به ثبت رسانده بود. بر اساس صحبت‌های فعالان، افت دو روز آخر دلار تحت‌تاثیر علامت‌هایی بود که از واشنگتن به بازار ارز خیابان فردوسی ارسال شد. روز سه‌شنبه، بازار خبر احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را جدی گرفت و بخشی از فروشندگان به بازار وارد شدند. روز چهارشنبه نیز معافیت‌های تحریمی تازه آمریکا موجب شد که سمت و سوی انتظارات در بازار ارز تغییرات معنادارتری را تجربه کند.
به گزارش «ایسنا» وزارت امور خارجه ایالات‌متحده اعلام کرد، با هدف دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره‌جنوبی و ژاپن، از بخشی از تحریم‌های تجارت نفت ایران، چشم‌پوشی می‌کند. از نگاه فعالان، این معافیت‌ها موجب می‌شود، ایران بخشی از تقاضاهای ارزی را از طریق دارایی‌های مسدود شده در خارج از کشور تامین کند. در واقع فشار تقاضا تا حدی از روی بازارساز برداشته می‌شود و می‌تواند از دارایی‌های در دسترس خود برای مدیریت بازار ارز و مقابله با سفته‌بازان استفاده کند،‌ نه اینکه از این ارزها برای پاسخگویی به تقاضای تجاری استفاده کند.
در کنار این برخی باور داشتند، چنین معافیت‌هایی نشان می‌دهد که آمریکا حاضر است برای برگشت ایران به برجام از مواضع تحریمی خود به شکل عملی تا حدی عقب‌نشینی کند. این در حالی بود که در یک ماه اخیر، بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کردند که مذاکرات به بن‌بست خورده است. به گفته برخی فعالان، بازار با توجه به علامت ازسرگیری مذاکرات هسته ای، به چنین استنباطی رسید که شرایط برای توافق اصلی و احیای برجام در حال فراهم شدن است و معافیت‌های  جدید آمریکا، تلقی برگشت به برجام را تقویت کرد.

دلار در بازار جهانی عقب رفت

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۳۷۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

سرریز سرمایه های خارجی به طرف چین

داده‌های منتشره از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در شش ماه نخست امسال به ۶۰۷.۸۴ میلیارد یوان ۹۰.۹۶ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به سال قبل ۳۳.۹ درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین افزایش در سرمایه گذاری خارجی طی این مدت، مربوط به کشورهای عضو اتحادیه آ. سه. آن با ۵۰.۷ درصد کل سرمایه گذاری ها و اتحادیه اروپا با ۱۰.۳ درصد بوده است. در بین بخش های مختلف، سرمایه گذاری خارجی در بخش خدمات نسبت به سال قبل ۳۳.۴ درصد و بخش فناوری ۳۹.۴ درصد بیشتر و در بخش صنعت، این رشد ۲۸.۷ درصد اندازه گیری شده است.

وانگ شو ون، معاون وزیر بازرگانی چین، پیشتر با اشاره به تمایل شرکت های خارجی به گسترش کسب و کار خود در چین، بر تمایل دولت متبوعش در فراهم کردن فضای بهتر برای سرمایه گذاران خارجی تاکید کرده بود. متوسط سرمایه گذاری خارجی چین در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۰ معادل ۴.۵۸ میلیارد دلار بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سرمایه گذاری ۱۳۴.۹۶ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۸ و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به سرمایه گذاری ۱.۸۳ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۰ بوده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، کمترین رقم سرمایه گذاری خارجی مربوط به ماه ژانویه با ۱۲۶.۸ میلیون دلار بود.

بیتکوین و اتریوم صعود کردند، دوج کوین ریزش

بیتکوین جایگاه خود را در کانال ۳۲ هزار دلاری مستحکم کرد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بانک های مرکزی در جهان به دنبال تسریع در صدور ارزهای دیجیتالی خود هستند. در منطقه یورو، بانک مرکزی اروپا از ورود یورو دیجیتالی به فاز آزمایشی اولیه خبر داده است. بانک مرکزی امارات هم اعلام کرد تا پنج سال آینده از نخستین ارز دیجیتالی رسمی این کشور رونمایی خواهد شد. پیش از این نیز این کشور یک پروژه مشترک پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتالی را با عربستان تعریف کرده بود. به گزارش ایسنا، مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۳۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۶۷ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۲ هزار و ۷۷۲.۴۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۱۱ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۹۸۷.۸۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۷۶ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۰۸.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۲۴ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۴۶ درصد کاهش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۶۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۰۳ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۸۸ درصد کاهش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۳.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۵۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۲۰ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۱۷.۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۱۲ درصد کاهش

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....