تاریخ انتشار : یکشنبه 21 فروردین 1401 - 19:18
کد خبر : 83949

گلچین اقتصادی روز..معرفی بدهکاران بانک ملی

گلچین اقتصادی روز..معرفی بدهکاران بانک ملی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در معاملات امروز، شرط حضور سهامداران حقیقی در مجامع عمومی شرکت‌ها،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در معاملات امروز، شرط حضور سهامداران حقیقی در مجامع عمومی شرکت‌ها، نحوه تعامل با رمزارز‌ها در مراحل نهایی و تصویب است، ۳.۵ میلیون تن گندم تا پایان سال وارد می‌شود و رشد ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

+واکنش سخنگوی دولت به معرفی بدهکاران بانک ملی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، علی بهادری جهرمی شنبه شب در توئیتی با اشاره به اعلام اسامی بدهکاران کلان بانک ملی نوشت: «یکی دیگر از وعده‌های رئیس جمهور اجرایی شد؛ بانک ملی به عنوان بزرگ‌ترین بانک کشور، اسامی بدهکاران کلان خود را اعلام کرد.#شفافیت»

+رشد شاخص کل بورس در معاملات امروز

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش  ۵۰۹۵ واحدی معادل ۰.۳۵ درصد، به یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۶۸۴ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد حدود هشت هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از قیمت سهام در بازار امروز

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۷۹۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصد معادل ۸۸ هزار و ۴۶۴ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۸۷۶ تومان رسیده است.

+شرط حضور سهامداران حقیقی در مجامع عمومی شرکت‌ها

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس طی ابلاغیه‌ای، خطاب به همه شرکت‌های سهامی‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به استثنای نهادهای مالی و پولی و نیز همه حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار از اصلاح ماده ۱۹ اساسنامه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به استثنای نهادهای مالی و پولی خبر داد.

در این ابلاغیه آمده است: «سهامداران حقیقی می‌توانند در همه مجامع عمومی، شخصا یا از طریق وکیل با ارائه وکالت نامه رسمی یا قائم مقام قانونی شخص حقیقی صاحب سهم و در خصوص سهامداران حقوقی نیز نماینده یا نمایندگان شخصی حقوقی صاحب سهم به شرط ارائه مدرک وکالت یا نمایندگی با امضای صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی، حضور به هم رسانند، هر سهامدار برای هر یک سهم فقط یک رای خواهد داشت.»

+نحوه تعامل با رمزارزها در مراحل نهایی و تصویب است

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: موضوع رمزارزها، روز سه شنبه ۱۶ فروردین در جلسه کارگروه اقتصاد دیجیتال تقریباً جمع بندی شده و آماده ارائه به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای تصویب است. مهران محرمیان در ارتباط تصویری با برنامه میز اقتصاد خبر ۱۴ شبکه یک رسانه ملی درخصوص آخرین تصمیمات بانک مرکزی در برخورد با موضوع رمز ارزها افزود: در خصوص دو موضوع رمز ارزها یعنی تبادل و نگهداری همزمان در کارگروه اقتصاد دیجیتال پیگیری می‌شود که این وظیفه به معاونت اقتصادی دولت سپرده شده و بانک مرکزی مانند برخی وزارتخانه‌های عضوی از این کارگروه است و پیشنهادهای خود را ارائه کرده است.

ما در بانک مرکزی معتقدیم این قضیه (رمزارزها) اولاً نباید خیلی به آن دامن زده شود، به خاطر این که دامن زدن کامل به این مساله می‌تواند حاکمیت پولی کشور را دچار مشکل کند، در عین حال برای بهره‌مند شدن کشور از بحث تکنولوژی بلاکچین هم نمی‌شود همه این فضا را بست و گفت هیچ‌کس در این حوزه فعالیت نکند. در کل الان این موضوع نهایی شده که با وزارت صمت و با محوریت سامانه جامع تجارت از رمز ارز استخراج شده در کشور برای واردات انجام شود. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص تصویب قانون ثبت ملی داده‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تبادل اطلاعات و داده‌ها چالش خیلی بزرگی است که بیشترین وقت این معاونت صرف آن می‌شود، اما مصوبه روز چهارشنبه ۱۷ فروردین مجلس شورای اسلامی، یک اتفاق مثبت و قدم رو به جلویی است.

+پیش‌بینی یک مقام مسئول از آینده بازار ارز

دبیرکل کانون صرافان درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار ارز طی روزهای آتی گفت: با توجه به افزایش فروش و قیمت نفت که در ارزآوری تاثیر مثبتی دارد و تکانه جدی نیز در بازار دیده نمی‌شود، نمی‌توان برای آینده نزدیک بازار ارز نوسانات قابل توجهی را متصور شد.

سعید مجتهدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی بازار ارز اظهار کرد: ملاک بررسی وضعیت بازار ارز و پیش‌بینی آینده آن، بازار متشکل ارزی و تغییرات نرخ‌ها در این بازار است که نرخ‌ها در بازار متشکل ارزی با نرخ پارسال تفاوتی نداشته است. با افزایش قیمت نفت که در اواخر سال گذشته، شاهد آن بودیم و کنترل سیستم بانک مرکزی روی حساب‌های ریالی که توان انجام حوالجات بالای ۲۰۰ میلیون تومان را ندارد، نمی‌توان برای آینده نزدیک بازار ارز نوسانات قابل توجهی را متصور شد.

وی در ادامه بیان کرد، با پیشرفت روند برجام، می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار ارز را داشت. دبیر کل کانون صرافان ادامه داد: با توجه به افزایش فروش و قیمت نفت که در ارزآوری تاثیر مثبتی دارد و تکانه جدی نیز در بازار دیده نمی‌شود، نرخ دلار در بازار متشکل ارزی در کانال ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان قیمت‌ها باقی خواهد ماند. مجتهدی در پایان از بانک مرکزی درخواست کرد که مجوز فروش ارزهای متفرقه با شرط معافیت از نگهداری سه روزه ارز به صرافی‌ها داده شود و تاکید کرد: این اطمینان خاطر را می‌دهم که با این اقدام تکانه‌ای به بازار تحمیل نشود و صرفا خدمت‌رسانی صورت بگیرد.

+افزایش قیمت میلگرد در بازار بر خلاف وعده وزیر صمت

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: در روزهای اخیر، قیمت دو قلم اصلی مصالح ساختمانی شامل سیمان و میلگرد افزایش داشته است. در حال حاضر حداقل قیمت میلگرد در سایزهای بالا ۱۸ تا ۳۲ حداقل کیلویی ۱۸ هزار تومان است. در سایزهای کوچک‌تر (۸ تا ۱۶) نیز بین هزار و تا ۱,۵۰۰ تومان به این رقم در هر کیلو افزوده می‌شود.

وی تأکید کرد: این افزایش قیمت میلگرد از سوی تولیدکنندگان اتفاق افتاده و آنها محصولات را با قیمت‌های بالا در بورس کالا عرضه می‌کنند. این در حالی است که میلگرد در اسفند ماه سال گذشته کیلویی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود. دبیر کانون سراسری انبوه سازان اظهار کرد: سیمان در بورس کالا کیسه‌ای ۴۷ و در بازار مصرفی ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود؛ کرایه حمل، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه تخلیه و بارگیری، هزینه بنکداری و … نیز به آن افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در سفری که اواخر اسفند گذشته به خوزستان داشت و در بازدید از فولاد خوزستان، وعده کاهش قیمت آهن و میلگرد داد، گفت: سیمان و میلگرد ظرف سه سال اخیر رشد عجیبی داشته‌اند و به یک بحران در بازار مسکن نوساز تبدیل شده‌اند.
به نقل از مهر؛ گفتنی است، فاطمی امین وزیر صمت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه ۲۰ اسفند اظهار کرده بود: در روزهای اخیر به لحاظ درگیری‌های روسیه با اوکراین، قیمت مواد اولیه افزایش یافته که سبب افزایش نرخ میلگرد شده، اما راه‌حل کنترل قیمت مواد اولیه میلگرد، اعمال عوارض بر صادرات است؛ مراحل آن در ستاد تنظیم بازار به پایان رسیده و هفته آینده ابلاغ خواهد شد که به مرور به رفع التهاب بازار میلگرد منجر می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....