تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 - 22:10
کد خبر : 79311

گلچین اقتصادی روز…شاخص کل بورس

گلچین اقتصادی روز…شاخص کل بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس منفی شد، سود سهام عدالت در هفته سوم اسفند واریز می‌شود، امکان

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس منفی شد، سود سهام عدالت در هفته سوم اسفند واریز می‌شود، امکان اعتراض به ارقام مالیاتی حداکثر تا یک ماه از زمان ابلاغ، ذخایر طلای روسیه به بالاترین سطح خود رسید، وزارت صنعت، خودروسازان را در موضوع باز نشدن ایربگ‌ها مقصر ندانست و کاهش حجم کل بازار ارز‌های دیجیتال را در بر دارد.

+شاخص کل بورس منفی شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، شاخص کل بورس اوراق بهادار در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، با کاهش ۴۵۶۳ واحدی معادل ۰.۳۵ درصد، به یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحد رسید.

+سرخابی‌ها، تنها عرضه اولیه فرابورس تا پایان سال

مدیرعامل فرابورس ایران به تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و گفت: حذف کامل دامنه نوسان در بازار سرمایه با توجه به تبعات منفی آن به هیچ عنوان قابلیت اجرایی شدن ندارد. فدایی در پاسخ به سوالی درباره برنامه عرضه های اولیه فرابورس تا پایان سال، گفت: اکنون براساس تصمیمات اتخاذ شده به غیر از عرضه سهام سرخابی ها، هیچ برنامه ای برای عرضه اولیه جدید وجود ندارد.

+سود سهام عدالت در هفته سوم اسفند واریز می‌شود

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در مورد آخرین وضعیت دریافت سود عملکرد سال ۹۹ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، گفت: همچنان در حال پیگیری وصول سود سهام هستیم، برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود عملکرد خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری واریز کرده‌اند و هنوز بعضی از شرکت‌ها مانده‌اند و ما در حال پیگیری هستیم. وی گفت: امیدواریم سایر شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سود عملکرد خود را هر چه سریع‌تر واریز کنند تا بعد از تجمیع این سود‌ها، سود مربوط به سهام عدالت در سال ۹۹ را در هفته سوم اسفند ماه سال جاری، متمرکز و یکجا واریز کنیم.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد اینکه با توجه به عدم واریز سود مخابرات در سال قبل، آیا سود شرکت مخابرات دریافت شده است، گفت: هنوز سود این شرکت واریز نشده است و در حال پیگیری مسأله هستیم. به گفته وی، بخشی از شرکت‌های ۳۶‌گانه بورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت، سود خود را واریز کرده‌اند که ممکن است تعداد باقی مانده مربوطه به شرکت‌هایی باشد که عمده رقم سود نزد آن‌هاست.

باغستانی همچنین در مورد سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت گفت: در مورد شرکت‌های غیربورسی از طرف سازمان خصوصی‌سازی پیگیری می‌شود و امیدواریم تمام این سود‌ها در یکجا متمرکز شده و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب ذی‌نفعان سهام عدالت واریز شود. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی همچنین گفت:‌امسال سود دارندگان واحد‌های صندوق پالایشی یکم که مربوط به بیش از دو میلیون نفر بود، به صورت متمرکز واریز کردیم.

 

+۲۰۰ هزار کارتخوان بانکی غیرفعال شد

سید کاظم دهقان مدیرعامل شاپرک گفت: چهارم اسفندماه، فهرست نهایی کارتخوان ها را از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده ایم و همکاران در خصوص بررسی فایل و غیرفعال سازی ترمینال هایی که هنوز اقدام نکرده اند، برنامه ریزی کرده اند. وی در پاسخ به این که غیرفعال سازی از چه زمانی شروع می شود و تا به الان چه تعداد دستگاه کارتخوان غیرفعال شده اند نیز گفت: از دیروز حدود ۲۰۰ هزار کارتخوان را غیرفعال کرده ایم و برنامه داریم که برای روزهای بعد این کار را ادامه دهیم. وی همچنین تاکید کرد: این غیرفعال سازی، موقت است و پذیرندگانی که کارتخوان آن ها غیرفعال شده است، به محض تشکیل پرونده مالیاتی و رجوع به شرکت خدمات پرداخت، می توانند کارتخوانشان را مجددا فعال شده، در اختیار داشته باشند. وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با سلسله اقداماتی که پذیرندگان به موقع انجام می دهند و ثبت نامشان را تکمیل می کنند مجبور به غیرفعال سازی بیشتر نباشیم.

+امکان اعتراض به ارقام مالیاتی، حداکثر تا یک ماه از زمان ابلاغ

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: چنانچه مؤدی نسبت به اوراق تشخیص، مطالبه یا استرداد مالیات صادره، معترض باشد می‌تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ، اعتراض خود را به این سازمان تحویل دهد.

افزایش قیمت دلار در بازار امروز

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۴۴۷۴ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۷۲۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز کاری قبل، افزایش نرخ دارد. همچنین هر اسکناس یورو نیز به نرخ ۲۷۴۶۳ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۷۳۹ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

تاثیر بحران اوکراین بر صنعت خودرو

مشاوران صنعت خودرو در پیش‌بینی مشترکی اعلام کردند که حمله روسیه به اوکراین یک خطر مهم برای بهبود فروش جهانی خودروهای سبک در سال جاری خواهد بود. به نقل از رویترز، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که پیش‌بینی برای فروش جهانی خودروهای سبک تا ۸۵.۸ میلیون دستگاه کاهش ‌یابد، زیرا افزایش قیمت‌های نفت و آلومینیوم می‌تواند خریداران را از هزینه‌کردن برای خودروها و کامیون‌های جدید منصرف کند. صنعت خودرو همچنان با کمبود جهانی تراشه مقابله می‌کند و این عاملی برای کاهش تولید بوده است؛ هرچند قیمت‌های بالای خودرو تا حدی این تاثیر را جبران کرده است. جف شوستر، رئیس بخش پیش‌بینی شرکت تحلیل ال‌ام‌سی گفت: عرضه و قیمت خودروها در سراسر جهان بر اساس شدت و مدت درگیری در اوکراین تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود خرده‌فروشی برای خودروهای جدید در ماه فوریه در ایالات‌متحده با ۵.۷ درصد کاهش به ۹۲۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه برسد؛ اما بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ حجم فروش جهانی خودروهای سبک پنج درصد افزایش یابد.

با تحریم نشدن نفت روسیه، قیمت برنت به پایین ۱۰۰ دلار بازگشت

رویترز: قیمت نفت پس از افزایش شدید در معاملات روز گذشته، امروز به دلیل نگرانی از اختلالات احتمالی عرضه جهانی ناشی از تحریم‌ها اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه (صادرکننده عمده نفت خام) کاهش یافت. قرارداد آتی نفت خام برنت در آوریل ۱.۱۵ دلار یا ۱.۲ درصد کاهش یافت و پس از صعود به ۱۰۱ دلار و ۹۹ سنت به ۹۷ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۲۲ دلار یا ۱.۳ درصد کاهش به ۹۱ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید، این در حالی است که بالاترین قیمت این هفته خود ۹۵ دلار و ۶۴ سنت بود. در هفته گذشته برنت حدود ۴.۷ درصد افزایش یافت، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت در مسیر رشد حدود ۰.۶ درصدی قرار داشت.

روز پنجشنبه، تهاجم روسیه به اوکراین قیمت‌های نفت را برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش داد و برنت به ۱۰۵ دلار رسید. این حمله بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم بود که ده‌ها هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد. روز جمعه، موشک‌های روسی کیف را مورد اصابت قرار دادند، خانواده‌ها در پناهگاه‌ها خود رفتند و مقامات اوکراینی به ساکنان گفتند برای دفاع از پایتخت اوکراین کوکتل‌مولوتف آماده کنند. روز پنج‌شنبه، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های علیه روسیه وضع کرد که مانعی برای این کشور برای انجام تجارت با ارزهای اصلی خود و همچنین تحریم‌ها علیه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی است. بریتانیا، ژاپن، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا نیز از تحریم‌هایی جدیدی علیه روسیه یاد کردند، به طوری که آلمان صدور گواهینامه ۱۱ میلیارد دلاری خط لوله گاز روسیه ملقب به نورد استریم ۲ را متوقف کرد. یک مقام آمریکایی گفت، با وجود همه این تحریم‌ها؛ جریان نفت و گاز خود به طور خاص هدف تحریم‌ها قرار نگرفته است، این کشور دومین تولید کننده بزرگ نفت خام جهان و تأمین کننده بزرگ گاز طبیعی به اروپاست. وود مکنزی در یادداشتی نوشت: ۲.۳ میلیون بشکه در روز از ۴.۶ میلیون بشکه صادرات نفت خام روسیه به غرب ارسال می‌شود و شاهد کاهش سرعت در خرید نفت خام روسیه هستیم. با وجود افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، داده‌های صنعت نشان می‌دهد که چین میزان خرید و ذخیره سازی خود را افزایش داده است.

ذخایر طلا روسیه به بالاترین سطح خود رسید

راشاتودی: بر اساس آخرین اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی روسیه دارایی طلا و ارز خارجی روسیه تافوریه به ۶۴۳.۲ میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی روسیه با اشاره به اینکه افزایش ۰.۶ درصدی ذخایر ناشی از تجدید ارزیابی مثبت بازار بوده است، اعلام کرد: ذخایر روسیه ۳.۶ میلیارد دلار نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است. ذخایر بین‌المللی روسیه که عمدتاً دارایی‌های خارجی با نقدینگی بالایی است که توسط بانک روسیه و دولت این کشور نگهداری می‌شود و شامل صندوق‌های ارزی، حق برداشت ویژه در صندوق بین‌المللی پول (IMF) و طلا است.

در سال ۲۰۲۱، ذخایر ارزی کشور تقریباً ۶ درصد افزایش یافت. بانک مرکزی یک سطح هدف ۵۰۰ میلیارد دلاری برای ذخایر بین‌المللی دارد. روسیه برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ با ۵۹۸ میلیارد دلار از این میزان عبور کرد. در سال‌های بعد، ذخایر این کشور در چندین مرحله کاهش یافت، به طوری که میزان ذخایر به ۳۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ پس از بحران قیمت نفت رسید، ولی میزان ذخایر از آن زمان تاکنون تقریباً دو برابر شده است. در سال‌های اخیر، دولت و بانک مرکزی روسیه، میزان وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش و دارایی‌های بین‌المللی خود را به سمت سایر ارزها و طلا تغییر داده‌اند. آژانس‌های رتبه بندی بین المللی قبلاً اعلام کرده اند که ذخایر مالی روسیه به این کشور اجازه می‌دهد تا با اثرات منفی تحریم‌ها مقابله کند.

وزارت صنعت، خودروسازان را در موضوع باز نشدن ایربگ‌ها مقصر ندانست

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسی آخرین گزارش باز نشدن ایربگ ها در حادثه تصادف محور بهبهان- رامهرمز و بازخوانی ACU ایربگ‌ها نشان داد، در هیچ یک از خودروهای یاد شده مشکل از کیسه هوا نبوده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال کاهش یافت

یاهوفایننس: تحلیلگران واکنش‌های متفاوتی به تاثیر احتمالی این درگیری بر قیمت ارزهای دیجیتال داشتند. زاک کیلرمن، متخصص در این زمینه گفت: ارزهای دیجیتال مانند همه بازارهای جهانی، با خبر حمله روسیه به اوکراین آسیب دیدند. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار گفت: سرمایه‌گذاران در حال حاضر به سمت طلا می‌روند و منتظر ارزهای دیجیتال هستند تا زمانی که مطمئن شوند پایین‌ترین قیمت در بازار را دارد؛ اما در نهایت بیت کوین نقش طلا را به عنوان ابزار اصلی کشورها برای ذخیره ارزش بر عهده خواهد گرفت یا خیر؟!

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۷۹ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۱۳ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۱.۷۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۹۳.۹۲ میلیارد دلار است که ۲۹.۵۴ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۴.۵۷ میلیارد دلار است که ۱۵.۵۱ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام کوین های پایدار اکنون ۷۸.۰۱ میلیارد دلار است که ۸۴.۰۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

+مذاکرات هند برای واردات اوره از ایران با استفاده از روپیه

رویترز: هند واردات اوره از ایران را در سال ۲۰۱۹ تحت فشار تحریم های آمریکا علیه ایران متوقف کرد و به کشورهایی نظیر چین، اوکراین و روسیه رجوع کرد تا تقاضای خود برای مواد مغذی خاک را تامین کند. یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: سال گذشته بعضی از ایالات هندی به دنبال محدودیت های صادراتی ناگهانی که از سوی چین در واکنش به قیمتهای جهانی بالای کود اعمال شدند، با کمبود اوره روبرو شدند. اکنون مسائل روسیه و اوکراین هم به ابهامات در خصوص عرضه و قیمت ها اضافه کرده و بنابراین هدف ما تامین عرضه به نرخ های معقول است. هند واردکننده بزرگ اوره و سایر مواد مغذی خاک برای تامین نیازهای بخش کشاورزی است که حدود ۶۰ درصد از نیروی کار این کشور در آن اشتغال دارند و سهم ۱۵ درصدی در اقتصادی ۲.۷ تریلیون دلاری این کشور دارد.

دولت فدرال برای قیمت اوره سقف تعیین کرده و هزینه اضافی واردات را به عنوان یارانه در بودجه فدرال مشخص کرده است. همچنین یارانه هایی به تولیدکنندگان داخلی اوره برای فروش محصول به نرخ مصوب دولتی پرداخت می کند. هزینه یارانه کود که از سوی هند در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ پرداخت شد، به رکورد ۱.۵ تریلیون روپیه رسید. ایران سومین منبع بزرگ واردات اوره هند در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بود و از ۷.۵ میلیون تن واردات اوره به هند، حدود ۱۷ درصد سهم داشت. هند پس از مشاهده سیگنال هایی از پیشرفت مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا و احتمال توافق جدید و رفع تحریم ها، به دنبال تسریع یک قرارداد با ایران است. یک منبع آگاه دیگر گفت: دیدارهایی با ذی نفعان انجام گرفته و برنامه هند، پرداخت به روپیه با مشارکت بانک های داخلی برای واردات سالانه ۱.۵ میلیون تن اوره از ایران است. با این حال هنوز درباره قیمت تصمیم گیری نشده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....