تاریخ انتشار : دوشنبه 15 فروردین 1401 - 18:44
کد خبر : 83207

گلچین اقتصادی روز…سبزپوشی بورس

گلچین اقتصادی روز…سبزپوشی بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش عمق مظنه حق طبیعی همه سهامداران است، سهام تیم تراکتور در بورس به هواداران

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش عمق مظنه حق طبیعی همه سهامداران است، سهام تیم تراکتور در بورس به هواداران عرضه می‌شود، قیمت نفت در سراشیبی نزولی افتاد، اقتصاد اوکراین ۴۰ درصد کوچک می‌شود و سبزپوشی بورس در سومین روز هفته را در بر دارد.

+سبزپوشی بورس در سومین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۹۸۵۹ واحدی معادل ۲.۰۸ درصد، به یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۹۶۵ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس با رشد بیش از ۱۴ هزار واحدی همراه شده است.

+افزایش عمق مظنه حق طبیعی همه سهامداران است

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: این موضوع که عمق مظنه بازار برای همه افرادی که در آن بازار فعالیت دارند، نشان داده شود و همه از یک نسبت مساوی اطلاعات برخوردار باشند، حق طبیعی است. اکنون تنها معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرانی که در کار‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستند، می‌توانند عمق بازار را تا انتها ببینند اما فعالان حقیقی که از طریق آنلاین خرید و فروش می‌کنند صرفا ۵ مظنه را می‌توانند ببینند، اما با افزایش عمق مظنه شفافیت بیشتر می‌شود و آنچه تاکنون در دسترس کلیت بازار نبوده و فقط در اختیار کار‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بوده است، حالا در اختیار مردم عادی و فعالان بازار سرمایه خواهد بود؛ بنابراین، نمایش نامحدود مظنه در ساختار کلی می‌تواند به عدالت اطلاعاتی و تقسیم شرایط یکسان منجر شود اما تاثیر زیادی بر روند معاملات در بازار نخواهد داشت. اینکه تمام مظنه‌ها دیده شود یا ۵ مظنه، نمی‌تواند روی تصمیم‌گیری برای خرید و فروش اثر زیادی داشته باشد. افزایش عمق مظنه صرفا می‌تواند این شائبه را از بین ببرد که دسترسی برخی از برخی دیگر بیشتر نیست و فعالان حقیقی دسترسی کمتری به اطلاعات ندارند، بنابراین افزایش عمق مظنه تاثیر منفی یا مثبتی در روند بازار نخواهد داشت. همچنین به‌ نظر می‌رسد، این اتفاق نمی‌تواند منجر به تغییر رفتار مردم در خرید و فروش سهم شود، فقط گاهی وقتی خریدار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند تا آستانه بالا یا آستانه پایین حجم درخواست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که وجود دارد، کم یا زیاد است می‌تواند بر کم یا زیاد شدن هیجانش در خرید تاثیر بگذارد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۵۶۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۲ درصد معادل ۲۴۹ هزار و ۹۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۱۴ هزار و ۳۳۶ تومان رسیده است.

+سهام تیم تراکتور در بورس به هواداران عرضه می‌شود

مالک باشگاه تراکتور گفت: به دلیل اینکه نمی‌توانم ناراحتی هواداران را تحمل کنم، قصد واگذاری تراکتور را ندارم و با حمایت استاندار استان، سهام تراکتور در بورس به هواداران عرضه می‌شود.

قیمت نفت در سراشیبی نزولی افتاد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که سرمایه گذاران به آزادسازی نفت از ذخایر اضطراری کشورهای مصرف کننده چشم دوخته بودند و آتش بس در یمن که نگرانی ها نسبت به اختلالات عرضه خاورمیانه را تسهیل می کند، به روند کاهشی اخیرش ادامه داد. بهای معاملات نفت برنت ۷۹ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۰۳ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۲ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۹۸ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در زمان گشایش معاملات روز دوشنبه، یک دلار نزول کرده بودند.

+وزیر نفت: شیوه‌های فروش نفت در دولت سیزدهم را هرگز فاش نخواهیم کرد

جواد اوجی وزیر نفت در پاسخ به این که برخی مسئولان و حامیان دولت قبل، صحت افزایش صادرات نفت را زیر سوال می‌برند. چه پاسخی به آنها دارید، گفت: ما مقاصد و بازارها و شیوه‌های فروش نفت در دولت سیزدهم را که هرگز فاش نخواهیم کرد اما نتیجه رویکرد وزارت نفت در دوره جدید را باید در بودجه دید. این افراد را به آمار وزیر اقتصاد ارجاع می‌دهم که همین چند روز قبل با اعلام واریز بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای صادرات نفت خام و میعانات به خزانه در سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با رقم ۱۷ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۹، آن را نشانه‌ای از این دانست که در شرایط سخت تحریم هم می‌توان از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و همت مدیریت جهادی برای جهش صادرات استفاده کرد.

بزرگترین سرقت‌های رمزارز تا به امروز

هکرها در جدیدترین سرقت سایبری از بخش دارایی دیجیتال، رمزارز به ارزش ۶۱۵ میلیون دلار از یک پروژه بلاک چین مرتبط با بازی آنلاین محبوب اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را به سرقت بردند. به گزارش ایسنا، رونین شبکه‌ای که اجازه می‌دهد سکه‌های دیجیتالی در بلاک‌چین‌های مختلف منتقل شوند، سه‌شنبه گذشته اعلام کرد، هکرها در ۲۳ مارس، حدود ۱۷۳ هزار و ۶۰۰ توکن اتر و ۲۵.۵ میلیون توکن کوین یو اس دی را به سرقت برده‌اند. در نرخ مبادله فعلی، وجوه مسروقه ۶۱۵ میلیون دلار ارزش دارند اما در زمان حمله ۵۴۰ میلیون دلار ارزش داشته‌اند که این سرقت را یکی از بزرگترین سرقت های رمزارز در تاریخ می سازد. رویترز در گزارشی سرقت های بزرگ دیگری را مرور کرده که از زمان تولد بیت کوین در سال ۲۰۰۸، بخش رمزارز با آنها روبرو شده است؛

پلی نت‌ورک

هکرها در اوت سال ۲۰۲۱ حدود ۶۱۰ میلیون دلار از پلتفرم پلی نت‌ورک که تراکنشهای توکن نقطه به نقطه را تسهیل می‌کنند، به سرقت بردند. هکرهای عامل این دزدی اندکی بعد تقریبا همه وجوه مسروقه را برگرداندند. این هک آسیب پذیری‌ها در بخش فاینانس غیرمتمرکز (DeFi) را منعکس کرد که در آن کاربران وام گرفته، قرض می‌دهد یا به توکنهای دیجیتالی پس انداز می‌کنند و دروازه بانان سنتی فاینانس یعنی بانک‌ها و صرافی‌ها را دور می‌زنند.

کوین چک

در ژانویه سال ۲۰۱۸ هکرها رمزارز به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار را از صرافی کوین چک در توکیو به سرقت بردند. هکرها به یکی از کیف پولهای داغ کوین چک (پوشه دیجیتالی که به صورت آنلاین ذخیره می شود) حمله کردند تا رمزارزها را خالی و توجهات را به امنیت در صرافیهایی رمزارز جلب کنند. این هک سوالاتی را در ژاپن در خصوص ساماندهی بازار دارایی دیجیتالی برانگیخت. سازمان اطلاعات کره جنوبی در آن زمان اعلام کرد یک گروه هک کره شمالی ممکن است عامل این سرقت بوده باشد.

صرافی Mt.GOX

در یکی از اولین موارد سرقت های بزرگ رمزارز، بیت کوین به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از صرافی Mt.GOX در توکیو در فاصله سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ به سرقت رفت. این صرافی که زمانی ۸۰ درصد از تجارت بیت کوین جهان را مدیریت می کرد، در اوایل سال ۲۰۱۴ پس از این که این هک برملا شد، اعلام ورشکستگی کرد و حدود ۲۴ هزار مشتری این صرافی دسترسی به وجوه مالی خود را از دست دادند.

ورم هول (Wormhole)

سایت غیرمتمرکز ورم هول ماه گذشته هدف سرقتی به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار قرار گرفت و هکرها ۱۲۰ هزار توکن مرتبط با اتر را به سرقت بردند. بازوی رمزارز شرکت جامپ تردینگ که سال قبل سازنده ورم هول را خریداری کرده بود، این پول را به منظور پشتیانی از ورم هول جایگزین کرد.

قیمت دلار به دو دلیل کاهشی شد

شاخص بازار ارز در نخستین روز پس از تعطیلات نوروزی دچار افت قیمت شد. پس از افزایش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ دلار طی دو هفته اخیر دیروز یکشنبه همزمان با بازگشایی رسمی بازار، شاخص ارزی به کانال ۲۶ هزار تومانی بازگشت. عده‌ای از تحلیلگران ارزی بازار تهران افت قیمت مشاهده شده در نرخ اسکناس آمریکایی را به واسطه دو عامل «شروع فعالیت مجدد نهاد‌های بازار‌ساز» و «سخنان جدید امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور حول محور نزدیکی حصول قرارداد هسته‌ای احتمالی» می‌دانند. البته بازگشت بازیگران ارزی به هسته مرکزی این بازار و عرضه دارایی‌های دلاری خود نیز می‌تواند از دیگر علل شروع روند کاهشی جدید برای این ارز باشد. وزیر امور خارجه کشور در تماسی تلفنی با دبیر‌کل سازمان ملل از نزدیکی حصول نتیجه نشست‌های هسته‌ای وین خبر داد. قیمت اسکناس دلار آزاد بازار روز گذشته در پله هشتم کانال ۲۶ هزار تومانی ثبت شد. /دنیای اقتصاد

روسیه: بازی تحریم‌ها به تضعیف دلار و یورو ختم می‌شود

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: اعتبار و جایگاه دلار آمریکا و یورو به خاطر تحریم‌های ضد روسیه به شدت متزلزل و باعث شده کشورهای بیشتری به سمت استفاده از ارزهای ملی خود در مبادله با شرکای خارجی بروند. وی در مصاحبه با شبکه بلاروس ۲۴ گفت: در حقیقت بر خلاف انتظارات، بازی تحریم‌ها اعتبار دلار و یورو را‌‌‌‌‌‌‌‌ متزلزل کرده و از همه مهم‌تر جایگاه دلار در حساب ذخیره ارزی کشورها تحت تأثیر قرار گرفته است. نماینده کاخ کرملین تلاش کرد در این مصاحبه توجهات را‌‌‌‌‌‌‌‌ به این مسأله جلب کند که شاهد افزایش تعداد کشورهایی هستیم که به سمت استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات دوجانبه رفته‌اند. پسکوف تاکید کرد: این روند در مراحل اولیه قرار داشته، اما دیگر امکان توقف آن وجود ندارد. این مقام کاخ کرملین تأکید کرد که زوال کل نظام بِرتِن وودز که به آمریکا این امکان را‌‌‌‌‌‌‌‌ داد برای سال‌ها در رأس هرم اقتصادی جهان قرار گیرد، آغاز شده است. نظام برتن وودز یک ساختار مبادلات ارزی ایجاد کرد که ارزش ارزهای جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلار وابسته کرده و ارزش دلار هم به ارزش طلا وابسته می‌شد. این مساله باعث شد تا دلار آمریکا به ارز اصلی حساب ارزی ذخیره کشورها تبدیل شود. بنا به آنچه پسکوف می‌گوید، این ساختار کامل در حال از بین رفتن است، چون کشورهای جهان در حال جایگزین کردن دلار با ارزهای ملی خود هستند و این روند رو به گسترش است.

اقتصاد اوکراین ۴۰ درصد کوچک می‌شود

وزارت اقتصاد اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام نظامی روسیه، اقتصاد اوکراین را به شدت تغییر داده است، تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه اول ۱۶ درصد کاهش یافته و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ تا ۴۰ درصد کاهش یابد. به نقل از چاینا نیوز، دنیس کودین، معاون اول وزیر اقتصاد اوکراین اظهار کرد: مشاغلی که کار از راه دور در آنها غیرممکن است، بیشترین آسیب و حمل‌ونقل هوایی و اقیانوسی همچنین بخش خدمات به ویژه آسیب دیده است.

معاون اول وزیر اقتصاد افزود که اقتصاد به‌طور کلی در ۱۰ روز گذشته شروع به بهبودی کرده است زیرا مشاغل در مناطق امن فعالیت خود را از سر گرفتند و کشاورزان شروع به کاشت کردند. اوکراین اغلب به عنوان «سبد نان اروپا» توصیف می‌شود و یکی از تامین‌کنندگان اصلی مواد ضروری مانند گندم و روغن آفتابگردان است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در گزارشی در ماه مارس اعلام کرد که درگیری روسیه و اوکراین بازار جهانی کالا را به‌طور قابل‌توجهی مختل کرده و باعث افزایش قیمت نفت، گاز و گندم شده است. این سازمان هشدار داد که اگر شوک‌های اقتصادی و مالی پایدار باشد، می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را در سال جاری بیش از یک درصد کاهش دهد.

+جریمه روزانه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعیین میزان جریمه به‌کارگماردن اتباع خارجی غیرمجاز در سال ۱۴۰۱ خبر داد که به میزان پنج برابر حداقل دستمزد برای هر روز خواهد بود.

سازمان تجارت جهانی، پیش بینی رشد اقتصادی جهان را به نصف کاهش داد

سازمان تجارت جهانی (WTO)، پیش بینی خود از رشد جهانی برای سال ۲۰۲۲ را به علت عملیات نظامی روسیه در اوکراین و پی‌آمد‌های فوری آن یعنی تحریم‌های علیه روسیه، کاهش داد. دبیرکل این نهاد بین‌المللی به بی بی سی گفت: «به علت تاثیرات جنگ و سیاست‌های مرتبط با آن» پیش بینی رشد اقتصادی که قبلا ۴.۷ درصد تعیین شده بود، این هفته تقریبا نصف شده و به ۲.۵ درصد برسد.

به گفته این مقام، در حالی که روسیه و اوکراین تنها حدود ۲.۵ درصد از صادرات کالا‌های جهانی را تشکیل می‌دهند، «آن‌ها در برخی از بخش‌ها بسیار مهم هستند»؛ برای مثال، این دو کشور به طور سنتی به عنوان سبد نان جهان شناخته می‌شوند، زیرا آن‌ها صادرکنندگان عمده غلات، به ویژه گندم و ذرت هستند. وی پیش‌بینی می‌کند، اقتصاد جهانی «عواقب شدیدی را متحمل خواهد شد» و کشور‌های فقیرتر احتمالاً بیشترین آسیب را از «محدودیت‌های عرضه مواد غذایی» مربوط به اوکراین خواهند دید که به ناچار قیمت‌ها را بالا می‌برد. وی افزود، «نگرانی من این است که ما یک بحران غذایی داریم که در حال شعله ور شدن است… من واقعا نگران گرسنگی هستم که به ویژه در کشور‌های فقیری که حداقل توان مالی آن را دارند، در حال بروز است.»

بر اساس بانک توسعه آفریقایی، بسیاری از کشور‌های آفریقایی در ماه گذشته، شاهد افزایش قیمت ۲۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مواد غذایی بوده اند. به غیر از مواد غذایی، قیمت سایر کالا‌ها نیز در پنج هفته گذشته افزایش یافته است و فعالان بازار نگران هستند که تحریم‌های اقتصادی روسیه منجر به اختلال در عرضه شود. از زمان آغاز عملیات در اوکراین، قیمت فلزات، کود و حامل‌های انرژی همگی به رکورد بالایی رسیده اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....