تاریخ انتشار : یکشنبه 17 بهمن 1400 - 19:32
کد خبر : 76868

گلچین اقتصادی روز…اولویت امروز حاکمیت

گلچین اقتصادی روز…اولویت امروز حاکمیت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون سخنگوی دولت: اولویت امروز حاکمیت، حل مسائل اقتصادی مردم است، ریزش دوباره بورس آغاز شد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سخنگوی دولت: اولویت امروز حاکمیت، حل مسائل اقتصادی مردم است، ریزش دوباره بورس آغاز شد، فرهاد دژپسند: به عملکردم در بورس افتخار می‌کنم، سود ۵۵۰ هزار تومانی سهام عدالت برای چه کسانی است؟ برنج ۹۲ هزار تومانی شایعه است و هشدار اتاق اصناف نسبت به تعطیلی کرونایی در شب عید را در بر دارد.

+سخنگوی دولت: اولویت امروز حاکمیت، حل مسائل اقتصادی مردم است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، بهادری جهرمی سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت اعتماد به قدرت مردم در کشور گفت: بدون توجه و برنامه ریزی روی حمایت مردم اگر بخواهیم اقدامی انجام دهیم قطعا راه به جایی نخواهیم برد زیرا اصلی ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، مردم و طبیعتا اولویت امروز حاکمیت، حل مسائل و مشکلات اقتصادی مردم است، زیرا دشمن، اقتصاد کشور را آماج قرار داده است.

+ریزش دوباره بورس آغاز شد

پس از چند روز روند صعودی نماگر بورس، امروز دوباره روند نزولی بر بازار حاکم شده است، به گونه‌ای که در لحظه انتشار این پیمانه، شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۴ هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی سقوط کرده است.

فرهاد دژپسند: به عملکردم در بورس افتخار می‌کنم

وزیر اقتصاد دولت روحانی می‌گوید: برای من تنها چیزی که حیثیتی شده بود، توسعه بازار بود که موفق هم شدم. در سال ۹۹ در فروردین ماه بازارگردان ۱۷۵ تا داشتند، در ادامه با اجرای آن به ۵۳۰ افزایش یافت و این افتخار من است. عرضه اولی‌ها که در سال ۹۷ که شروع کار من بود، چقدر بود و بعد به ۵ و نیم میلیون تن رسید. /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۳۴۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۶ درصد معادل ۶۴ هزار و ۶۳۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۴۰۴ تومان رسیده است.

+سود ۵۵۰ هزار تومانی سهام عدالت برای چه کسانی است؟

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با تصویب شورای عالی بورس مصوب شد، چنانچه دارندگان سهام عدالت در روش غیرمستقیم، در تاریخ یک اسفند ۱۴۰۰ همچنان سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده و سهام خود را نفروخته باشند، سود ۵۵۰ هزار تومانی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. سهامداران روش مستقیم سهامداری عدالت نیز سود سهام خود را از طریق سجام دریافت خواهند کرد.

+سبد معیشت کارگری حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد

در نشست شورای عالی کار دیروز (شانزدهم بهمن ماه) نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری به عنوان یکی از معیارهای تعیین دستمزد، نهایی شد و هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت پای این رقم را امضا کردند. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است. بر اساس محاسبات انجام شده، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹,۷۹۸,۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد. با این حساب، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان تعیین شده است. در محاسبات سبد معیشت، سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی، ۶۴.۴ درصد در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳۲,۸۶۶,۱۴۳ ریال نرخ‌گذاری شده که این محاسبه بر اساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای دی ماه ۱۴۰۰، صورت گرفته است. سبد خوراکی‌های محاسبه شده، نسبت به سبد خوراکی‌های دی ماه سال قبل، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این محاسبات، برای مشخص کردن سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت کلی، دهک چهارم هزینه‌ای در نظر گرفته شده که دهک درآمدی خانوارهای کارگری کشور است.

+برنج ۳۲ هزار تومانی در راه است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از امروز عرضه دو قلم برنج شیرودی ممتاز با قیمت ۴۲ هزار تومان و فجر با قیمت ۳۲ هزار تومان در سامانه بازرگام آغاز می‌شود.

+پشت‌پرده گرانی برنج، دلالان هستند/ برنج ۹۲ هزار تومانی شایعه است

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درخصوص شایعاتی مبنی بر افزایش مجدد قیمت برنج داخلی تا سقف ۹۲ هزارتومان، افزود: افزایش قیمت برنج تا سقف ۹۲ هزار تومان شایعه ای بیش نیست و سودجویان به دنبال منافع خودشان هستند. وی اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی از ۴۷ هزار تا ۷۷ هزار تومان (درجه یک لوکس – برنج کشت دوم) و برنج خارجی تایلندی شرکت بازرگانی دولتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج آزاد هندی و پاکستانی از ۲۳ تا ۲۹ هزار تومان است.

وی با تاکید براینکه هیچ کمبود و محدودیتی در عرضه برنج به بازار نداریم، تصریح کرد: هر کسی به هر میزان و هر مقدار که بخواهد برنج در بازار به وفور موجود است و محدودیتی در عرضه این محصول نداریم. دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه عده ای به دنبال سودجویی و گران فروشی برنج هستند، گفت: عده ای دلال، سودجو و عمده فروش در شمال کشور اقدام به گران‌فروشی و انتشار شایعاتی مبنی بر گرانی این محصول می کنند که باید این موضوع توسط مسوولان امر پیگیری شود.

وی افزود: در واقع تهران و شهرهای دیگر چون خریدارند، تعیین کننده نرخ برنج نیستند و دخالتی در این خصوص ندارند اما فروشنده (سه استان شمالی کشور) تعیین کننده نرخ برنج داخلی هستند. دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی براین باور است که هر کاسبی در شهرهای دیگر به دنبال خرید محصول برنج با قیمت های کمتر است تا بتواند محصول بیشتری را تامین کند، بنابراین افزایش قیمت برنج به ضرر است، اما عده ای سودجو به صورت غیرقانونی اقدام به گران فروشی می کنند.

رشد چهار برابری درآمد شرکت «شل» از افزایش قیمت نفت و گاز

شرکت شل نیز به دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی ملحق شده و سودهای بسیاری زیادی را از افزایش قیمت و نفت و گاز در سراسر جهان از آن خود کرده است به طوری که درآمد خالص این شرکت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ چیزی حدود ۶.۴ میلیارد دلار برآورد شده است. این شرکت اعلام کرده که درآمد کل سال گذشته اش به ۱۹.۲۹ میلیارد دلار افزایش یافته، این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ درآمد این شرکت تنها ۴.۸ میلیارد دلار افزایش یافته بود.

همچنین شرکت شل کاهش بدهی خالص خود را از ۲۳ میلیارد دلار به ۵۲.۶ میلیارد دلار در طول دوره گذشته رسانده است. داده‌های اولیه شرکت شل در ماه گذشته نشان می‌دهد که تجارت نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ کند شده است، با این حال تجارت گاز در بحبوحه افزایش تقاضا و عرضه محدود این کالا در برخی از نقاط جهان رونق گرفت.

بن ون بوردن، مدیر اجرایی شرکت شل می‌گوید: سال گذشته میلادی، سال مهمی برای شرکت بود به طوری که در آن سال ما ساختار و سازمان سهام خود را ساده سازی کردیم، به همین دلیل پیشرفت در سال گذشته ما را جسورتر و سریع‌تر کرده است؛ در حال حاضر نیز یک استراتژی قانع کننده برای مشتری‌های خود اتخاذ کرده ایم. به برنامه‌های بلندپروازانه برای افزایش سهم سهامداران چشم دوخته ایم و از طرف دیگر سعی خواهیم کرد تا با کربن زدایی احترام بیشتری برای طبیعت و حفظ محیط زیست داشته باشیم. به لطف افزایش سود، شل اعلام کرد که ۸.۵ میلیارد دلار سهام دیگر را در نیمه اول سال بازخرید خواهد کرد و سود سهام را دوباره به میزان ۴ درصد برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد داد. از طرف دیگر شل دارایی‌های خود را در حوضه پرمین فروخت و ۵.۵ میلیارد دلار از آن به دست آورد.

بزرگترین کشورهای تولیدکننده طلا در سال ۲۰۲۱ کدامند؟

اطلاعات اولیه سازمان زمین شناسی آمریکا نشان داد، تولید جهانی طلا در سال ۲۰۲۱ به ۳۰۰۰ تن رسید که یک درصد کمتر از تولید ۳۰۳۰ تن در سال ۲۰۲۰ بود. در سال میلادی گذشته کاهش تولید معدنی طلا در پاپوا گینه نو، روسیه و آمریکا رشد تولید در کشورهای چین، غنا، اندونزی، آفریقای جنوبی و تانزانیا را تحت الشعاع قرار داد. چین در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳۷۰ تن طلا تولید کرد که اندکی بیشتر از ۳۶۵ تن در سال ۲۰۲۰ بود و این کشور را در صدر فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده طلا قرار داد. استرالیا با تولید ۳۳۰ تن طلا، در رتبه دوم، روسیه با تولید ۳۰۰ تن در رتبه سوم و آمریکا با تولید ۱۸۰ تن در رتبه چهارم قرار گرفت. کانادا با تولید ۱۷۰ تن، پنجمین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان در سال میلادی گذشته بود. بر اساس گزارش کیتکونیوز، غنا (۱۳۰ تن)، آفریقای جنوبی (۱۰۰ تن)، ازبکستان (۱۰۰ تن)، مکزیک (۱۰۰ تن)، اندونزی (۹۰ تن)، پرو( ۹۰ تن) و سودان (۹۰ تن) پنج کشوری بودند که فهرست ده تولیدکننده معدنی طلای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ را کامل کردند.

+بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

محمد مسیحی معاون درآمد‌های سازمان امور مالیاتی گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه کارت خوان درخواست اتصال به پرونده مالیاتی و ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار دستگاه کارت خوان درخواست غیرفعال شدن را داشتند. همچنین، ۱۴۴ هزار مودی، به هیچ عنوان پرونده مالیاتی نداشتند که شناسایی شده اند. مسیحی همچنین گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. در کل میزان فرار مالیاتی کشور ما قطعا از متوسط دنیا بیشتر است.

دیروز شنبه ۱۶ بهمن ماه بازار آزاد ارز تهران با شوک کاهشی کار خود را آغاز کرد. نرخ شاخص بازار ارز که در سه هفته گذشته بار‌ها تلاش‌هایی در جهت عبور از هسته سخت کانال ۲۷ هزار تومانی کرده بود، با شروع اولین ساعات کاری روز شنبه نه تنها از مرز حمایت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خود عبور کرد، بلکه با ۶۰۰ تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ماه در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. معامله‌گران بازار ارز تهران نیز که در دی ماه سال جاری با تجربه‌ای مشابه دچار ضرر‌های نسبتا هنگفتی شده بودند، از روند کاهشی دیروز جلوگیری نکرده و با عرضه منابع دلاری خود در بازار سعی در همراهی با روند کاهشی مذکور داشتند. اما مشاهدات به‌عمل‌آمده از هسته مرکزی بازار ارز، خبر از نبود خریدار برای سطوح قیمتی کانال ۲۶ هزار تومانی می‌دهد.

طبق گزارش «دنیای‌اقتصاد» اندک خریداران موجود در بازار روز شنبه، قیمت‌هایی حوالی کانال ۲۵ هزار تومانی را با چاشنی شیطنت برای خرید اسکناس آمریکایی پیشنهاد می‌دادند که خب به تبع فروشندگان حداقل فعلا از پاسخگویی به این پیشنهاد‌ها خودداری می‌کردند. برخی از تحلیلگران بازار ارز نیز با بررسی فضای مرکزی بازار بر این باورند که انتظارات جامعه و معامله‌گران از آینده نزدیک بازار ارز تهران شدیدا کاهشی است. درنهایت قیمت اسکناس آمریکایی در پایان ساعات کاری روز شنبه با ۹۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. اما معاملات فردایی، سطوح پایین‌تر را نیز هدف‌گذاری کرده بود. /دنیای اقتصاد

قیمت بنزین در آمریکا رکورد زد

انجمن اتومبیل آمریکا اعلام کرد از آنجایی که قیمت نفت خام در جهان به بالای ۹۲ دلار رسیده است، قیمت بنزین آمریکا همچنان در حال افزایش است و در روز جمعه به بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۴ برابر با ۳.۴۲۳ دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین در آمریکا برای ششمین هفته متوالی افزایش یافته است. متوسط­ قیمت داخلی در ۳۱ ژانویه به ۳.۳۶۶ دلار در هر گالن رسیده بود. بنا بر اعلام این انجمن، متوسط قیمت بنزین در تمامی ایالت‌های آمریکا در روز گذشته حتی در ایالاتی مانند تگزاس، می‌سی سی پی، آرکانزاس و آلاباما که پایین‌ترین قیمت در سراسر این کشور را دارند، بالاتر از سهدلار به ازای هر گالن بود. متوسط قیمت بنزین در ایالت کالیفرنیا نیز ۴.۶۶۳ دلار بود. به نوشته اویل پرایس، متوسط قیمت داخلی بنزین در آمریکا در ماه گذشته ۳.۲۸۸ دلار به ازای هر گالن و این رقم در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۲.۴۴۳ دلار در هر گالن بوده است.

در محصولات آینده بنز از قارچ، کاکتوس و خیزران (بامبو) و سایر مواد اولیه قابل بازگشت به طبیعت استفاده خواهد شد. مدل آینده‌گرا و برقی VISION EQXX مرسدس بنز به سمت استفاده از مواد تجدیدپذیر می‌رود. مرسدس بنز در وب‌سایت خود نوشته است: امکانات جدید در این خودرو نشان می‌دهد که امکان رسیدن به حداکثر تجمل بدون استفاده از حیوانات وجود دارد. ضمن آنکه ذره‌ای از حس ممتاز بودن و راحتی آن کاسته نخواهد شد. سفری که مرسدس بنز آغاز کرده است ردپای کربنی را فقط در بخش چرم به نصف می‌رساند.

+هشدار اتاق اصناف نسبت به تعطیلی کرونایی در شب عید

اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای از کاهش سطح میزان رعایت پروتکل‌ها در کسب‌وکارها به زیر ۵۰ درصد خبر داده که در صورت ادامه این شرایط، دولت مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید خواهد بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....