تاریخ انتشار : جمعه 16 دی 1401 - 18:26
کد خبر : 111044

گروه خودروسازی سایپا منحل شد!

گروه خودروسازی سایپا منحل شد!

خبری منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از دو انحصارگر بازار خودروی کشور مجوز واردات سه محصول چینی را گرفته است. اقتصاددان: خبری منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از دو انحصارگر بازار خودروی کشور مجوز واردات سه محصول چینی را گرفته است؛ گروه خودروسازی سایپا که تا دیروز تیبا را هم به سختی تحویل

خبری منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از دو انحصارگر بازار خودروی کشور مجوز واردات سه محصول چینی را گرفته است.

اقتصاددان: خبری منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از دو انحصارگر بازار خودروی کشور مجوز واردات سه محصول چینی را گرفته است؛ گروه خودروسازی سایپا که تا دیروز تیبا را هم به سختی تحویل متقاضیان میداد حالا قصد دارد خودروسازی را کنار بگذارد و واردکننده شود!

با کیفیت پایین، با زه بغل یا بی زه بغل ، تحویل های طولانی و قیمت های بالا ، هرچه که بود سایپا تا دیروز جزو یکی از تولید کنندگان اصلی کشور بود و حالا اعلام کرده که قصد دارد بزودی این جای خود را به یک شرکت وارد کننده دهد!

آنطور که سایپایی ها گفتند فاطمی امین مجوز واردات ۲۰ هزار چانگان را برایشان کنار گذاشته، تا با فروش آنها در بورس کالا -به قیمت هرچه بالاتر بهتر – عجیبت ترین اتفاق خودروسازی کشور را رقم بزنند یعنی قرار است تولید کننده خودرو، خودروی کامل وارد کرده و بفروش برساند. این را میتوان رسما انحلال این شرکت دانست.

چانگان CS35 پلاس، CS55 پلاس و UNI-T محصولات جدیدی هستند که. سایپا میخواهد آنها را بطور کامل وارد کند.

نه از مونتاژ خبری هست نه افزایش عمق ساخت و نه حتی توجهی به قطعه سازان داخلی!

بنظر میرسد فاطمی امین روزهایی که فرانسوی ها و سایر شرکای خارجی وزارت صمت بخاطر تحریم ها با بازار ایران خداحافظی کردند و لوله اگزوز ماشین هم تحویل شرکت های ایرانی ندادند فراموش کرده است.

حالا پس‌ از چندین سال که قطعه سازان ، نسیه ای برای همین شرکت سایپا قطعه تولید میکردند تا خط تولید نخوابد و هنوز هم پاسخی به مطالباتشان داده نشده ، وزارت صمت میلیارد یورویی برایشان تامین ارز میکند تا خودروی کامل وارد کنند و صمت و سایپا کنار هم بشوند برادران وارداتچی!

آقای فاطمی امین کاش حداقل به وعده حمایت از تولید کننده داخلی که تنگنای استیضاح از مجلس سر میدادید عمل میکردید!

سوالی که مطرح می شود هم دقیقا همین است، چرا بجای واردات خودروی کامل بصورت CKD واردات نکردید؟

چرا برای واردات درصد داخلی سازی مشخص نکردید تا علاوه بر جیب وزارتخانه ، تولیدکنندگان هم از این اتفاق منتفع شوند؟

اگر دست و بال وزارتخانه و سایپا باز شده و قصد واردات کرده چرا ابتدا بدهی قطعه سازان را نمی دهد؟

کسی چه میداند، شاید وزارت خانه متولی تولید هم فهمیده دیگر سود در تولید نیست و به دنبال واردات افتاده!

با این روشی که وزارت صمت در پیش گرفته و‌ مجوزی که به تولیدکنندگان برای واردات داده است می توان گفت که به زودی دیگر خودروسازی در کشور نخواهیم داشت و تنها واردکنندگان باقی خواهند ماند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....