تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 - 8:45
کد خبر : 135089

گرانی نان به تهران هم می‌رسد!

گرانی نان به تهران هم می‌رسد!

نان در حالی که هیچ نهاد دولتی آن را اعلام رسمی نکرده در حال افزایش است. خبر‌ها حاکی از افزایش قیمت نان در ۱۳استان کشور است. البته طبق اظهارات نماینده مردم قائنات در مجلس، علی رغم تکذیب برخی دولتمردان، در بیش از ۱۵ استان ما شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نان هستیم. حالا

نان در حالی که هیچ نهاد دولتی آن را اعلام رسمی نکرده در حال افزایش است. خبر‌ها حاکی از افزایش قیمت نان در ۱۳استان کشور است. البته طبق اظهارات نماینده مردم قائنات در مجلس، علی رغم تکذیب برخی دولتمردان، در بیش از ۱۵ استان ما شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نان هستیم. حالا چشم‌ها به تهران دوخته شده و شایعاتی در مورد افزایش نرخ نان در پایتخت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

اما در شهر تهران آن‌طور که از صحبت‌های مسوولان برمی‌آید فعلا (دست‌کم تا پایان مردادماه) خبری از افزایش قیمت نان نیست و نان همچنان به نرخ‌های قبلی فروخته می‌شود. از دلایل اصلی افزایش قیمت نان که در برخی استان‌ها اجرایی شده، جبران هزینه‌های نانوایان عنوان می‌شود. نانوایان بار‌ها با بیان اینکه دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند، خواستار اصلاح قیمت نان بوده‌اند. فعالان این حوزه عنوان می‌کنند تصمیم با کارگروه آرد و نان هر استان بوده که این کارگروه زیرنظر استانداری هر استان فعالیت داشته که استانداری‌ها هم زیرنظر وزارت کشور فعالیت دارند.

نان در ۱۳ استان رسما گران شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  افزایش قیمت نان این روزها در صدر اخبار قرار گرفته؛ است. در این چند روز افزایش قیمت نان را فعلا استان‌به استان و به‌شکل غیررسمی اعلام می‌کنند و منبع خبر هم معمولا مسوولان استانی هستند. ۱۲تیرماه امسال، محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحبت با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرد: اختیار ترمیم قیمت نان به شورای آرد و نان استان‌ها داده شده و تصمیم‌گیری در این باره در جلسات کارگروه که خود اتحادیه‌ها هم عضویت دارند صورت می‌گیرد.

پس از این صحبت‌ها، سوم مرداد بود که رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد از افزایش ۴۰ درصدی نرخ نان در خراسان رضوی خبر داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نان، قیمت‌های جدید باید اول فروردین اعلام می‌شد. احمدرضا کشتگر ادامه داد: افزایش قیمت نان در مشهد از طرف پایتخت بوده و با هماهنگی استانداری خراسان رضوی اجرایی شده و فقط مربوط به خراسان رضوی نیست و به مرور در تمام کشور اجرایی خواهد شد. صحبت‌های کشتگر خیلی زود به واقعیت تبدیل شد و به‌طوری که حالا خبر‌ها حاکی از افزایش قیمت نان در ۱۳ استان کشور است. حالا چشم‌ها به تهران دوخته شده است و شایعاتی در مورد افزایش نرخ نان در پایتخت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

محمد برزعلی در مقام رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در جمع خبرنگاران این استان گفته: از روز ۱۲ مرداد قیمت نان سنگک با وزن ۶۰۰ گرم هر عدد ۹ هزار تومان، بربری با وزن ۵۰۰ گرم هر عدد هفت هزار و ۵۰۰ تومان و تافتون با وزن ۲۰۰ گرم هر عدد چهار هزار تومان خواهد بود. گفته می‌شود اختیار تغییر قیمت نان به استان‌ها واگذار شده و به‌خاطر همین اخبار گرانی نان را در یکی، دو هفته اخیر از سوی مسوولان استانی مخابره کردند.

بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد اولین نشانه‌های افزایش قیمت نان اوایل مرداد در استان خراسان رضوی مشاهده شده و بعد از آن اسم استان‌های دیگری مثل مرکزی و گلستان بابت اخبار گرانی نان وسط آمده است.همچنین بنابر آماری که خبرگزاری مهر منتشر کرده، در مشهد نان بربری از ۱,۱۵۰ تومان با افزایش حدود ۴۳ درصدی به ۱,۶۵۰ تومان در یک هفته اخیر رسیده است.

نان لواش با افزایش حدود ۲۴ درصدی ۵۲۵ تومان شده است؛ در حالی که ابتدای سال تاکید شده بود قرار نیست قیمت نان تغییر کند شاهد افزایش قیمت انواع نان در چند استان کشور هستیم؛ در حالی که هیچ یک از تشکل‌های فعال در حوزه آرد و نان کشور حاضر به گفت‌وگو نیستند اما خبرها از افزایش نرخ نان در حدود ۱۳ استان حکایت دارد. همچنین عنوان می‌شود تا پایان مرداد این تغییر قیمت‌ها برای سایر استان‌ها از جمله استان تهران نیز اعمال خواهد شد.

  تذکر نماینده مجلس به گرانی نان

البته سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات در نشست علنی مجلس هم گفت: در بیش از ۱۵ استان ما شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نان هستیم. اما معاون اقتصادی استانداری تهران چندی پیش عنوان کرده بود: به نظر می‌رسد موضوعات مربوط به نرخ نان تا آخر مردادماه در استان تهران تعیین تکلیف شود. او در مصاحبه با همشهری‌آنلاین گفته بود: همانطور که پیش‌تر اعلام شد ما یکسری پیشنهادات در این زمینه ارایه کردیم، اما هنوز چیزی مصوب نشده و اتفاقی نیفتاده و فعلا تغییری درباره قیمت نان در تهران اتفاق نخواهد افتاد.

محمد علی‌مهری در پاسخ به اینکه چند درصد احتمال افزایش قیمت نان در تهران وجود دارد؟ گفت: اختیار این موضوع با ما نیست و با وزارت کشور است و ما نمی‌توانیم به‌طور قطع در این باره اظهارنظر کنیم.همراستا با صحبت‌های علی‌مهری، یکی از فعالان در حوزه نان که نخواست نامش اعلام شود، نیز به همشهری آنلاین گفته است: هنوز هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده و ما تاکنون در این زمینه نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. وی ادامه داد: ما فعلا منتظر هستیم که ببینیم پیشنهاداتی که در زمینه اصلاح نرخ نان به استانداری داده‌ایم چه می‌شود که امیدواریم یک هفته تا ۱۰ روز دیگر این موضوع تعیین تکلیف شود.

   دلایل اصلی افزایش قیمت نان

علت افزایش قیمت نان را می‌توانیم از لابه لای مصاحبه مسوولان صنفی در ماه‌های گذشته پیدا کرد. اوایل اردیبهشت امسال رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران از لزوم متناسب‌سازی قیمت نان با نرخ تورم صحبت کرده بود. بیژن نوروزمقدم آن زمان اعتقاد داشت که نرخ تورم در دو سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده و همین رشد تورم در هزینه تولید نان تاثیر دارد و طبیعی است که با شرایط موجود سراغ تغییر قیمت نان برویم.

مسوولان صنفی می‌گویند نرخ نان باید هر سال متناسب با تورم افزایش پیدا کند و حال رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت نان در این استان می‌گوید: افزایش قیمت در بخش آرد صورت نگرفته و آرد نانوایی‌ها با همان قیمت سابق برای پخت توزیع می‌شود. تنها بخشی از هزینه نانوایی‌ها در قالب اجاره‌بها، خمیرمایه و هزینه‌های کارگری افزایش پیدا کرده که متناسب با آن، افزایش قیمت نان صورت گرفته است.لازم به توضیح است که نرخ نان از سال ۱۳۹۹ که قیمت جدید تعیین و سال ۱۴۰۰ ابلاغ و اجرایی شد تا امروز تغییری نداشت.

برخی کارشناسان این حوزه تاکید دارند آرد فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده نان را تشکیل می‌دهد و عدم تغییر نرخ آرد در حالی که سایر هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد، حمل و نقل، نرخ تورم و… افزایش یافته نباید انتظار داشت قیمت انواع نان در بازار تغییر نکند. امسال حقوق و دستمزد ۲۷ درصد افزایش داشت و در این باره یکی از دلایلی که نانوایان به آن اشاره می‌کنند این موضوع است. از سوی دیگر افزایش هزینه تهیه غذا کارگران نیز از دیگر دلایل بوده که اظهار می‌شود اگر پیش‌تر قیمت یک کنسرو ماهی کمتر از ۱۰ هزار تومان بود امسال به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین عنوان می‌شود نرخ هر کیلو خمیر مایه نان از ۴۰۰ تومان به بیش از ۸۰۰ تومان رسیده در حالی که قیمت آن در بازار آزاد بیشتر از ۱.۵ میلیون تومان است؛ علاوه بر این، هزینه حمل و نقل هم نسبت به سال گذشته بین ۲.۵۰۰ تا ۳ هزار تومان افزایش یافته و وضعیت اجاره‌بها هم در کنار سایر عوامل سبب شده تا کارگروه آرد و نان استان‌ها تصمیم بر تعیین نرخ جدید انواع نان داشته باشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....