تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 15:25
کد خبر : 124869

گران‌فروشی خودروهای مونتاژی

گران‌فروشی خودروهای مونتاژی

قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بر اساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ شورای رقابت و بر اساس مستندات ارایه شده توسط شرکت‌های خودروساز بوده است. همچنین قیمت خودروهای مشابه یا رقیب

قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بر اساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ شورای رقابت و بر اساس مستندات ارایه شده توسط شرکت‌های خودروساز بوده است. همچنین قیمت خودروهای مشابه یا رقیب در واقع همان قیمت کارخانه آن خودرو در کشور مبدأ است.

 

اقتصاددان  :  اما ارزانترین و گرانترین خودروی مونتاژی چند؟ بر اساس جدولی که منتشر شده است گرانترین خودروی مونتاژی تیگو پرو ۸ است که قیمت جدید آن یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان اعلام شده است. پس از آن بیشترین قیمت مربوط به خودروی K7 است که قیمت آن یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومان است. دیگر خودروی میلیاردی این لیست، تیگو پرو ۷ و چری آریزو ۶ است که قیمت آنها به ترتیب یک میلیارد و ۹۰ و یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان است. اما ارزانترین خودروهای مونتاژی حاضر در این لیست کدام است؟‌ام‌وی‌ام X22 است که قیمت آن ۴۸۴ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت جدید چانگان هم ۴۷۴ میلیون تومان است. بعد از آن قیمت جک J4 قرار دارد که حدود ۵۵۲ میلیون تومان قیمت دارد.

   گران‌ترین و ارزان‌ترین خودرو مونتاژی

در حالی قیمت ۱۷ مدل خودروی مونتاژی با مصوبه شورای رقابت اعلام شد که این شرکت‌ها از سال گذشته قیمت‌های کارخانه را به ارقام بالاتری افزایش داده و فروختند که به نظر باید قیمت‌ها را برگردانند. روز شنبه شورای رقابت اعلام کرد قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت برای خودروهای مونتاژی که طبق دستورالعمل شورای رقابت تعیین شده است در جلسه این شورا تصویب شد. طبق این گزارش، قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان براساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ شورای رقابت بوده است. همچنین قیمت خودروهای مشابه یا رقیب در واقع همان قیمت کارخانه آن خودرو در کشور مبدأ است. گفتنی است؛ متوسط نرخ دلار در سه ماه فروردین‌ امسال و اسفند و بهمن‌ ۱۴۰۱ معادل ۴۲ هزار و ۴۶۷ تومان بوده است.

قیمت جدید خودرو‌های مونتاژی بین پنج تا ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. با پیشنهاد سازمان حمایت و تایید شورای رقابت فهرست جدید قیمت خودرو‌های مونتاژی رسما اعلام شد و طبق آن مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور، ایلیا، فردا و بهمن‌موتور باید از این به بعد محصولات خودشان را بین ۳۳ تا ۷۲۷ میلیون کمتر از قبل بفروشند. حالا با انتشار این فهرست می‌توانیم تیگو ۸ پرو را گران‌ترین خودرو مونتاژی بدانیم و آن طرف ماجرا ام‌وی‌ام X22 پرو و فردا ۵۱۱ ارزان‌ترین خودرو‌های مونتاژی هستند که نسبت به دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک ایران‌خودرو با قیمت کمتری در کارخانه فروخته می‌شوند. به گزارش فرارو، تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو بیشترین افت قیمت را بین خودرو‌های مونتاژی تجربه می‌کنند.

براساس جدولی که روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت تحت عنوان قیمت جدید خودرو‌های مونتاژی در خبرگزاری‌ها منتشر شد، قیمت تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو با کاهش ۳۲ درصدی به‌ترتیب یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان و یک میلیارد و ۹۷ میلیون تومان نوشته شده درحالی که مدیران‌خودرو اسفند پارسال قیمت تیگو ۸ پرو را دو میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان و قیمت تیگو ۷ پرو را یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان اعلام کرده بود. حالا قیمت تیگو ۸ پرو ۷۲۸ میلیون تومان و قیمت تیگو ۷ پرو ۵۳۳ میلیون تومان کاهش پیدا کرده و آنها بیشترین افت قیمت را به پیشنهاد سازمان حمایت و تایید شورای رقابت به‌ثبت رساندند.

از این نظر مدل‌هایی مثل T5 فرداموتور و آریزو ۵ مدیران‌خودرو به‌ترتیب با افت قیمت ۲۸ و ۲۷ درصدی جایگاه‌های بعدی را به‌خود اختصاص دادند. در طرف مقابل کمترین کاهش قیمت را جک J4 کرمان‌موتور دارد. محصولی که ارزش آن در کارخانه با افت پنج درصدی از ۵۸۵ به ۵۵۲ میلیون تنزل پیدا کرده است. تیگو ۸ پرو حالا صاحب عنوان گران‌ترین خودرو مونتاژی است. قیمت جدید تیگو ۸ پرو که یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان است، نسبت به دومین خودرو گرانقیمت مونتاژی یعنی فردا T5 حدود ۳۴۵ میلیون تومان بیشتر قیمت دارد.

T5 باوجود افت قیمت ۲۳ درصدی، از این بعد در نمایندگی‌های فروش فرداموتور یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون فروخته می‌شود و در فهرست گران‌ترین خودرو‌های مونتاژی جایگاه دوم را مال خود کرده است.   به‌جز تیگو ۸ پرو و فردا T5 دوتا خودرو مونتاژی دیگر با بیش از یک میلیارد قیمت دارند. منظورمان تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ هستند. همانطور که چند خط بالاتر گفتیم، قیمت تیگو ۷ پرو به یک میلیارد و ۹۷ میلیون تومان رسیده و مدیران‌خودرو آریزو ۶ را از این بعد یک میلیارد و ۲۴ میلیون می‌فروشد. چانگان آلسوین یا همان فردا ۵۱۱ حالا ارزان‌ترین خودرو مونتاژی در کارخانه به‌حساب می‌آید. البته شرکت فرداموتور هنوز فروش این محصول را آغاز نکرده، اما قیمت فردا ۵۱۱ در کارخانه با افت ۱۶ درصدی به ۴۷۴ میلیون رسیده است.

دومین خودرو ارزان‌قیمت مونتاژی ام‌وی‌ام X22 دستی است که این یکی را ۴۸۴ میلیون تومان یعنی ۱۳۱ میلیون (۲۱ درصد) کمتر از قبل در کارخانه می‌فروشند. به‌این ترتیب ارزان‌ترین خودرو‌های مونتاژی از این به بعد با قیمت کمتری نسبت به گران‌ترین خودرو‌های داخلی فروخته می‌شوند. چون بعد از ماجرای افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در کارخانه، قیمت دنا پلاس اتوماتیک به حدود ۵۴۴ میلیون تومان رسیده و ایرانخودرو بابت تارا اتوماتیک حدود ۴۹۰ میلیون دریافت می‌کند. سومین محصول ارزان‌قیمت مونتاژی هم جک J4 است که قیمتش با کاهش پنج درصدی از ۵۸۵ به ۵۵۲ میلیون تومان رسیده است.

Taadol-07

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....