تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردین 1401 - 19:42
کد خبر : 84643

گذر آرام بورس از شوک عوارض صادراتی

گذر آرام بورس از شوک عوارض صادراتی

بورس تهران این هفته را مثبت و بر مدار صعود آغاز کرد. شاخص کل بورس در اولین جلسه با رشد ۰.۹ درصدی به سطح یک میلیون و ۴۶۷ هزار واحد رسید و مقداری از ریزش روز سه‌شنبه را جبران کرد. شاخص هم‌وزن باز هم وضعیت بهتری از شاخص کل داشت و رشد ۱.۲۲ درصدی را

بورس تهران این هفته را مثبت و بر مدار صعود آغاز کرد. شاخص کل بورس در اولین جلسه با رشد ۰.۹ درصدی به سطح یک میلیون و ۴۶۷ هزار واحد رسید و مقداری از ریزش روز سه‌شنبه را جبران کرد. شاخص هم‌وزن باز هم وضعیت بهتری از شاخص کل داشت و رشد ۱.۲۲ درصدی را ثبت کرد تا نشان دهد در فضای پرالتهاب و نااطمینانی فعلی اقبال سهامداران بیشتر به سمت سهام کوچکتر بازار است. مساله عوارض صادراتی مهم‌ترین خبری است که بر این روزهای بازار سرمایه سایه افکنده است. با این حال بعد ریزش شدید و سنگین روز سه‌شنبه، به نظر می‌رسد اهالی بازار در حال عبور از این شوک هستند.

 روز سه‌شنبه هفته گذشته روزی عجیب و تلخ برای بورس تهران بود. خبر اعمال عوارض صادراتی بر محصولات کامودیتی کشور باعث شد تا تنها در یک جلسه شاخص کل بورس ریزش بیش از ۲ درصد را تجربه کند و بازار سهام کار خود را با بیش از هزار میلیارد تومان صف فروش به پایان برد. اما در ۲ جلسه معاملاتی بعد از این اتفاق بورس رفته‌رفته آرامش خود را بازیافت؛ تا آن‌جا که امروز نزدیک به ۱۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد قسمت سهامی بازار شد و ۸۰ درصد نمادهای بازار در محدوده مثبت کار خود را به پایان بردند.

 

روند ارزش معاملات و خالص ورود پول حقیقی در ۲۲ روز معاملاتی اخیر

روند ارزش معاملات و خالص ورود پول حقیقی در ۲۲ روز معاملاتی اخیر

اکنون باید این سوال را مطرح کرد که آیا اثر عوارض صادراتی بر شرکت‌ها محدود است یا آن که فعالان بازار آینده دیگری را برای این مصوبه متصور هستند؟

بورسی‌ها به لغو مصوبه عوارضی امیدوارند؟

طی روزهای گذشته در یک پرونده ویژه به بررسی انگیزه‌ها و اثرات مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار پرداخت و در این رابطه به گفتگو با کارشناسان متعدد اقتصادی و بورسی نشست. اگر چه هر دو سویه این مصوبه طرفدارانی دارد، به نظر می‌رسد چه اقتصاددانان و چه فعالان بازار سرمایه بیشتر بر این باورند که این مصوبه اثرات سوء به مراتب بیشتری دارد.

همچنین طی روزهای اخیر برخی شرکت‌ها به شفاف‌سازی در رابطه با اثر این مصوبه بر سودآوری پرداختند و تا به این‌جای کار به نظر می‌رسد در رابطه با شرکت‌های فلزی معدنی اثر عوارض پلکانی در کاهش سود شرکت‌های بزرگ قابل ملاحظه است. فولاد مبارکه گفته است با مفروضات فعلی ۳۶۶۰ میلیارد تومان از سود سهامداران کاسته خواهد شد. فملی از از دست رفتن ۱۸۰۰ میلیارد تومانی گفته و کگهر از کاهش بیش از هزار میلیارد تومانی سود سهامداران خبر داده است.

بنابراین در صورتی که این مصوبه اجرا شود اثر این مساله بر بورس قابل‌ملاحظه خواهد. به خصوص که اثر این مساله بر شرکت‌هایی مانند کاوه، فخوز و هرمز حتی محسوس‌تر نیز خواهد بود. با این حال تعادل معاملات در این گروه این نظریه را تقویت می‌کند که از نگاه قسمتی از فعالان بازار سهام این پدیده به نحوی بی‌اثر خواهد شد. طی روزهای گذشته اشخاص متعددی از رییس سازمان بورس گرفته تا برخی نمایندگان مجلس از وزارت اقتصاد خواسته‌اند که این مصوبه را ملغی کند. با این حال وزارت اقتصاد از دستورالعمل ستاد تنظیم بازار حمایت کرده و اعلام کرده که «بازار سرمایه مبنای تمام تصمیم‌گیری‌های دولت نیست». با این حال مساله این جاست که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که این مساله نه تنها بر بازار سهام، که بر فضای کلی اقتصاد اثرگذار است. باید منتظر ماند و دید فرجام این تصمیم‌گیری به کجا می‌رسد. شاید بهترین رویکرد در قبال این گروه محاسبات محافظه‌کارانه و خرید و فروش محتاطانه باشد.

بلوک خودرویی‌ها عرضه می‌شود؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، طی هفته‌های اخیر پیرامون عرضه بلوک شرکت‌های بزرگ خودروسازی اخبار زیادی منتشر شده است. امروز نیز کانال تلگرامی کامودیتی خبری را مبنی بر ارزشگذاری سهام این شرکت‌ها تا نیمه اردیبهشت و وجود خریدار منتشر کرد ولی بعد از دقایقی این خبر پاک شد.

بعد از آن که خوش‌بینی‌ها به احیای برجام در هفته‌های اخیر کاهش یافت، عمده تحرکات خودرویی‌ها به مساله واگذاری بلوک‌های مدیریتی، تجدید ارزیابی این شرکت‌ها و احتمال عرضه محصولاتی مانند «شاهین» در بورس کالا مربوط شد.

مشخصا نحوه ارزشگذاری این بلوک‌ها می‌تواند اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر آینده سهام این گروه داشته باشد. اما این مساله که آیا این سهام ارزنده هستند یا خیر موضوع جداگانه‌ای است که بورسان در گزارشی به آن پرداخته است.

 

۴۲۰۰ در برزخ

طی روزهای اخیر از اختصاص ۳ میلیارد دلار برای واردات دارو و سایر کالاهای اساسی خبر داده شد؛ با توجه به سطوح فعلی قیمت‌ها در بازار جهانی این میزان برای کمتر از ۲ دو ماه واردات این محصولات کفاف می‌دهد. دولت در تلاش است تا شوک ناشی از افزایش قیمت این محصولات را مهار کند. اما در عین حال به نظر می‌رسد عزم جدی برای حذف ۴۲۰۰ نیز وجود دارد. این امکان وجود دارد که بعد از این فرصت دو ماهه واردات با مبنای نیمایی انجام پذیرد. همچنان نحوه در نظر گرفتن و تخصیص منابع به کالاهای اساسی روشن نیست. اما به نظر می‌رسد تداوم واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی را باید در آخر خط ارزیابی کرد. به خصوص گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با افزایش قیمت گندم به استقبال از نمادهای گروه زراعت و نمادهای غذایی منجر شد. همچنین قسمت بزرگی از نمادهای دارویی‌ نیز مورد استقبال سهامداران قرار گرفتند و رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

احتمال افزایش تعرفه‌های اینترنت

دو نماد های‌وب و همراه امروز جزو نمادهایی بودند که سنگین‌ترین صف‌های خرید را تجربه کردند. در روزهای گذشته صحبت‌های مبنی بر احتمال افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه اینترنت به میان آمده است. این عدد گرچه چندان با انتظارات واقعی همخوان نیست، اما به هر صورت انتظار برای افزایش نرخ‌ها را جدی کرده است. همین موضوع باعث استقبال از نمادهای فراهم‌کننده اینترنت شده است.

بازار جذاب، ولی پر ابهام

در تصویر کلی به نظر می‌رسد بازار سهام فرصت‌های زیادی برای رشد دارد. قیمت‌ها در بازار جهانی در سطح بسیار مطلوبی است، این امید وجود دارد که خودروسازی‌ها یک قدم دیگر به سمت خصوصی‌سازی واقعی نزدیک شوند؛ دلار ۴۲۰۰ تومانی را عملا باید حذف شده دانست؛ کرک‌اسپرد سهام پالایشی در سطوح فوق‌العاده چشمگیری قرار دارد و… . با این حال در رابطه با هر یک از این موارد عدم‌قطعیت‌هایی نیز وجود دارد. اعمال عوارض صادراتی تنها یکی از این ابهامات است؛ وضعیت نامعلوم برجام همچنان بازار سهام و اقتصاد کشور را آزار می‌دهد. مساله آن‌جاست که بورس به رغم تمام این ابهامات همچنان جذاب و ارزنده به نظر می‌رسد. در صورتی که هر کدام از این ابهامات به نفع بازار مرتفع شود می‌تواند انتظار صعودهای محسوس را (دست‌کم در برخی گروه‌های سهام) داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....