تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 21:13
کد خبر : 137084

گاز ترکمنستان جایگزین ایران برای عراق

گاز ترکمنستان جایگزین ایران برای عراق

عراق واردات گاز طبیعی از ترکمنستان را در آینده نزدیک، پس از امضای توافق اولیه میان دو کشور برای تامین گاز به منظور کمک به تامین گاز مورد نیاز بغداد برای تولید برق، آغاز خواهد کرد.  عراق به‌رغم اینکه منابع نفت و گاز فراوانی دارد مجبور است برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برق خود

عراق واردات گاز طبیعی از ترکمنستان را در آینده نزدیک، پس از امضای توافق اولیه میان دو کشور برای تامین گاز به منظور کمک به تامین گاز مورد نیاز بغداد برای تولید برق، آغاز خواهد کرد.

 عراق به‌رغم اینکه منابع نفت و گاز فراوانی دارد مجبور است برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برق خود از کشورهای همسایه از جمله ایران، گاز وارد کند. این کشور فاقد تاسیسات برای فرآوری گازهایی است که به همراه نفت از میادین نفتی عظیم خود استخراج می‌کند و همچنان حجم زیادی مشعل‌سوزی دارد.

عراق، گاز و برق از ایران وارد می‌کند، اما تحریم های آمریکا علیه بخش انرژی ایران، پرداخت پول این واردات را دشوار کرده است. هر چند آمریکا، با قراردادهای انرژی عراق و ایران برای تامین برق و گاز عراق، موافقت کرده اما بغداد را تحت فشار قرار داده است تا وابستگی خود به واردات انرژی از ایران را کاهش دهد. توافق با ترکمنستان ممکن است به این هدف کمک کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،  عزت صابر، معاون وزیر نفت عراق در امور گاز روز پنجشنبه اظهار کرد: در جریان سفر مقامات عراقی به ترکمنستان، طبق تفاهم نامه همکاری که برای این منظور تهیه شده است، با واردات مقادیری گاز برای تامین بخشی از نیاز نیروگاه‌های برق عراق، توافق شد.

این مقام عراق انتظار دارد تا پیش از پایان سال میلادی جاری، این توافقنامه که شامل جزئیات واردات گاز و مکانیزم های بین دو کشور است، امضا شود.

ترکمنستان خارج از آسیای مرکزی چندان شناخته شده نیست اما طبق آمار شرکت بریتیش پترولیوم، این کشور صاحب چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان به میزان ۱۹.۵ تریلیون متر مکعب است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، تولید گاز ترکمنستان اندک بوده و در سال ۲۰۲۰، به حدود ۵۹ میلیارد متر مکعب رسید و به دلیل مصرف داخلی اندک، عمده آن به چین صادر شد. این کشور به همسایگانش در آسیای مرکزی هم گاز صادر می‌کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....