کورش، چه هیزمِ تری به بعضیها فروخته است؟!
مخالفت علنی با یادکرد کورش به نسبت سالهای اول انقلاب، فروکاسته اما همچنان با نوعی بدگمانی به این مناسبت، نگریسته میشود.چرا؟ در سالهای پیش از انقلاب اسلامی، ۴ گفتمان با هم رقابت میکردند: اسلام سنتی، دیدگاههای سوسیالیستی، اسلام انقلابی و باستانگرایی پهلوی و در نهایت با ائتلاف یا تأثیرگذاری سه گفتمان اولیه با هم
مخالفت علنی با یادکرد کورش به نسبت سالهای اول انقلاب، فروکاسته اما همچنان با نوعی بدگمانی به این مناسبت، نگریسته میشود.چرا؟
در سالهای پیش از انقلاب اسلامی، ۴ گفتمان با هم رقابت میکردند: اسلام سنتی، دیدگاههای سوسیالیستی، اسلام انقلابی و باستانگرایی پهلوی و در نهایت با ائتلاف یا تأثیرگذاری سه گفتمان اولیه با هم یا بر هم گفتمان چهارم مغلوب شد و بعد از انقلاب، هم نام فروشگاههای زنجیرهای کورش به قدس تغییر یافت وهم نام خیابان کورش کبیر به دکتر علی شریعتی و اسم تیم پرسپولیس (شهر پارسه) هم شد: پیروزی. البته قبل از پیروزی مدت کوتاهی آزادی و چمران و بعد پیروزی. نامی که آن قدر به رسمیت شناخته نشد تا نام پرسپولیس بازگشت.
درسال های نخست حتی خانوادهها نگران بودند اگر نام کورش را بر فرزند خود بگذرند طاغوتی دانسته شوند. به مرور اما روشن شد که باستانگرایی روی دیگر سکۀ پادشاهی نیست و به خاطر آن که تهدیداتی متوجه تمامیت ارضی شد و به وحدت ایرانیان فراتر از جنبههای ایدیولوژیک نیاز بود ازتبلیغ علیه کورش کاسته شد و شکل نوشتاری آن هم تازه شد: کوروش
انقلاب ایران، ضد سلطنتی بود. نگاهی به اسامی نشریات بعد از انقلاب این ادعا را تأیید می کند که یا به اردوگاه چپ تعلق داشت یا اگر مذهبی بودند آیه قرآن هم بالای لوگو میآمد. انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، میزان، امت و آن طرف مردم، پیکار، راه کارگر و هر نامی جز اسامی ملی. نامهای ایرانی را در سریال های تلویزیون تنها در نقش های منفی می دیدیم. پرویز و هوشنگ و منوچهر و خسرو هم منفی بودند چه رسد به کورش!
به حالا نگاه نکنید که نام کوچک تاریخ نگار صدا وسیما «خسرو» ست و فرمانده نیروی دریایی شهرام و رییس صدا و سیما هم پیمان یا نام عضو شورای نگهبان سیامک است و رییس دفتر احمدینژاد، اسفندیار بود اما همین جناب مشایی در دهۀ ۶۰ به «مرتضی محب الاولیا» شهرت داشت وچون نام یک نمایندۀ مجلس «فرزاد رهبری» بود او را «هاشم رهبری» صدا می کردند. روشن است که چرا اسم کورش قبلا مشکل داشت.
کورش، یادآور جملۀ مشهوری از محمد رضاشاه بود در جشن های ۲۵۰۰ سالۀ شاهنشاهی که طنز هم شده بود:« کورش! آسوده بخواب که ما بیداریم» و اگراز کورش می گفتی انگار میخواهی سخن شاه را یادآوری کنی. حال آن که شاه تنها به پاسارگاد نرفته بود. به زیارت کعبه و حج هم رفته بود و عهده دار تولیت آستان امام رضا هم بود.
مشکل دیگر با کورش این است که چون در استوانه از جانب «مردوک» سخن میگوید مغایر با آموزههای اسلامی دانسته میشود و این را در نظر نمیگیرند از ۵۳۹ پیش از میلاد تا ۶۳۰ میلادی که اسلام آرام ظهور کرد هزار سال فاصله است و کورش نمیتوانسته از الله بگوید و همین که مشرک نبوده و یکتاپرست است قابل توجه است.
برخی هم با شکل آرامگاه کورش مشکل دارند و این که به صورت مکعب و بنای سنگی است و شایبۀ همآوردی با بیتالله! حال آن که در آن روزگار شکل دیگری متصور نبوده است.
چون از منشور کورش به عنوان نخستین سند حقوق بشر یاد میشود و یکی از بهانههای غربیها در چالش مستمر با جمهوری اسلامی همین موضوع است توجه به کورش را توطئه تلقی میکنند
کورش بیتردید یکی از نمادهای ملیگرایی ایرانی است و چون رهبر فقید انقلاب به خاطر ماجراهای بنیصدر و رویکرد جبهۀ ملی گفتند «ملیگرایی خلاف اسلام است» کورش هم در نقطۀ مقابل اسلام تصویر میشود.پس از آن کلمۀ «ملی» چنان ذنب لایغفر شد که نه تنها نام دانشگاه ملی ایران به دانشگاه شهید بهشتی تغییر یافت که واژۀ ملی را از سازمان ملی انتقال خون ایران در خیابان ویلا هم برداشتند و هواپیمایی ملی ایران با سرواژۀ «هما» هم شد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و کشتی رانی ملی ایران هم شد کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران و تنها بانک ملی و تیم ملی باقی ماند. اکنون اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خود را «رسانۀ ملی» مینامد و همه از «امنیت ملی» سخن می گوید.
در ادبیات رسمی بعد انقلاب، کلمۀ «شاه» مشکل دارد نه فقط محمد رضا شاه. هر که شاه بوده بد است. چه کورش باشد چه ناصرالدین شاه قاجار. اگر اسم خیابان کریمخان زند را هم برنداشتند به این خاطر است که خود را شاه نخواند. این در حالی است که واژۀ شاه به ادبیات مذهبی ایران هم راه یافت و به حرم حضرت عبدالعظیم، شاه عبدالعظیم گفته میشود و به شاهچراغ هم اشاره شد یا در گیلان نام یک امام زاده «شازده ابراهیم» است.
امروز اما بیش از هر روز دیگر به کورش و تاریخ ایران نیاز داریم. حتی با نگاه مذهبی چرا که ایران و تشیع بیش از هر زمان دیگری با هم گره خوردهاند.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
برچسب ها :کورش ، مهرداد خدیر ، یادکرد کورش
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰