تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1400 - 16:00
کد خبر : 41026

کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران

کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران

یادداشت سیصدوپنجاه و نهم : لزوم آمادگی برای بهره گیری از فرصت های کارآفرینانه در سال ۱۴۰۰ [۱] – بخش هشتم – برخورداری از یک چشم انداز روشن و شفاف چشم انداز بدون عمل، جز افکار پوچ نیست. عمل بدون چشم انداز، کابوسی بیش نیست. اقتصاددان: ضمن تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۰ و آغاز قرن نو

یادداشت سیصدوپنجاه و نهم :

لزوم آمادگی برای بهره گیری از فرصت های کارآفرینانه در سال ۱۴۰۰ [۱] – بخش هشتم – برخورداری از یک چشم انداز روشن و شفاف چشم انداز بدون عمل، جز افکار پوچ نیست. عمل بدون چشم انداز، کابوسی بیش نیست.

اقتصاددان: ضمن تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۰ و آغاز قرن نو به اکوسیستم کارآفرینی ایران ، امیدوارم این سال حامل فرصت های ناب وطلایی برای کارآفرینان عزیز ایرانی باشد . سال ۱۴۰۰ بی تردید یکی از بهترین و طلایی ترین فرصت های کارآفرینی برای کارآفرینان ایرانی است .

ازاین منظر می توان گفت که این سال می تواند به یکی از مهم ترین مقاطع تحول ودگرگونی در اکوسیستم کارآفرینی و کسب وکار ایران تبدیل شود . کسب هایی که در هریک از حوزه های صنعت ، خدمات و کشاورزی ودر هریک از بخش های سنتی و یا نوین استارت آپی و دانش بنیان فعالیت داشته و در این حوزه نقش آفرینی می کنند ، با فرصت هایی مواجه هستند که درک وشناخت آنها می تواند تاثیر بسیار زیادی در رشد وتوسعه ی آنها ایفاء نماید .

دراین سلسله از یادداشت می خواهم در مورد مدل شایستگی کارآفرینان که باید براساس آن میزان مهارت وتوانایی خود را در امر کارآفرینی ومدیریت کسب وکار مورد سنجش قرار بدهیم برای شما بنویسم . همانطور که دریادداشت قبلی گفتم که داشتن مهارت وتوانایی های لازم در امر کار آفرینی پیش شرط موفقیت و کامیابی کسب وکارهای ایرانی خواهد بود و دراین حوزه کارآفرینان را از داشتن این مهارت های گریزی نیست .

فراموش نکنیم که داشتن این مهارت ها لازم ولی کافی نیست ومی بایست بهطور دایمی ومستمر خود را رشد داده وتغییر نماییم . این همان الزام مهمی است که می بایست بیش از هر چیز به آن توجه نموده و خود را به آن مجهز نماییم . مهارتی که نداشتن آن می تواند به عنوان عامل خود تخریبی در کسب وکارهای ما عمل نماید .

یادبگیریم ویادبگیریم وتغییر کنیم و تغییر، تا بتوانیم کسب وکار خود را رشد داده وحفظ نماییم . این تنها آیین پسندیده در مکتب کارآفرینی است که عدول از آن می تواند بسیار پرهزینه و پر زیان برای ما و وطن عزیزمان ایران باشد .

در این سلسله از یادداشت ها تا یادداشت ۳۶۵ ام ، در پی آن هستم تا در زمینه ی لزوم آمادگی کارآفرینان برای بهره گیری از فرصت های موجود در سال ۱۴۰۰ومهارت هایی که باید دراین زمینه کسب نمایند ، مطالبی را خدمت شما خوانندگان محترم ارایه نمایم ، امیدوارم مقبول وبرای خودم وشما موثر واقع شود .

اما مهارت های لازم( ونه کافی ) برای راهبری و هدایت کسب وکارها :

هفتمین ویژگی برای هدایت وراهبری یک کسب وکار درسطوح بزرگ ، متوسط وکوچک ، عبارتست از داشتن چشم اندازی روشن وشفاف و هدایت وراهبری سازمان در مسیر آن از طریق تاکید بر ایجاد واعمال فرآیندهای مناسب کاری و اثربخش .

درتوضیح این موضوع باید گفت که امروزه در هرکشوری ، سرنوشت وآینده کسب و کارها به دست مدیران و رهبرانی رقم می خورد که در یک فضای تعاملی و چند وجهی ، با اتخاذ تصمیمات خود ، رفاه و بهروزی و یا فقر و شوربختی را برای کارکنان خود به ارمغان آورده و با رشد و اعتلای کسب وکارها و سازمان های خود ، موجبات ترقی و پیشرفت جامعه و ملت خود و مألآ دنیا را فراهم می آورند.

دراین خصوص تامین و ارایه اطلاعات دست اول برای مدیران و هم زمان، تلاش برای رشد کیفیت مدیریت و رهبری آنها ، عاملی بسیار تعیین کننده و مهم در بهروزی و رفاه ملل جهان است. که این خود با ایجاد محفل و محیطی مناسب برای تبادل و ارایه اطلاعات دست اول اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی به آنها میسر می گردد.

به همین منظور همه ی عوامل اجرایی ومشاوره ای کارآفرین باید همکاری هم و استفاده از اطلاعات تولید شده در اتاق های فکرو مراکز علمی و پژوهشی کشور ، به منظور تعامل و همفکری هرچه بیشتر مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ها و سازمان ها با مدیران سیاسی ، مالی و اقتصادی ، صنعتی ، اجتماعی و فرهنگی کشور و نیز تبیین افق و چشم انداز کسب و کار و کارآفرینی مربوط در قرن نو ، اقدام به برنامه ریزی جهت جمع آوری وبه اشتراک گذاری اطلاعات مورد نیاز آنها بنمایند .

از اینرو همه مدیران عامل واعضای محترم هیئت مدیره شرکت ها وسازمان های دولتی وخصوصی و شرکت های مادر تخصصی فعال در حوزه های خدمات ، صنعت وکشاورزی ، بانک ها وموسسات مالی واعتباری می بایست در پی تلاش برای ایجاد چشم اندازی روشن برای کسب وکار خود در سال ۱۴۰۰ وسال های بعدی آن باشند .

از این منظر ، تلاش برای ساخت وایجاد یک چشم انداز روشن و مشخص برای کسب وکارهای ایرانی می تواند دارای ونه محدود به موارد زیر باشد :

۱- تبیین چشم انداز اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰

۲- نگاهی آینده پژوهانه به مهم ترین محرک های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی ایران

۳- وضعیت بازارهای سرمایه و مالی ایران در سال های آینده

۴- آشنایی با مهم ترین تکانه های استراتژیک در فضای کسب وکارایران

۵- آشنایی با سیاست های و برنامه های صنعتی و مالی دولت در سال ۱۴۰۰ و سال های پیش رو

۶- تحولات مربوط به فن آوری اطلاعات و تاثیر آن برروی اقتصاد ایران

۷- تحولات آتی و پیش روی نظام بانکی و مالی کشور در سال ۱۴۰۰ و سال های پیش رو

۸- آینده و سهم بخش های صنعت ، کشاورزی و خدمات در تولید ناخالص ملی ایران

۹- نگاهی به فضای کسب و کار و تحولات آن

۱۰- آینده روابط سیاسی ایران با دنیا به خصوص اروپا و آمریکا

۱۱- فرصت های نهفته در بودجه سال ۱۴۰۰ برای کسب و کارهای کشور

۱۲- وضعیت و شرایط هریک از بازارهای سرمایه مثل مسکن ، طلا ، ارز و بورس در سال های آتی

۱۳- سهم و رتبه هریک از بخش های صنعت ، خدمات وکشاورزی در اشتغال کشور

۱۴- الزامات بهبود کیفیت مدیریت و رهبری سازمان ها برای مواجهه با چالش های موجود در کشور

۱۵- نگاهی به مهم ترین چالش های کشور در سال های پیش رو تا ۱۴۰۳

۱۶- بررسی تجارب و یافته های مربوط به کسب وکارهای موفق در دنیا برای مواجهه با چالش های پیش رو

۱۷- معرفی فرصت های جذاب سرمایه گذاری برای کارآفرینان ایرانی در داخل وخارج کشور

۱۸- نفت و انرژی ایران : فرصت ها و چالش ها

۱۹- پیش بینی سهم و رتبه کسب و کارها در میان فهرست ۱۰۰۰ شرکت برترایرانی و تغییر ترکیب آنها تا سال ۱۴۰۳

۲۰- فن آوری اطلاعات ومخابرات و فرصت های نهفته درآنها

۲۱- نگاهی به مهم ترین و بزرگترین فرصت های کسب و کار در بخش های صنعت ، کشاورزی و خدمات درایران تا سال ۱۴۰۳

۲۲- هلدینگ ها و شرکت های مادر تخصص و نقش آنها در اقتصاد کشور در سال های پیش رو

۲۳- پیش بینی های مالی ، اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۳

۲۴- نگاهی به سهم وتاثیر کسب وکارهای استارت اپی ودانش بنیان درایران

۲۵- شناسایی وتعیین مهم ترین حوزه های سرمایه گذاری برای شرکت ها در سال های آینده

۲۶- بررسی وشناسایی مهم ترین تحولات وتغییرات در فضای کسب وکار ایران

۲۷- بررسی وآشنایی با ویژگی ها و مشخصات نسل Z وتاثیر آنها برای کسب وکارهای ایرانی

۲۸- لزوم حمایت از طرح ها واختراعات و تجاری سازی آنها

۲۹- لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی وهمکاری با شرکت ها وسازمان های خارجی

۳۰- لزوم توجه به موضوع صادرات به عنوان مهم ترین محرک برای رشد واعتلای کسب وکارهای ایرانی

تعریف یک چشم انداز روشن مبتنی براطلاعات ودانش موجود می تواند بسیاری از شرکت ها وکسب وکارها را از شکست وناکامی در سال های پیش رو نجات بدهد .

همانطور که در یادداشت های قبلی تاکید کرده ام ، ایران عزیز ما ، بهشت فرصت هاست وهمه ی ما باید بتوانیم با بهره گیری از این فرصت ها ، مام میهن را برای خود وفرزندان مان کشوری توسعه یافته و ثروتمند ساخته واز این طریق به هر آنچه که ایرانی است ونام ایرانی برآن نهاده ایم ، عاشقانه وعالمانه افتخار کنیم .
این ما و این آغاز سال ۱۴۰۰ و شروع قرنی نو و پر ازفرصت های ناب وطلایی برای ایران و ایرانیان .
به امید روزی که جمله ی MADE IN IRAN خود گویای کیفیت محصولات وخدمات کشور عزیزمان ایران باشد .

دسترسی به یادداشت های قبلی :
www.amiran.io

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....