تاریخ انتشار : جمعه 22 اسفند 1399 - 21:22
کد خبر : 38928

کار را باید به کاردان سپرد !

کار را باید به کاردان سپرد !

« همان طور که معلم، جامعه شناس و روانشناس در حوزه دین و مسایل آن ورود نمی کنند چون دانش آن را ندارند، متخصصان مذهبی و دینی نیز باید از ورود غیرکارشناسانه به حوزه های دیگر منع شوند تا از آسیب های این تداخل پیش گیری شود » اقتصاددان: در اکثر کشورها دانش، مهارت، تخصص،

« همان طور که معلم، جامعه شناس و روانشناس در حوزه دین و مسایل آن ورود نمی کنند چون دانش آن را ندارند، متخصصان مذهبی و دینی نیز باید از ورود غیرکارشناسانه به حوزه های دیگر منع شوند تا از آسیب های این تداخل پیش گیری شود »

اقتصاددان: در اکثر کشورها دانش، مهارت، تخصص، تجربه و در یک کلام شایستگی و صلاحیت های حرفه ای از اصول پایه و مهمی است که در عرصه های خطیر و آینده ساز توسعه و پیشرفت مانند آموزش، فرهنگ ، سلامت و…رعایت و در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال اگر فردی می خواهد طبابت کند باید در علم پزشکی تحصیل، از دانش به روز دنیای سلامت آگاه و مهارت پزشکی را کسب کرده باشد، معلم پداگوژی بداند و معمار راه و رسم نقشه کشی و ساختمان را یا اینکه شهردار به شهر و مسایل آن  برسد و موعظه گر دینی به مسایل و درخواست های دینی مردم بپردازد.
بنابراین معمول است که هر کسی را بهر کاری ساختند. اما در کشور ما آن قدر تخصص فوران می کند که حوزه های مختلف برای هم پیشنهاد و نظر می دهند صرف نظر از اینکه دانش لازم را برای آن حوزه دارند یا خیر.  بر کسی پوشیده نیست که نظام آموزشی چه در دوره عمومی و چه در مقطع عالی دست خوش چالش ها و ضعف هایی است که با وجود تلاش ها و اقداماتی که درآن انجام می گیرد هنوز با مدینه فاضله در پیامدهای آموزشی و مهارتی فاصله زیادی دارد. یکی از این چالش ها نیز در ناکارآمدی محتوای آموزشی و کتاب های درسی  است. در نظام آموزشی نوین مشارکت امری پسندیده و مطلوب است اما این مشارکت باید در چارچوب تخصصی و مورد نیاز آموزش و پرورش باشد.
در نظام آموزشی کشور ما، محتوای آموزشی بر پایه دانش آمده درکتاب های درسی برنامه ریزی شده و هر آنچه دانش آموز باید در دوران تحصیل ۱۲ ساله خود در مدارس یاد بگیرد در همین محتوا گنجانده شده است.
معلم چارچوب تدریس را به همراه فن آوری های آموزشی با استفاده از همین محتوا برنامه ریزی می کند و مشخص است که برای آموزش کودک و نوجوانی که با تغییرات و تحولات جهانی در عرصه های مختلف علم و فن آوری رشد پیدا می کند،  باید این محتوا کارآمد، به روز، علمی، مفید، متناسب با سن و سال دانش آموزان و فاقد هرگونه دسته بندی جناحی و تعصب باشد.
چند روزی است که در محافل آموزشی کشور نقل قولی دست به دست می شود که حاکی از ورود رسمی حوزه علمیه به حوزه تألیف کتب درسی است و گفته شده حوزه‌های علمیه در تمامی گروه‌های درسی نماینده دارند.
در دروس حوزوی هرچه جست و جو کردم، برنامه آموزشی که مرتبط به علوم تالیف در آموزش رسمی کشور، برنامه ریزی درسی، فلسفه آموزشی و یا هر چیز دیگری که به این سبک و سیاق بخورد، مواجه نشدم.
اینکه گفته شود حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش دغدغه‌های مشترک دارند، دلیل متقن و منطقی نیست که قشر حوزوی وارد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شوند، آن وقت صاحب نظران و متخصصان علوم تربیتی که عمری در همین مسیر تحصیل کرده اند و تجارب حرفه ای قابل قبولی دارند آمد و شد دغدغه مندی به سازمان داشته باشند.
موضوع نوشتار حاضر این نیست که حوزویان سواد چه چیزی را دارند و سواد چه چیزی را ندارند ، بحث بر سر این است که نماینده حوزه علمیه به عنوان مثال در درس ریاضی، فیزیک و هندسه چه آورده ای برای مولفان می تواند داشته باشد که جمع مولفان از آن نگاه و دانش محروم هستند؟
بدون تردید با توجه به شیوه نامه های گزینش در سازمان های دولتی و به ویژه آموزش و پرورش  افرادی که در گروه تالیف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حضور دارند از فیلترهای مذهبی ، سیاسی و علمی زیادی عبور کردند و نمی توانند بر خلاف اصول ملی و مذهبی در کتاب های درسی ورود و آموزه درج کنند. پس این همه نگرانی برای چیست و اگر نگرانی هم وجود ندارد دلیل حضور نمایندگان حوزه علمیه در گروه های درسی چیست؟حتی اگر فرض بر این باشدکه می خواهند به دلیل نگرانی از عدول مسیر مذهبی در گروه دروس دینی و تاریخی حضور داشته باشند باید پاسخ داد که در آن گروه ها نیز مولفان تایید شده همین نظام مشغول به فعالیت هستند و اصول خاصی را پیاده می کنند، بنابراین باز هم جای نگرانی نیست.
در نظام آموزشی نوین مشارکت امری پسندیده و مطلوب است اما این مشارکت باید در چارچوب تخصصی و مورد نیاز آموزش و پرورش باشد. وقتی نظام‌آموزشی به حد وفور مجرب و متخصص برنامه ریزی درسی و مولف کتاب درسی دارد چرا باید از حوزه های دیگر که فاقد صلاحیت ها و تخصص های لازم هستند، استفاده کند.

کار را باید به کاردان سپرد و دخالت حوزه علمیه در آموزش و پرورش

متاسفانه در سال تحصیلی جاری تغییراتی در کتاب های درسی اعمال شد که نقدهای زیادی را به همراه داشت و نظام آموزشی نتوانست در برابر آنها پاسخی بدهد. این تغییرات در سالی انجام گرفته بود که فردی حوزوی مدیریت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را برعهده داشت. البته مدت زمان طولانی است که  نقدهایی بر محتوای آموزشی وارد می شود و صرفا مربوط به این دوره از مدیریت نیست اما جنس تغییراتی که در سال جاری انجام گرفت نه تنها در راستای نقدهای پیشین و ناکارآمدی کتاب های درسی نبود بلکه چهره غیر آموزشی و حتی ضد فرهنگی داشت.
نظام آموزشی تجربه مدیریت حوزویان بر تالیف کتاب های درسی را دارد، بایستی از همان منظر و تجربه موضوع ورود نمایندگان حوزه  علمیه به تالیف کتاب های درسی را بررسی و واکاوی کند.
کار را باید به کاردان سپرد؛ همان طور که معلم، جامعه شناس و روانشناس در حوزه دین و مسایل آن ورود نمی کنند چون دانش آن را ندارند، متخصصان مذهبی و دینی نیز باید از ورود غیرکارشناسانه به حوزه های دیگر منع شوند تا از آسیب های این تداخل پیش گیری شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....