تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1400 - 19:54
کد خبر : 79683

چینی‌ها از خرید نفت ایران چقدر سود می‌کنند؟

چینی‌ها از خرید نفت ایران چقدر سود می‌کنند؟

آخرین آمار نشان می‌دهد که میزان صادرات نفت ایران به چین در ماه ژانویه به روند صعودی خود ادامه داده، به طوریکه به بیشتر از پیش از تحریم‌ها رسیده است. افزایش خرید نفت چین از ایران در حالی رخ می‌دهد که ایران و گروه ۱+۴ در بحبوحه مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌ها هستند. با

آخرین آمار نشان می‌دهد که میزان صادرات نفت ایران به چین در ماه ژانویه به روند صعودی خود ادامه داده، به طوریکه به بیشتر از پیش از تحریم‌ها رسیده است. افزایش خرید نفت چین از ایران در حالی رخ می‌دهد که ایران و گروه ۱+۴ در بحبوحه مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌ها هستند. با این حال به نظر می‌رسد رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار، خرید نفت از ایران را جذاب کرده است. بر اساس داده‌های رویترز نفت ایران ۱۲ دلار از نمونه مشابه که از برزیل می‌آید ارزان‌تر است، بنابراین در یک محموله ۲ میلیون بشکه‌ای سودی بالغ بر ۲۴ میلیون دلار نصیب خریدار می‌کند.

در این میان البته رویترز مدعی است که دولت بایدن به دلیل قرار گرفتن در روند مذاکرات علاقه‌ای برای تحت فشار قراردادن و تحریم خریداران چینی نفت ایران ندارد و این موضوع به رشد صادرات نفت ایران کمک کرده است.

خریداران چینی در بدترین زمان و در بحبوحه تحریم‌ها یک منبع مطمئن برای فروش نفت ایران بودند، حال سوال این است که آیا بعد از رفع تحریم‌ها ایران به متنوع کردن سبد خریداران نفت خود اقدام می‌کند و فروش نفت به خریداران چینی را کاهش خواهد داد یا اینکه این خریداران را برای شرایط بحرانی بازگشت تحریم نگه خواهد داشت؟

تایید صادرات یک میلیون بشکه در روز نفت ایران

به گزارش رویترز، داده‌های رهگیری نفتکش‌ها نشان داد که خرید نفت چین از ایران در ماه‌های اخیر به سطوح بی سابقه‌ای رسیده است و از اوج سال ۲۰۱۷ که تجارت با ایران مشمول تحریم ایالات متحده نبود، فراتر رفته است.

بر اساس برآورد سه ردیاب نفتکش، واردات چین از ایران در ژانویه از ۷۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رفت و از اوج ۶۲۳ هزار بشکه‌ای که گمرک چین در سال ۲۰۱۷ و پیش از اعمال مجدد تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران ثبت کرده، فراتر رفته است.

یک ردیاب میزان خرید نفت چین از ایران را در ماه نوامبر تا دسامبر به طور متوسط ​​۷۸۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده است.

شرکت مشاوره پترو لجستیک که جریان نفت را دنبال می‌کند، گفت که صادرات نفت خام ایران در ماه دسامبر به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین سطح در تقریبا سه سال اخیر است. دانیل گربر، مدیرعامل این شرکت گفت: صادرات نفت ایران عمدتا از طریق مسیرهای پیچیده و ترانسفورماتورها به چین می‌رود و هر ماه حجم کمی به سوریه می‌رود.

پترو لجستیک کل صادرات نفت ایران را نزدیک به ۸۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه و ۷۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه پیش‌بینی کرده است. اما شرکت اویل‌ایکس، یکی دیگر از شرکت‌های تحلیل داده، صادرات ایران را در ژانویه و فوریه را بیش از یک میلیون بشکه در روز تخمین زده است.

پیش از این مقامات دولتی کشور با بیان اینکه صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد کرده، میزان فروش نفت کشور را حدود ۱٫۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده‌اند.

پیش از تحریم‌ها مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به حدود ۲٫۷ میلیون بشکه در روز می‌رسید. بنابراین هنوز میزان صادرات با شرایط غیرتحریمی تفاوت چشم‌گیری دارد.

صادرات نفت ایران چطور رشد کرد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،    رویترز مدعی است که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تاکنون تصمیم گرفته است که در بحبوحه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تحریم‌ها را علیه افراد و شرکت‌های چینی اجرا نکند. بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن از خرید نفت چین از ایران آگاه است و این موضوع را با پکن در میان گذاشته است. به گفته او، چین یک شریک تجاری مهم برای ایران است، بنابراین، گفتگوهای ما با چین در مورد بهترین روش برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام، شامل بحث اجرای تحریم‌ها نیز می‌شود.

در این میان اما نمی‌توان از نقش افزایش قیمت نفت و جذاب شدن نفت ارزان ایرانی در افزایش صادرات چشم‌پوشی کرد.آنطور که رویترز می‌گوید، معامله‌گران اعلام کرده‌اند که محموله های ایران در ژانویه ۵ دلار در هر بشکه کمتر از برنت معیار معامله شده است. آنها گفتند که این قیمت‌ها در مقایسه با اواخر سال ۲۰۲۱ ثابت بودند، اما در مقابل عرضه رقیب برزیل که قیمتی برابر با ۷ دلار بالاتر از برنت داشت، جذاب‌تر بودند.

بنابراین با فرض صادرات روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران به چین در یک ماه پالایشگران این کشور از خرید نفت ایران ۲۵۲ میلیون دلار سود کسب می‌کنند.

بازندگان خرید نفت چین از ایران

در این میان اما خرید نفت چین می‌تواند به از دست رفتن فرصت استفاده از نفت ارزان برای دیگر خریداران منجر شود. تاجران گفته‌اند که رکورد خرید نفت ایران توسط چین به معنای عرضه کمتر برای خریداران قبلی تهران مانند پالایشگاه‌های هندی و اروپایی در صورت رفع تحریم‌ها و اجازه به جمهوری اسلامی برای از سرگیری صادرات نفت است.

آنها همچنین گفتند که این بدان معناست که نفت ارزان‌ ایران عرضه‌های نفت رقبایی چون برزیل و غرب آفریقا را متوقف می‌کند.

آیا بعد از رفع تحریم صادرات نفت ایران به چین کاهش می‌یابد؟

در خط مقدم خرید چین، پالایشگاه‌های مستقل که به آن تی‌پات می‌گویند، قرار دارند. به گفته معامله‌گران، تی‌پات‌ها مجذوب قیمت‌های تخفیف‌خورده نفت ایران شده‌اند، به خصوص اینکه حاشیه‌ سود آنها تحت نظارت دقیق دولت کم شده است. یکی از مدیران اجرایی مستقر در چین با اشاره به پالایشگاه‌های مستقل به رویترز گفت: «ما شاهد مصرف پالایشگاه‌های بیشتری از ایران هستیم، زیرا ارزان‌تر است.»

در صورت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، انتظار می‌رود ایران فروش خود را به پالایشگاه‌های مستقل چینی کاهش دهد، اما بعید است که جمهوری اسلامی شیر این مشتریان را که منبع درآمد بیش از ۲۰ میلیارد دلار در دو سال گذشته بوده‌اند، ببندد.

به گفته یکی از مدیران چینی، ایران ممکن است اطمینان کامل نداشته باشد که توافق جدید تا چه مدت می‌تواند دوام بیاورد. تی‌پات‌های چینی در بدترین زمان یک خریدار ضروری و مهم برای نفت ایران بوده‌اند و ایران هم می‌خواهد این کانال را باز نگه دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....