تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1402 - 22:34
کد خبر : 126443

چگونه بیمه سلامت از اقتصاد رفتاری سود می برد؟

چگونه بیمه سلامت از اقتصاد رفتاری سود می برد؟

به گزارش اقتصاددان دکتر علی سوخته سرایی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: تئوری سنتی اقتصاد بر این فرض اساسی تکیه دارد که عوامل اقتصادی انتخاب های منطقی انجام می دهند و همواره به دنبال به حداکثر رساندن سودمندی اطلاعات هستند. در عمل این مساله همیشه صادق نیست مثلا: مردم تمایل دارند

به گزارش اقتصاددان دکتر علی سوخته سرایی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

تئوری سنتی اقتصاد بر این فرض اساسی تکیه دارد که عوامل اقتصادی انتخاب های منطقی انجام می دهند و همواره به دنبال به حداکثر رساندن سودمندی اطلاعات هستند.

در عمل این مساله همیشه صادق نیست مثلا:

مردم تمایل دارند اقدامات کوتاه مدت را به پیامدهای بلندمدت ترجیح دهند و مردم تمایل دارند برای هدایت بیشتر رفتار خود به جای تجزیه و تحلیل دقیق، به میانبرهای تصمیم گیری تکیه کنند.

به عبارت دیگر انگیزه های مصرف کنندگان می تواند پیچیده باشد و تصمیمات اغلب احساساتی هستند. سلامت حوزه‌ای است که در آن تصمیم‌های بدی که به طور معمول در طول سال‌ها گرفته می‌شوند می‌توانند منجر به نتایج قابل پیش‌بینی بد یا حتی کشنده شوند. تلاش‌ها برای تأثیرگذاری بر این تصمیم‌ها گاهی موفق می‌شوند. مانند کمپین‌های عمومی ضد سیگار که مصرف‌کنندگان را به ترک این عادت تشویق می‌کند. با این حال بسیاری از آنها شکست می خورند.

اقتصاد رفتاری (BE) روانشناسی و اقتصاد را برای به دست آوردن درک بهتری از رفتار و تصمیم گیری انسان ادغام می کند. شایان ذکر است که چگونه BE می تواند افق جدیدی بر سلامت عمومی و بیمه پزشکی خصوصی بیافزاید.

اکثر مردم موافقند که سلامتی خوب یا مشارکت در رفتارهای بهداشتی خوب برای آنها مهم است، با این حال نمونه های زیادی وجود دارد که در آنها اولویت ندارد.

به عنوان مثال، کسانی که درگیر سیگار کشیدن و سوء مصرف مواد هستند احتمالاً از تأثیر مضر آن بر سلامت خود آگاه هستند. با این حال لذت استفاده از ترس از مرگ زودرس دردناک در ذهن کاربر بیشتر است. یک فرد کاملاً منطقی ممکن است انتخاب های متفاوتی داشته باشد.

سوگیری فعلی که به عنوان «تخفیف هایپربولیک» نیز شناخته می‌شود، به این مفهوم اشاره دارد که مردم تمایل دارند بازده‌های کوتاه‌مدت کم را در مقابل سودهای بلندمدت بالاتر ترجیح دهند. به عنوان مثال، تصمیم به داشتن یک سبک زندگی بی تحرک و مصرف یک رژیم غذایی بد به این امید که در درازمدت پیشرفت هایی در پزشکی حاصل شود نیز منعکس کننده سوگیری فعلی است.
با این حال کدام بهتر است؟ شانس زنده ماندن بعد از عمل جراحی ۹۰٪ یا خطر مرگ بعد از جراحی ۱۰٪؟ در واقع هر دو گزاره اطلاعات یکسانی را دریافت می کنند و پیام یکسانی را منتقل می کنند. با این حال، نحوه بازی آنها در ذهن مردم یکسان نیست. وقتی صحبت از سلامتی آنها به میان می‌آید، مردم تمایل دارند از دست دادن بیزار باشند.
سوگیری خوش‌بینی نشان می‌دهد که افراد تمایل دارند نتایج مثبت را دست‌کم بگیرند و پیامدهای منفی را دست کم بگیرند، به این معنی که آنها نتایج مثبت را محتمل‌تر و نتایج منفی را کمتر از واقعیت می‌دانند.
سوگیری جمعی با این ایده مرتبط است که افراد به احتمال زیاد به طور جمعی از ایده‌ای پیروی می‌کنند که مثبت به نظر می‌رسد، زیرا نمی‌خواهند بحث‌انگیز به نظر برسند یا به‌عنوان ایده‌ای پرت به‌نظر برسند.
تصمیمات افراد اغلب تحت تأثیر آنچه فکر می کنند می دانند در مقابل آنچه واقعاً می دانند، قرار می گیرد. اقتصاددانان رفتاری از این موقعیت‌ها به عنوان تصمیم‌گیری اکتشافی یاد می‌کنند، و زمانی که این تصمیم‌ها تحت تأثیر احساسات قرار می‌گیرند، ما به اکتشافی تأثیر می‌گیریم. این امر به دلیل ناتوانی در ترسیم مرز بین ریسک و احساس، انتخابی کمتر از حد مطلوب را به همراه دارد.
طیف گسترده ای از سوگیری ها بر تصمیم گیری انسان تأثیر می گذارد. با این حال یک استراتژی رفتاری که به دقت طراحی شده است، زمانی که در طراحی محصول و فرآیندهای فروش، تعهدنامه و ادعاها گنجانده شود، می تواند راه طولانی را در جهت القای رفتار مثبت بیمار، افزایش تعامل مشتری و ارائه نتایج بهبود یافته سلامت در بلندمدت انجام دهد.

به طور معمول، بیمه‌گران سلامت از بینش BE برای بهبود طراحی محصول، استراتژی‌های فروش و بازاریابی، تعهدنامه پزشکی و ادعاها استفاده می‌کنند.

طرح‌های محصول را می‌توان به‌گونه‌ای اصلاح کرد که شامل گزینه‌های «انصراف» به جای «انتخاب» باشد، زیرا این موارد واکنش‌های مثبت بیشتری را ایجاد می‌کنند.
مطالعات نشان داده‌اند که پیام‌هایی که سود احتمالی را منتقل می‌کنند در پیشگیری از رفتارها مؤثرتر هستند،
مدیریت مطالبات و ارائه مراقبت های بهداشتی

همچنین می‌توان از تلنگر برای راهنمایی یا تشویق اعضا به استفاده از سلامت از راه دور به عنوان مدلی برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی استفاده کرد که نیازی به غربالگری دقیق مانند مشاوره‌های پر کردن مجدد نسخه ندارد. به عنوان مثال، سیستمی از امتیازات مشابه سیستم پاداش خطوط هوایی می تواند مستقر شود.
به همین ترتیب، هدایت اعضا به سمت ارائه دهندگان هزینه کمتر برای طیف انتخابی از بیماری ها ممکن است با استفاده از تکنیک مشابه برای کاهش هزینه ها انجام شود.

پرسنل مرکز تماس بیمه می توانند به طور مؤثرتری مشتریان را تشویق کنند و نسبت تبدیل را بهبود بخشند، زمانی که این نمایندگان درک قوی از انتظارات فرهنگی، سبک های ارتباطی و ترجیحات پایگاه مشتری هدف داشته باشند. به عنوان مثال اکثر فروشندگان ماهر از نمونه های مرتبط برای ایجاد خطرات برای مشتریان بالقوه استفاده می کنند. آنها روی اکتشافی تأثیر بازی می کنند، شاید ناخودآگاه، زیرا این رویکرد کار می کند.
برای تشویق اظهارات واقعی در فرم درخواست پزشکی، بیمه‌گران ممکن است پیشنهاد دهند اعضایی را که شرایط از قبل موجود و مزمن را اعلام می‌کنند در مجموعه‌ای از برنامه‌ها ثبت نام کنند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که با تغییر طرح سوال، می توان نرخ افشا را بهبود بخشید.
درخواست از مشتریان برای ارائه یک ویدیوی کوتاه از وضعیت سلامتی موجود خود به عنوان بخشی از فرم اعلامیه پزشکی در بهبود صحت فرم اظهارنامه اعضا در موارد خاص موثر است.

دیجیتالی شدن:

استفاده از تکنیک‌های تلنگر از طریق برنامه‌های دیجیتال به‌عنوان روشی بهتر برای تعامل با مصرف‌کننده نیز می‌تواند مؤثر باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که یادآوری‌ها، وقتی به درستی بیان شوند، می‌توانند انگیزه اقدامات مثبت باشند.

بیمه‌گران می‌توانند برای نقاط عطف سلامت قابل تأیید، برنامه‌ای از پاداش‌ها را در نظر بگیرند، مانند عضویت با تخفیف در باشگاه، تخفیف برای خرید غذاهای سالم انتخابی یا ثبت‌نام رایگان در مجله‌های مرتبط با سلامت یا مشاوره و مشاوره رژیم غذایی

بنابراین، درس های BE باید نه تنها برای اعضای بیمه شده، بلکه برای تصمیم گیرندگانی که بیمه نامه های سلامت را خریداری می کنند، اعمال شود و انگیزه های مشترک ایجاد کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....