تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 21:35
کد خبر : 137625

چه کسی باید پاسخگوی سوزاندن گازهای فلر باشد؟

چه کسی باید پاسخگوی سوزاندن گازهای فلر باشد؟

  اقتصاددان :  یکی از پروژه های زیست محیطی خوب که کارخانه سیمان آن را دنبال می کند، پروژه استفاده از گاز فلر برای سوخت کارخانه می باشد؛ در رابطه با این طرح و مزایای اجرای آن توضیح دهید و علت عدم اجرایی شدن آن تا این لحظه چه می باشد؟ بله یکی از پروژه

 

اقتصاددان :  یکی از پروژه های زیست محیطی خوب که کارخانه سیمان آن را دنبال می کند، پروژه استفاده از گاز فلر برای سوخت کارخانه می باشد؛ در رابطه با این طرح و مزایای اجرای آن توضیح دهید و علت عدم اجرایی شدن آن تا این لحظه چه می باشد؟

بله یکی از پروژه های خوب و تأثیرگذار بر محیط زیست منطقه و حتی فراتر از منطقه استفاده از گاز فلر به عنوان سوخت مشعل های کارخانه هست. میزان سوخت مصرفی کارخانه حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز  می باشد. اگر این طرح عملیاتی شود با خاموش کردن بیشتر فلرهای پالایشگاه های همجوار ( پالایشگاه نهم فاز ۱۲ ) می توان از ورود مقدار زیادی از گازهای CO2،SO2 و Nox  به هوای محیط جلوگیری کند  و به همان میزان گاز مصرفی کارخانه به شبکه برمی گردد.

به طور کلی ضرورت و مزایای اجرای این پروژه از بعد ملی و منطقه ای در راستای کاهش آلاینده های زیست محیطی و بهینه سازی مصرف انرژی است که مهمترین آن شامل :

خاموشی تعدادی از فلرهای منطقه و به تبع آن کاهش آلودگی ها و آثار مخرب و زیان بار گاز های گلخانه ای و اسیدی بر محیط زیست منطقه ،  افزایش ظرفیت شبکه سراسری گاز کشور به مقدار ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال،  کاهش هزینه انرژی و تولید کارخانه وامکان افزایش هزینه های تحقیق وتوسعه کارخانه جهت بهبود مستمر، عدم نیاز به هزینه سرمایه گذاری هنگفت ثابت و جاری توسط شرکت نفت جهت حذف این گازها.

کارخانه در این مساله پیگیری های زیادی انجام داده است و اخیرا مکاتبه و جلسه ای تخصصی با ریاست محترم محیط زیست کشور داشته که نامه به وزیر محترم نفت ارجاع داده شده است ولی متاسفانه هنوز نتیجه ای نگرفته ایم. به هرحال کارخانه همچنان پیگیر و البته آماده اجرای این پروژه به عنوان پایلوت است.

رک به هفته نامه ثالث جنوب

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....