تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 - 12:11
کد خبر : 126220

چقدر پول در جهان وجود دارد؟

چقدر پول در جهان وجود دارد؟

به گزارش اقتصاددان دکتر مهرداد حاجی زاده فلاح تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: پول کل ایده سیستم مبادله کالا را تغییر داد. پول وسیله ای برای مبادله برای کالاها و خدمات برای قرن هاست، پول مسائل جهان را در جریان نگه می دارد، به کشورها کمک می کند کالاها و خدمات

به گزارش اقتصاددان دکتر مهرداد حاجی زاده فلاح تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

پول کل ایده سیستم مبادله کالا را تغییر داد. پول وسیله ای برای مبادله برای کالاها و خدمات برای قرن هاست، پول مسائل جهان را در جریان نگه می دارد، به کشورها کمک می کند کالاها و خدمات را مبادله کنند، ثروت ذخیره کنند و روابط دوستانه ایجاد کنند.

به طور معمول، هر کشوری دارای یک بانک مرکزی است که داده های عرضه پول را با هماهنگی دولت تنظیم و منتشر می کند.

پول به اشکال مختلف وجود دارد: فیزیکی مانند سکه و اسکناس و مجازی مانند حساب های بانکی الکترونیکی، ارزهای دیجیتال است. این امر تعیین میزان پول در حال حاضر در جهان را دشوار می کند.

انواع مختلف پول چیست؟

به گفته بانک فدرال رزرو ریچموند، اقتصاددانان پول را عمدتاً بر اساس میزان نقدینگی آن به دسته‌هایی تقسیم می‌کنند. محدوده از باریک ترین و کم نقد ترین با M0 شروع می شود و در ایالات متحده به وسیع ترین و کم نقد ترین، M3 می رسد. هر سطح M شامل سطوح قبل از آن است، بنابراین M3 شامل M0، M1 و M2 است.

بانک مرکزی در ایالات متحده، سیستم فدرال رزرو است که داده های ارزی ایالات متحده را بر اساس سه مورد از چهار خانم زیر منتشر می کند:

پول خود را برای شما کار کنید

عرضه پول چگونه اندازه گیری می شود

M0:
به عنوان پایه پولی، M0 شامل تمام پول در گردش، از جمله پول ذخیره شده توسط بانک ها می شود. طبق گزارش فدرال رزرو، تا ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۲٫۳ تریلیون دلار در گردش بوده است.
M1:
شامل تمام عرضه پول.(M0)اضافه کردن پول های نگهداری شده در چک های مسافرتی، سپرده های مطالبه، سایر انواع سپرده های قابل چک و دستورهای برداشت قابل معامله است. تا ژانویه
۲۰۲۳، سهام تعدیل شده فصلی M1 بالغ بر ۱۹٫۶۴ تریلیون دلار بود.

M2:
شامل تمام ارز حاصل از عرضه پول M1 می شود و به صندوق های سرمایه گذاری متقابل، سپرده های مدت دار کوچکتر، اوراق بهادار بازار پول و انواع دیگر سپرده های مدت دار گسترش می یابد. ارزهای M2 معمولا نقدشوندگی کمتری نسبت به M1 دارند، به این معنی که شما نمی توانید پول M2 را به راحتی به پول نقد تبدیل کنید. کل سهام M2 در ژانویه ۲۱٫۲۷ تریلیون دلار بود.

M3:
شامل تمام عناصر M2 به علاوه وجوه بازار پول نهادی و سپرده های مدت دار بزرگ است. در مقایسه با M1 و M2، دارایی های M3 کمترین نقدینگی را دارند. فدرال رزرو دیگر در محاسبات خود M3 را محاسبه نمی کند.

پس از پوشش انواع مختلف پول و اینکه چقدر در ایالات متحده در گردش و نگهداری می شود.

حجم پول در دنیا چقدر است؟

مقدار کل پول در جهان را می توان به روش های مختلف اندازه گیری و بیان کرد، بنابراین ارائه یک پاسخ مشخص دشوار است.

اگر در مورد ارزش کل اسکناس ها و سکه های در گردش کنجکاو هستید، بانک تسویه بین المللی آن را ۸,۲۷۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار یا ۸٫۲۸ تریلیون دلار آمریکا در ۲۰ کشور بزرگ به اضافه منطقه یورو در سال ۲۰۲۱ تخمین زده است. البته، نزدیک به ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارد، بنابراین فقط یک تخمین تقریبی از تعریف شده‌ترین و شاید ساده‌ترین طبقه‌بندی پول است.

طبق گزارش ویژوال کاپیتالیست، عرضه جهانی M1، که شامل تمام پول در گردش به اضافه چک های مسافرتی و سپرده های تقاضایی مانند چک و حساب های پس انداز می شود، تا ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲، ۴۸٫۹ تریلیون دلار بود. این نشریه ارزش کل عرضه M2 را ۸۲٫۶ تریلیون دلار تخمین زد.

پول به صورت سرمایه گذاری و مشتقه نیز وجود دارد. طبق آمار Statista، کل سرمایه بازار فقط بورس نیویورک و نزدک تا دسامبر ۲۰۲۲ بیش از ۴۸ تریلیون دلار است. کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال، همانطور که توسط CoinMarketCap گزارش شده است، ۱٫۰۷ تریلیون دلار دیگر به این رقم اضافه می کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....