تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 - 16:47
کد خبر : 154309

چشم بازار به حراج طلا در مرکز مبادله

چشم بازار به حراج طلا در مرکز مبادله

بررسی حال و هوای بازار دلار در چهارمین روز هفته جاری حکایت از بازگشت هیجانات ارزی دارد. طبق خبرهای منتشر شده قرار است از فردا چهارشنبه معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ایران آغاز شود. معامله گران در حال حاضر به دنبال پاسخ این سوال هستند که شمش طلا در مرکز مبادله با چه نرخ

بررسی حال و هوای بازار دلار در چهارمین روز هفته جاری حکایت از بازگشت هیجانات ارزی دارد. طبق خبرهای منتشر شده قرار است از فردا چهارشنبه معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ایران آغاز شود. معامله گران در حال حاضر به دنبال پاسخ این سوال هستند که شمش طلا در مرکز مبادله با چه نرخ دلاری به فروش خواهد رسید؟

اقتصاددان: امروز در بازار برخی از معامله گران مدعی بودند که روند حرکتی دلار دوباره پرجنب و جوش شده است. طبق ادعای این دسته از بازیگران ارزی اسکناس آمریکایی که دیروز با ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شده بود امروز با ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان راهی بازار شد و در عصر به ۵۳ هزار و ۱۰۰ تومان هم رسید.

در کنار تهران امروز در بازار گفته می شد تقاضا برای دلار در هرات هم افزایشی شده و اسکناس آمریکایی در بازار یاد شده امروز با ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان فعالیت کاری خود را شروع کرد و در ادامه معاملات با ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان نرخ گذاری شد.این در حالی است که روز گذشته نرخ دلار هرات ۵۱ هزار و ۸۳۰ توما بسته شده بود.

آنطور که که برخی از تکنیکالیست می گویند در حال حاضر محدوده ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان برای دلار هرات مهم است به گفته آنها این محدوده مرز صعود یا نزول است؛ در صورتی که بالای آن ماندگار شود احتمال شکل گیری خریدهای هیجانی در بازار وجود دارد. در این شرایط دلار مرز ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان و ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان را پیش روی خود دارد که به عبارتی سقف مثلث چارت هرات است. در غیر این صورت ممکن است دلار هرات به سمت پله نهم کانال ۵۱ هزار تومان یعنی مرز حمایتی مهم وبه تدریج نیمه کانال ۵۱ هزار تومان عقب نشینی کند.

برخی از فعالان بازار می گفتند احتمالا یکی از دلایلی رشد قیمت دلار هرات ناشی از نوسان صعودی قیمت درهم و در کنار آن قیمت تتر بوده است. به این ترتیب قیمت تتر که از شب گذشته صعودی شده امروز با ۵۳ هزار و ۴۶۰ توان به فروش رسید . روز گذشته نرخ تتر در حدود ۵۲ هزار و ۹۷۰ تومان اعلام شده بود.

قیمت درهم نیز روز گذشته با ۱۴ هزار و ۳۹۰ تومان بسته شد و امروز با گپ مثبت باز شد و به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.آنطور که بازیگران ارزی مدعی بودند در نیمه ظهر امروز قیمت درهم تا سطح ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان بالا رفت که در مقایسه با روز قبل ۲۶۰ تومان رشد کرده است. البته عصر امروز در زمان تدوین این گزارش درهم در حدود ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت خورد که نسبت به دیروز ۱۶۰ تومان رشد کرده است.

امروز روایت سید احسان خاندوزی در مورد دلار نیز مورد توجه معامله گران قرار گرفت. وزیر اقتصاد در تازه ترین اظهارات خود گفته قیمت ها را مهار کردیم. طبق گفته خاندوزی در سال آخر دولت قبل برخی پیش بینی کردند که اگر گشایش مورد انتظار دولت در حوزه FATF رخ ندهد و مجمع تشخیص مصلحت با آن موافقت نکند در یکسال آینده قیمت دلار به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. البته بررسی ها نشان می دهد که میزان نقدینگی کشور در پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ و پیش از شروع ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی معادل ۳۸۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و قیمت دلار نیز در آغاز دوران ریاست جمهوری وی در محدوده ۲۵ هزار و پانصد تومان قرار داشته است.

البته خاندوزی درباره علت افزایش قیمت دلار هم گفت که عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است به ویژه پس از حمله به یمن نااطمینانی‌هایی در کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرد. همچنین توقف کشتیرانی چینی ها هم به مناسبت سال نوی میلادی و رشد تقاضای درخواست حوزه‌های حمل کالا در افزایش نرخ ارز بی تاثیر نیست.

در مجموع به نظر می رسد معامله گران در انتظار فردا هستند. طبق خبرهای منتشر شده قرار است از فردا چهارشنبه معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ایران آغاز شود. دو روز قبل بود که محمد رضا فرزین از ضرب و عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی به بازار خبر داد و اعلام کرد توان ضرب روزانه ۲۰ هزار سکه را داریم.معامله گران در حال حاضر به دنبال پاسخ این سوال هستند که شمش طلا در مرکز مبادله با چه نرخ دلاری به فروش خواهد رسید؟

همچنین در بازار داخلی ایران نیز قیمت طلا ۱۸ عیار عصر امروز با ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز قبل ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رشد کرده است. قیمت سکه امامی هم که روز گذشته با ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود امروز طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر ۵۰ هزار تومان بالا رفته و روی ۳۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ایستاده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....